SvD passerar 125 000 digitala – ökar 35 procent
Svenska Dagbladet har nått en ny milstolpe i tidningens digitala utveckling. I juli nådde tidningen målet om 125 000 – ett halvår före plan – och tillväxten fortsätter. SvD går in i september med närmare 130 000 digitala prenumeranter – en ökning med 35 procent på ett år.

– Att vi når vårt mål ett halvår före plan visar vilken stark dragningskraft vår journalistik har. Våra läsare söker både fördjupad förståelse och nya idéer – och det är just den kombinationen vi är stolta över att kunna erbjuda, säger Lisa Irenius, publisher.
Bakom framgången ligger flera faktorer. Framför allt har Svenska Dagbladet under de senaste åren satsat på att utveckla journalistiken, inom bland annat politik, ekonomi, kultur och livet, både i text och ljud. Parallellt har den digitala upplevelsen förbättrats, med inte minst en utbyggd och mer relevant förstasida.
– Journalistiken och den digitala nyhetsupplevelsen är avgörande för tillväxt. Samtidigt har vi utvecklat våra digitala erbjudanden, bland annat genom partnerskap med andra medier. Vi har också haft ett tätt och kreativt samarbete mellan teamen för prenumeration, produktutveckling och dataanalys, säger Christoffer Lindvall, chef för prenumerationsaffären på SvD.
Utvecklingen har drivits av innovativa tekniska lösningar, bland annat en dynamisk köpskärm som vann förstapris i Inma Global Awards (Best Initiative to Grow Subscriptions).
Sedan i maj finns en ny redaktionell organisation på plats, med bland annat stärkt nyhetsbevakning och bättre förutsättningar för fördjupande, berättande journalistik samt en stärkt digital utveckling.
– Det senaste året är en av de starkaste tillväxtperioderna i Svenska Dagbladets historia när det gäller nya digitala prenumeranter – till och med starkare än under pandemin. Och viktigt: tillväxten drivs inte av en förflyttning från print, utan är en verklig nettotillväxt. Samtidigt har de digitala prenumerationsintäkterna ökat med 14 procent det senaste året, drivet av volymökningen, säger Christoffer Lindvall.
I dag är 70 procent av Svenska Dagbladets prenumeranter digitala. Den starka tillväxten skapar en stabil grund för nästa steg – att ytterligare fördjupa journalistiken och stärka relationen till läsarna.
– SvD finns för att ge människor insikter om världen och sig själva, och det ska vi bli ännu bättre på framåt. Vi ser ett behov av journalistik som ger sammanhang och nya perspektiv, i både det allvarliga och det lätta, och som kan berika vardagen men också bidrar till en mer konstruktiv samhällsdebatt, säger Lisa Irenius.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lisa Irenius, chefredaktör, vd och ansvarig utgivare. E-post: lisa.irenius@svd.se.
Christoffer Lindvall, director of Subscription. E-post: christoffer.lindvall@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som TV4, MTV, Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder miljoner människor våra redaktionella medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra omkring 3 700 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
Så fick 1 000 säljare Schibsted på rätt kurs17.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted firar 20 år med Sales Academy – en utbildningssatsning som format bolagets säljkultur och fram till idag utvecklat över 1 000 medarbetare i Sverige och Norge. Det som började som en säljutbildning 2005 har vuxit till en del av Schibsteds DNA – och en viktig framgångsfaktor i en marknad som aldrig står still.
Ebba Bonde blir visuell redaktionschef på SvD12.11.2025 11:10:02 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet stärker sin satsning på visuell journalistik och inrättar en ny tjänst som visuell redaktionschef med övergripande ansvar för SvD:s visuella journalistik och uttryck. Tjänsten tillsätts av Ebba Bonde, som tillträder den 5 januari 2026.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum