Hyresgästföreningen Region Sydost

Hyresgäster får mindre för pengarna – ändå vill hyresvärdarna höja hyran

Dela

Allt fler hyresgäster upplever att de betalar mer men får mindre för sina pengar. Det visar Hyresgästföreningens nya rapport “Hur sköter sig hyresvärdarna?” – som bygger på en rikstäckande enkät där över 7 000 hyresgäster ger sin syn på bland annat boendekvaliteten och förtroendet för sin hyresvärd. I region Sydost, som består av Östergötland, Småland, Blekinge och Öland, uppger endast 61,9 procent att hyran motsvarar vad man får tillbaka, en minskning med 7,4 procentenheter jämfört med mätningen som gjordes 2020. Undersökning visar även att boende hos privatvärdar är mest missnöjda med sitt boende och sin hyresvärd.

Hyresgäster tycker att de får mindre för pengarna, trots flera år av höga hyreshöjningar.
Hyresgäster tycker att de får mindre för pengarna, trots flera år av höga hyreshöjningar.

– Enkätundersökningen bekräftar den bild som vi haft sedan länge. Hyrorna går upp men hyresgästerna får bara mindre och mindre för pengarna. Det är en ohållbar och orimlig situation. Vi har medlemmar som berättar om sämre skötsel av fastigheten och en frustration när det är orimligt svårt att få tag på deras hyresvärd. Vi ser hur en redan dålig förvaltningskvalitet har försämrats. Hyresgästerna förtjänar bättre, säger Malene Loewe, förhandlingstrateg Hyresgästföreningen region Sydost.

Rapporten bygger på 7 096 svar från hyresgäster i hela landet och visar att flera delar av boendet har försämrats. Siffrorna visar att hyresgästernas upplevda boendekvalitet i relation till hyresnivå har fallit från 70 procent år 2020 till endast 57 procent i år. Det är ett rekordstort tapp på nära 13 procentenheter, till den lägsta nivån sedan den första undersökningen för 20 år sedan. I region Sydost hamnar motsvarande siffror på 61,9 procent, vilket innebär ett tapp på 7,4 procentenheter sedan år 2020.

– Hyresgästerna har rätt att ställa krav. Det är inte hållbart att människor tvingas betala mer pengar för en sämre kvalitet på sitt boende. Det här måste få genomslag i förhandlingarna här i region Sydost. Om servicen inte håller måttet kan hyrorna inte fortsätta stiga i samma takt, säger Malene Loewe.

Fakta i korthet – hyresgästerna får allt mindre för pengarna

  • Mindre kvalité för pengarna – endast 57 procent anser att hyran faktiskt motsvarar vad man betalar för, en minskning med nära 13 procentenheter mot 2020 och den lägsta nivån någonsin. Motsvarande siffra i region Sydost är 61,9 procent och en minskning med 7,4 procentenheter.
  • Förtroendet sjunker – antalet hyresgästers som skulle rekommendera sin hyresvärd har sjunkit med nästan sex procentenheter sedan 2020.
  • Svårt att nå värden – telefontider, besökstider och svar på mejl har minskat kraftigt.
  • Löften bryts – färre upplever att hyresvärdar håller vad de lovat. Från 2020 har siffran sjunkit från 78 procent till 74 procent idag.
  • Reparationer dröjer – 73 procent anser att fel i fastigheten åtgärdas i rimlig tid, en minskning med sju procentenheter från 2020.
  • Privata hyresvärdar sämst – där tycker endast 54 procent att hyran faktiskt motsvarar vad de betalar för mot 62 procent inom allmännyttan.

Fakta om rapporten:
Undersökningen har för femte gången genomförts av AktivBo på uppdrag av Hyresgästföreningen. Under våren 2025 genomfördes undersökningen för första gången helt digitalt. Med stöd av ett stratifierat urval valdes 11 995 medlemmar ut inom Hyresgästföreningens nio regioner. 7 097 medlemmar svarade på undersökningen, vilket motsvarar en svarsfrekvens på 59,2 procent. I region Sydost svarade 585 medlemmar på undersökningen, vilket motsvarar en svarsfrekvens på 58,6 procent. Enkäten omfattar cirka 90 detaljerade frågor om främst service- och förvaltningskvalitet. Respondenterna ombeds även ta ställning till hur de upplever sin boendekvalitet i förhållande till sin månadshyra. Svarsskalan är fyrgradig: Mycket bra, Ganska bra, Inte så bra och Dåligt. Resultatet presenteras som en procentsats av den positiva andelen, det vill säga de två positiva svaren på skalan. Resultatet klassificeras utifrån två bakgrundsvariabler: fastighetsägandeform (allmännytta/privat) och region (enligt Hyresgästföreningens regionindelning av Sverige). Demografiskt klassificeras de svarande utifrån ålder och juridiskt kön (man/kvinna).

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Hyresgäster tycker att de får mindre för pengarna, trots flera år av höga hyreshöjningar.
Hyresgäster tycker att de får mindre för pengarna, trots flera år av höga hyreshöjningar.
Ladda ned bild

Länkar

Om oss

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna.Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.

Följ Hyresgästföreningen Region Sydost

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Hyresgästföreningen Region Sydost

I Växjö går man mot strömmen och fixar billigt bredband24.10.2025 06:30:00 CEST | Pressmeddelande

Efter förhandlingar mellan Hyresgästföreningen och en privat hyresvärd får nu 113 lägenheter i Växjö bredband inräknat i hyran. För en hyreshöjning på 200 kronor i månaden får alla hyresgäster både snabb bredbandstjänst och nät, via Bahnhof. Enligt Bahnhof har kostnaderna för bredband i hyresrätter ökat med 70 procent sedan 2017 och många hyresvärdar tar ut dolda avgifter. Med den här överenskommelsen går man mot strömmen och sänker kostnaderna för hyresgästerna i stället.

Stor seger för hyresgästerna i Torsås23.10.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Torsås Bostads AB (TBAB), det kommunala bostadsbolaget i Torsås, väljer att lyssna på sina hyresgäster och fortsätter därför inte med sin översyn av hyrorna (bruksvärdering). TBAB ansökte under 2024 om en bruksvärdering av till att börja med 238 lägenheter, men drar nu tillbaka sin ansökan. – Det är en seger för hyresgästerna och positivt att TBAB har lyssnat på deras oro, säger Robin Aulin Söderqvist, förhandlare Hyresgästföreningen region Sydost.

Hyresgästföreningen firar hyresgästernas dag 6 oktober - manifesterar med kampanjen “Livet väntar”6.10.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

I Europa går människor ut på gatorna för att protestera mot marknadshyror och korttidskontrakt. I Sverige fastnar unga i bostadsköer och i barndomsrum. För Hyresgästföreningen bli internationella hyresgästdagen 6 oktober startskottet för en vecka av manifestationer under parollen “Livet väntar” - för rättvisa villkor och fler bostäder unga har råd med.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye