Hyresgästföreningen Region Västra Sverige

Hyresgästerna får mindre för pengarna trots högre hyror

Dela

Allt fler hyresgäster i Västra Sverige betalar mer i hyra men upplever att de får mindre för sina pengar. Det visar Hyresgästföreningens nya rapport “Hur sköter sig hyresvärdarna?" som bygger på en rikstäckande enkät. Bara 56,2 procent av hyresgästerna i regionen tycker att hyran motsvarar vad man får tillbaka, en minskning med nästan 12 procentenheter jämfört med 2020.

Sofi Bringsoniou, förhandlingschef Hyresgästföreningen region Västra Sverige.
Sofi Bringsoniou, förhandlingschef Hyresgästföreningen region Västra Sverige. Foto: Emelie Asplund Inga restriktioner

– De senaste åren har hyrorna ökat kraftigt. Samtidigt får hyresgästerna mindre och mindre för sina pengar, det är vad den här enkäten visar och så kan det inte fortsätta. Hyresgästerna har rätt att få den kvalitet som de betalar för, säger Sofi Bringsoniou, förhandlingschef på Hyresgästföreningen region Västra Sverige. 

Rapporten bygger på 7 096 svar från hyresgäster i hela landet och visar att flera delar av boendet har försämrats. Undersökningen visar att hyresgästernas upplevda boendekvalitet i relation till hyresnivå har fallit från 70 procent år 2020 till endast 57 procent i år, ett rekordstort tapp på nära 13 procentenheter till den lägsta nivån någonsin. I region Västra Sverige är motsvarande tapp nästan 12 procentenheter. Men trots att hyresgästerna tycker att kvaliteten har sjunkit så har hyrorna stigit med rekordnivåer de senaste åren. Även i år har hyresvärdar i regionen krävt höga hyreshöjningar.    

– Det är inte rimligt att människor ska tvingas betala mer och mer för sämre kvalitet i sitt boende. Hyresgäster har rätt att ställa krav. Om inte servicen håller måttet så kan inte hyrorna fortsätta att skena. Det måste också få genomslag i de pågående hyresförhandlingarna, säger Sofi Bringsoniou. 

Bland hyresgäster i landet är missnöjet störst hos dem som bor i det privata hyresbeståndet. Där anser endast 54 procent att hyran faktiskt motsvarar vad de betalar för mot 62 procent inom allmännyttan. Förtroendet för de privata värdarna sjunker också, och färre än tidigare skulle rekommendera sin hyresvärd. 

Fakta i korthet – hyresgästerna får allt mindre för pengarna (nationella siffror) 

  • Mindre kvalité för pengarna – Endast 57 procent anser att hyran faktiskt motsvarar vad man betalar för, en minskning med nära 13 procentenheter mot 2020 och den lägsta nivån någonsin.  

  • Förtroendet sjunker – Antalet hyresgäster i hela landet som skulle rekommendera sin hyresvärd har sjunkit med nästan sex procentenheter sedan 2020.  

  • Svårt att nå värden – Telefontider, besökstider och svar på mejl har minskat kraftigt.  

  • Löften bryts – Färre upplever att hyresvärdar håller vad de lovat. Från 2020 har siffran sjunkit från 78 procent till 74 procent idag.  

  • Reparationer dröjer – 73 procent anser att fel i fastigheten åtgärdas i rimlig tid, en minskning med sju procentenheter från 2020.  

  • Privata hyresvärdar sämst – Där tycker endast 54 procent att hyran faktiskt motsvarar vad de betalar för mot 62 procent inom allmännyttan. 

Fakta om rapporten:  
Undersökningen har för femte gången genomförs av AktivBo på uppdrag av Hyresgästföreningen. Under våren 2025 genomfördes undersökningen för första gången helt digitalt. Med stöd av ett stratifierat urval valdes 11 995 medlemmar ut inom Hyresgästföreningens nio regioner.  7 097 medlemmar svarade på undersökningen, vilket motsvarar en svarsfrekvens på 59,2 procent. I Västra Sverige svarade 1 166 personer, 58,4 procent. Enkäten omfattar cirka 90 detaljerade frågor om främst service- och förvaltningskvalitet. Respondenterna ombeds även ta ställning till hur de upplever sin boendekvalitet i förhållande till sin månadshyra. Svarsskalan är fyrgradig: Mycket bra, Ganska bra, Inte så bra och Dåligt. Resultatet presenteras som en procentsats av den positiva andelen, det vill säga de två positiva svaren på skalan. 

Region Västra Sverige omfattar kommunerna Göteborg, Varberg, Kungsbacka, Mölndal, Partille, Lerum, Kungälv, Stenungsund, Härryda, Ale, Tjörn, Orust och Öckerö.  

Kontakter

Presstjänst Västra SverigeHyresgästföreningen Västra Sverige

Västra Sverige omfattar kommunerna Göteborg, Varberg, Kungsbacka, Mölndal, Partille, Lerum, Kungälv, Stenungsund, Härryda, Ale, Tjörn, Orust och Öckerö. Vår presstjänst är bemannad under kontorstid.

Tel:010-459 24 00kommunikation.vast@hyresgastforeningen.se

Länkar

Om oss


Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna.Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.

Följ Hyresgästföreningen Region Västra Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Hyresgästföreningen Region Västra Sverige

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye