Hyresgäster i BohusÄlvsborg och Skaraborg får mindre för pengarna, men hyresvärdarna vill ändå höja hyran.
Allt fler hyresgäster upplever att de betalar mer men får mindre för sina pengar. Det visar Hyresgästföreningens nya rapport “Hur sköter sig hyresvärdarna?” – som bygger på en rikstäckande enkät där över 7 000 hyresgäster ger sin syn på bland annat boendekvaliteten och förtroendet för sin hyresvärd. I regionen uppger endast 61,4% att hyran motsvarar vad man får tillbaka, en kraftig minskning sedan senaste mättillfället 2020.

- Hyresgästerna har en tuff ekonomisk situation. Nu ser vi också att fler och fler upplever att de får mindre och mindre för pengarna. Det är helt orimligt. Hyresgästerna har rätt att ställa krav. Det är inte hållbart att människor tvingas betala mer för sämre service och sämre boendekvalitet. Nu går vi in i förhandlingar om nästa års hyror. Hyresgästerna har fått rekordhöga hyreshöjningar de senaste åren, men så kan och kommer det inte fortsätta. Det enda rimliga är minsta möjliga förändring av hyran, säger Agnetha Andersson, regionordförande Hyresgästföreningen BohusÄlvsborg och Skaraborg
Rapporten bygger på 7 096 svar från hyresgäster i hela landet och visar att flera delar av boendet har försämrats. Undersökningen visar att hyresgästernas upplevda boendekvalitet i relation till hyresnivå har fallit från 79,4 procent år 2020 till nu endast 61,4 procent i vår region. Ett rekordstort tapp på 8 procentenheter till den lägsta nivån någonsin. De som bor hos privata hyresvärdar är mycket mer missnöjda med sin boendekvalitet än de som bor hos allmännyttan.
- De senaste åren har vi sett väldigt höga hyreshöjningar. Samtidigt visar vår undersökning tydligt att hyresgästerna upplever sämre boendesituation och service. En stor andel hyresgäster drabbas av en slags boendekrympflation – hyrorna fortsätter uppåt samtidigt som värdet på det vi betalar blir mindre och mindre. Det är helt orimligt, säger Stefan Lindborg, förhandlingschef Hyresgästföreningen BohusÄlvsborg och Skaraborg
Rapporten visar också på att färre upplever att hyresvärdar håller vad de lovat. Från 2020 har siffran i riket sjunkit från 78 procent till 74 procent idag, trots att det är den fråga som hyresgäster tycker är allra viktigast. Bara knappa tre fjärdedelar av hyresgästerna anser att fel i fastigheten åtgärdas i rimlig tid, en minskning med sju procent i riket från 2020. Allt fler upplever att de inte får veta vad som händer i fastigheten. Bristande information är en av de frågor som försämrats mest på två decennier. Fler upplever också att det är svårt att nå sin hyresvärd.
- I årets förhandlingar förväntar vi oss att seriösa hyresvärdar sätter sig in i hyresgästernas situation och kommer med rimliga krav i hyresförhandlingen. Det är hyresgästernas tur och det enda rimliga är minsta möjliga förändring av hyran i årets förhandling, avslutar Stefan Lindborg, förhandlingschef Hyresgästföreningen BohusÄlvsborg och Skaraborg
Fakta i korthet
-
Mindre kvalité för pengarna – Endast 61,4 procent i regionen anser att hyran faktiskt motsvarar vad man betalar för, en minskning med 8 procent mot 2020 och den lägsta nivån någonsin.
-
Förtroendet sjunker – Antalet hyresgästers i riket som skulle rekommendera sin hyresvärd har sjunkit med drygt sex procent i riket sedan 2020.
-
Svårt att nå värden – telefontider, besökstider och svar på mejl har minskat kraftigt.
-
Löften bryts – Färre upplever att hyresvärdar håller vad de lovat. Från 2020 har siffran sjunkit från 78 procent till 74 procent i hela riket.
-
Reparationer dröjer – 73 procent anser att fel i fastigheten åtgärdas i rimlig tid, en minskning med sju procent i riket från 2020.
-
Privata hyresvärdar sämst – I riket tycker endast 54 procent att hyran faktiskt motsvarar vad de betalar för mot 62 procent inom allmännyttan.
-
Underhåller brister – 40 procent av de svarande är missnöjda med underhållet av sin bostad
Fakta om rapporten:
Undersökningen har för femte gången genomförs av AktivBo på uppdrag av Hyresgästföreningen. Under våren 2025 genomfördes undersökningen för första gången helt digitalt. Med stöd av ett stratifierat urval valdes 11 995 medlemmar ut inom Hyresgästföreningens nio regioner. 7 097 medlemmar svarade på undersökningen, vilket motsvarar en svarsfrekvens på 59,2 procent. Enkäten omfattar cirka 90 detaljerade frågor om främst service- och förvaltningskvalitet. Respondenterna ombeds även ta ställning till hur de upplever sin boendekvalitet i förhållande till sin månadshyra. Svarsskalan är fyrgradig: Mycket bra, Ganska bra, Inte så bra och Dåligt. Resultatet presenteras som en procentsats av den positiva andelen, det vill säga de två positiva svaren på skalan. Resultatet klassificeras utifrån två bakgrundsvariabler: Fastighetsägandeform (Allmännytta/Privat) och Region (enligt Hyresgästföreningens regionsindelning av Sverige). Demografiskt klassificeras de svarande utifrån Ålder och Juridiskt kön (Man/Kvinna)
Region BohusÄlvsborg-Skaraborg omfattar tidigare Älvsborgs och Skaraborgs län samt Bohuslän (utom Stenungsund, Orust och Tjörn).
Nyckelord
Kontakter
Pressjour Bohus-Älvsborg-SkaraborgHyresgästföreningen Bohus-Älvsborg-Skaraborg
Omfattar tidigare Älvsborgs- och Skaraborgs län samt Bohuslän (utom Stenungsund, Orust och Tjörn).
Bilder


Följ Hyresgästföreningen Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Hyresgästföreningen Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Stopp för fortsatt höjda parkeringshyror hos Uddevallahem25.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Hyresgästföreningen har kommit överens med Uddevallahem och Ljungskilehem om att hyror för parkeringsplatser och garage inte ska höjas nästa år. Detta trots att bostadsbolagen riskerar ökade kostnader om avgifterna blir momspliktiga. Samtidigt höjs hyrorna för lägenheter med den lägsta höjningen på tre år - i genomsnitt 3,2 procent.
Valbohem vill ha 8 procent hyreshöjning20.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Hyresförhandlingarna för hyrorna år 2026 har dragit i gång. Valbohem vill ha hela 8 procent hyreshöjning – med andra ord fortsatt rekordhöga hyreshöjningar. Hyresgästföreningen menar att så höga höjningar är helt orimligt.
Såhär mycket vill Vänersborgsbostäder och Eidar höja hyrorna17.11.2025 11:00:00 CET | Pressmeddelande
Hyresförhandlingarna för hyrorna år 2026 har dragit i gång. Vänersborgsbostäder vill höja hyrorna med 4,5 procent och Eidar med hela 7,4 procent– med andra ord fortsatt rekordhöga hyreshöjningar. Hyresgästföreningen menar att så höga höjningar är helt orimligt.
Två hyresförhandlingar klara i Ulricehamn och Bollebygd11.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Två överenskommelser om hyrorna för 2026 är klara i Ulricehamn och Bollebygd. I Bollebygd blir hyresökningen 2,8 procent för MS Strands 103 lägenheter och i Ulricehamn blir snittet 2,83 för Nivikas 304 lägenheter. En mycket lägre höjning än fastighetsägarna begärde och lägre än de senaste rekordåren.
Såhär mycket vill hyresvärdarna i snitt höja hyran i norra Bohusläns kommuner10.11.2025 07:18:00 CET | Pressmeddelande
Hyresförhandlingarna för hyrorna år 2026 har dragit igång i regionen. I snitt vill hyresvärdarna i norra Bohusläns kommuner* ha en hyreshöjning på 6,2 procent – med andra ord fortsatt rekordhöga hyreshöjningar. Hyresgästföreningen menar att så höga höjningar är helt orimligt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum