Mediechefer får nya insikter – lär av framtidens mediekonsumenter
När Schibsteds innovationslabb IN/LAB i våras lanserade mentorprogrammet IN/LAB Squared matchades flera toppledare i koncernen med unga externa talanger – i vissa fall med över 60 års åldersskillnad. Syftet: att gemensamt utforska journalistikens framtid genom ömsesidigt lärande. Resultatet är överväldigande.

– Det är lätt att fastna i invanda tankemönster. Vi behöver kontinuerligt utmanas i hur vi ser på både samtiden och framtiden, säger Agnes Stenbom, grundare och vd för IN/LAB, som utvecklat programmet.
I IN/LAB Squared matchas unga framtidsröster med seniora profiler från IN/LAB:s team och styrelse samt medarbetare i Schibsteds ledning. Programmet är inspirerat av omvänt mentorskap men går ett steg längre. Det engelska namnet "Squared" – upphöjt i två – syftar på hur deltagarna växer genom att möta helt nya perspektiv. Mentorskapet bygger på ömsesidighet – där ingen betraktas som mer mentor än den andra. Fokus ligger på att förstå framtidens användare och skapa nya insikter.
– Jag är helt överväldigad av responsen. Det uppstod faktiskt magi när människor med så olika erfarenheter satt i samma rum. Framför allt lyfter de seniora deltagarna värdet av att prata med, inte om unga – och vikten av att förstå deras medievanor, säger Louise Barkenäs, tillförordnad Head of IN/LAB.
Bland deltagarna fanns Siv Juvik Tveitnes, koncernchef för Schibsted, som matchades med Fares Bitari (22), student i industriell ekonomi vid KTH.
– Jag blev verkligen imponerad av de yngre deltagarnas driv, bakgrund och tydliga syfte. Att få samtala med smarta, engagerade unga människor – som också är våra framtida mediekonsumenter – gav mig helt nya perspektiv. Det är precis den typen av möten vi som ledare behöver, men sällan får till i vardagen, säger Siv Juvik Tveitnes.
Fares Bitari beskriver också erfarenheten som värdefull:
– Mentorskapet har hjälpt mig att tänka långsiktigt i min karriär och förstå vad som verkligen motiverar mig. Det handlade inte om snabba kliv uppåt, utan om att hitta vägar som ligger i linje med mina värderingar. Samtalen gav perspektiv jag aldrig hade fått i en klassrumsmiljö – och möjligheten att få en öppen dialog med en så erfaren ledare var otroligt värdefull, säger Fares Bitari.
I programmets utvärdering uppger:
87 procent av deltagarna att programmet var mycket bra
75 procent menar att de fått väldigt många nya perspektiv
Samtalen har bland annat gett:
Djupare förståelse för unga användares medievanor
Reflektion kring journalistikens trovärdighet och objektivitet
Inspiration till värderingsdrivna karriärval
Historisk förståelse för Schibsteds utveckling
Ökad självinsikt och framtidstro
Deltagarna beskriver IN/LAB Squared som meningsfullt, välorganiserat och nyskapande – och flera har uttryckt önskan att delta i en framtida version.
– Vi kommer nu utvärdera om detta är ett koncept vi ska skala upp, exempelvis genom att involvera fler funktioner och varumärken inom Schibsted. Samtidigt hoppas vi att pilotprojektet kan inspirera andra – för mediebranschen behöver fler arenor för nytänkande och oväntade möten och mer innovation för att stå stark i framtiden, säger Louise Barkenäs.
Se några av deltagarnas insikter och lärdomar på denna film här.
Deltagare i mentorprogrammet:
Kjersti Løken Stavrum, VD för stiftelsen Tinius och styrelseordförande i Schibsted
Siv Juvik Tveitnes, CEO / Koncernchef, Schibsted
Fredric Karén, EVP Sweden / Koncerndirektör, Schibsted
Einar Hålien, Group Editor, Schibsted
Kalle Jungkvist, Senior Advisor, fd. Chefredaktör Aftonbladet Nya Medier & Senior rådgivare Schibsted
Lena K Samuelsson, Senior Advisor, fd. Chefredaktör Aftonbladet och SvD
Martin Ahlquist, Mediekonsult, vice ordförande i Publicistklubben, fd. Redaktionschef Svenska Dagbladet
Louise Barkenäs, tf Head of IN/LAB
Belenn Bekele, Program Manager IN/LAB
Molly Grönlund Müller, Community Researcher IN/LAB
Esam Touma, Student Ekonomi Handelshögskolan, Content & Community Specialist IN/LAB
Fares Bitari, Student Civilingenjör Industriell Ekonomi, KTH
Amanuel Yemene, Student Civilingenjör i datateknik, KTH
Alcina Munene Persson, Student Medieteknik Student, KTH
Aysha Qureshi, Kandidat psykologi, SU
Malva Froster Delbom, Student Socionom Södertörns högskola, Löparakademin.
IN/LABs styrelse består av:
Kjersti Løken Stavrum, vd för stiftelsen Tinius och styrelseordförande i Schibsted
Siv Juvik Tveitnes, koncernchef, Schibsted
Fredric Karén, EVP Sweden, Schibsted
Einar Hålien, Group Editor, Schibsted
IN/LAB:s team består av:
Louise Barkenäs, tf Head of IN/LAB
Belenn Bekele,Program Manager
Molly Grönlund Müller, Community Researcher
Esam Touma, Content & Community Specialist
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Louise Barkenäs, tf Head of IN/LAB. Telefon: +46 76 517 49 14. E-post: louise.barkenas@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Länkar
OM IN/LAB
IN/LAB, kort för Innovation- & Inclusion Lab, grundades 2022 med ambitionen att nå dem som idag inte litar på och/eller inte konsumerar oberoende nyhetsjournalistik. Bakom initiativet står Schibsted och Stiftelsen Tinius.
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som TV4, MTV, Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder miljoner människor våra redaktionella medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra omkring 3 700 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
Så fick 1 000 säljare Schibsted på rätt kurs17.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted firar 20 år med Sales Academy – en utbildningssatsning som format bolagets säljkultur och fram till idag utvecklat över 1 000 medarbetare i Sverige och Norge. Det som började som en säljutbildning 2005 har vuxit till en del av Schibsteds DNA – och en viktig framgångsfaktor i en marknad som aldrig står still.
Ebba Bonde blir visuell redaktionschef på SvD12.11.2025 11:10:02 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet stärker sin satsning på visuell journalistik och inrättar en ny tjänst som visuell redaktionschef med övergripande ansvar för SvD:s visuella journalistik och uttryck. Tjänsten tillsätts av Ebba Bonde, som tillträder den 5 januari 2026.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum