Göteborg & Co AB

Göteborg redo att välkomna fotbolls-EM 2029

Dela

I dag lämnas den gemensamma svensk–danska ansökan om att arrangera fotbolls-EM för damer 2029 in till Uefa. Göteborg är en av de svenska värdstäderna, med Ullevi som arena. Med en stark evenemangstradition, passionerade supportrar och ett tydligt hållbarhetsfokus är målsättningen att skapa ett mästerskap som lockar rekordpublik och lever kvar långt efter slutsignalen.

Sverige och Danmark går nu samman i ambitionen att skapa ett historiskt europamästerskap för damer. Den ansökan som Svenska Fotbollförbundet (SvFF) och Dansk Boldspil-Union (DBU) lämnar in till Uefa i dag innehåller en vision om ett EM som ska fylla arenorna, engagera nästa generation och inspirera hela fotbollseuropa – på ett hållbart sätt. 

– Det svenska damlandslaget tillhör världens främsta och har genom åren bjudit på en rad framgångar i internationella mästerskap. Laget har en stark förankring i Göteborg, där många landskamper genomförts och där publiken gång på gång visat sitt stora engagemang. Att vara värd för EM 2029 skulle inte bara bli en ny höjdpunkt för staden, utan också en möjlighet att bidra till att sätta damfotbollen i centrum för hela Europa, säger Magnus Hallberg, evenemangschef på Göteborg & Co. 

Målet är att EM 2029 ska bli det mest välbesökta mästerskapet för damer någonsin. När EM spelades i England 2022 lockades 574 875 åskådare, och sommarens turnering i Schweiz satte nytt rekord med 657 291. Genom åtta arenor, fyra i Sverige och fyra i Danmark, finns förutsättningar att nå upp mot en miljon åskådare på de 31 matcherna 2029. 

Göteborg är tillsammans med Stockholm och Malmö utvalda som svenska värdstäder. På Ullevi har några av svensk fotbolls största ögonblick ägt rum – från klassiska landskamper till oförglömliga mästerskapsmatcher – och nu kan arenan återigen bli en plats för internationell fotbollsfest. 

– Vi har arbetat hårt tillsammans med DBU och våra värdstäder för att skapa en slagkraftig ansökan. Nu vill vi visa hela Europa att Sverige och Danmark kan leverera ett EM som sätter en ny standard – både på och utanför planen. Tillsammans med Danmark och i samarbete med våra värdstäder ser vi möjligheter att arrangera det mest välbesökta mästerskapet någonsin vilket skulle inspirera framtidens fotbollsspelare, säger Simon Åström, Svenska Fotbollförbundets ordförande.

Den svenska delen av ansökan omfattar även Strawberry Arena och 3Arena i Stockholm samt Eleda Stadion i Malmö, medan matcherna i Danmark planeras att spelas i Bröndby, Köpenhamn, Odense och Århus. Finalen är planerad till Strawberry Arena i Solna. 

Kontakter

Bilder

Om oss

Göteborg & Co:s mål är att få fler att upptäcka och välja Göteborg.
Det görs genom att i bred samverkan leda och driva utvecklingen av Göteborg som hållbar destination, så att alla som lever och verkar här gynnas av en växande besöksnäring.

Göteborg & Co är moderbolag i klustret Turism, Kultur & Evenemang där Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater ingår. Göteborg & Co är en del av Göteborgs Stad.

Ladda ner bilder från vår mediabank.

Följ Göteborg & Co AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Göteborg & Co AB

Lottningen är avgjord – nu laddar vi för folkfest under damernas volleyboll-EM i Göteborg6.10.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

21–27 augusti 2026 skrivs volleybollhistoria i Göteborg. För första gången någonsin arrangeras ett Volleyboll-EM på damsidan i Sverige och Scandinavium står som värd för en av de fyra sexlagsgrupperna. Värdskapet delas mellan Sverige, Tjeckien, Turkiet och Azerbajdzjan. Under lördagskvällen avgjordes lottningen i Bari, Italien – nu står det klart vilka fem lag som ansluter till Sverige i gruppspelet på hemmaplan.

Efter en stark sommar – internationella besökare viktiga för besöksnäringen i höst3.10.2025 10:11:15 CEST | Pressmeddelande

Det har gått bra för Göteborgs besöksnäring i sommar. Näringen vill se fler besökare utanför sommarmånaderna och pekar ut internationella besökare som viktiga. De efterfrågar också ökad marknadsföring och stärkt destinationsvarumärke internationellt. Och potentialen finns, hittills i år visar preliminära siffror att de internationella gästnätterna ökat med cirka 10 procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye