Schibsted

SvD passerar 125 000 digitala – ökar 35 procent

Dela

Svenska Dagbladet har nått en ny milstolpe i tidningens digitala utveckling. I juli nådde tidningen målet om 125 000 – ett halvår före plan – och tillväxten fortsätter. SvD går in i september med närmare 130 000 digitala prenumeranter – en ökning med 35 procent på ett år.

Lisa Irenius, publisher, och Christoffer Lindvall, chef för prenumerationsaffären på Svenska Dagbladet. Tidningen passerade nyligen 125 000 digitala prenumeranter – ett halvår före plan – och närmar sig nu 130 000. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Lisa Irenius, publisher, och Christoffer Lindvall, chef för prenumerationsaffären på Svenska Dagbladet. Tidningen passerade nyligen 125 000 digitala prenumeranter – ett halvår före plan – och närmar sig nu 130 000. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

– Att vi når vårt mål ett halvår före plan visar vilken stark dragningskraft vår journalistik har. Våra läsare söker både fördjupad förståelse och nya idéer – och det är just den kombinationen vi är stolta över att kunna erbjuda, säger Lisa Irenius, publisher.

Bakom framgången ligger flera faktorer. Framför allt har Svenska Dagbladet under de senaste åren satsat på att utveckla journalistiken, inom bland annat politik, ekonomi, kultur och livet, både i text och ljud. Parallellt har den digitala upplevelsen förbättrats, med inte minst en utbyggd och mer relevant förstasida. 

– Journalistiken och den digitala nyhetsupplevelsen är avgörande för tillväxt. Samtidigt har vi utvecklat våra digitala erbjudanden, bland annat genom partnerskap med andra medier. Vi har också haft ett tätt och kreativt samarbete mellan teamen för prenumeration, produktutveckling och dataanalys, säger Christoffer Lindvall, chef för prenumerationsaffären på SvD. 

Utvecklingen har drivits av innovativa tekniska lösningar, bland annat en dynamisk köpskärm som vann förstapris i Inma Global Awards (Best Initiative to Grow Subscriptions).

Sedan i maj finns en ny redaktionell organisation på plats, med bland annat stärkt nyhetsbevakning och bättre förutsättningar för fördjupande, berättande journalistik samt en stärkt digital utveckling.

– Det senaste året är en av de starkaste tillväxtperioderna i Svenska Dagbladets historia när det gäller nya digitala prenumeranter – till och med starkare än under pandemin. Och viktigt: tillväxten drivs inte av en förflyttning från print, utan är en verklig nettotillväxt. Samtidigt har de digitala prenumerationsintäkterna ökat med 14 procent det senaste året, drivet av volymökningen, säger Christoffer Lindvall.

I dag är 70 procent av Svenska Dagbladets prenumeranter digitala. Den starka tillväxten skapar en stabil grund för nästa steg – att ytterligare fördjupa journalistiken och stärka relationen till läsarna.

– SvD finns för att ge människor insikter om världen och sig själva, och det ska vi bli ännu bättre på framåt. Vi ser ett behov av journalistik som ger sammanhang och nya perspektiv, i både det allvarliga och det lätta, och som kan berika vardagen men också bidrar till en mer konstruktiv samhällsdebatt, säger Lisa Irenius.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lisa Irenius, chefredaktör, vd och ansvarig utgivare. E-post: lisa.irenius@svd.se.
Christoffer Lindvall, director of Subscription. E-post: christoffer.lindvall@svd.se.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Svenska Dagbladet växer rekordartat digitalt – ökar med 36 procent på ett år. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Svenska Dagbladet växer rekordartat digitalt – ökar med 36 procent på ett år. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Ladda ned bild
Lisa Irenius, publisher, och Christoffer Lindvall, chef för prenumerationsaffären på Svenska Dagbladet. Tidningen passerade nyligen 125 000 digitala prenumeranter – ett halvår före plan – och närmar sig nu 130 000. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Lisa Irenius, publisher, och Christoffer Lindvall, chef för prenumerationsaffären på Svenska Dagbladet. Tidningen passerade nyligen 125 000 digitala prenumeranter – ett halvår före plan – och närmar sig nu 130 000. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Ladda ned bild

Länkar

Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag

Mediekoncernen Schibsted har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som TV4, MTV, Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten,  Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni,  E24 och Podme. 

Varje dag använder miljoner människor våra redaktionella medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens. 

Våra omkring 3 700 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter. 

Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye