Hyresgästföreningen Region Stockholm

Stockholms hyresgäster betalar mest men är minst nöjda

Dela

Stockholms hyresgäster betalar landets högsta hyror. Ändå är de också de minst nöjda med vad de får tillbaka. Hyresgästföreningens nya rapport visar att endast 73,7 procent av hyresgästerna i Stockholm är nöjda med förvaltningskvalitén – den lägsta siffran i landet.

Susanne Sjöblom, ordförande, Hyresgästföreningen region Stockholm Foto: Hyresgästföreningen
Susanne Sjöblom, ordförande, Hyresgästföreningen region Stockholm Foto: Hyresgästföreningen

Dessutom uppger bara 56,3 procent av hyresgästerna i regionen att hyran motsvarar kvaliteten på boendet, en minskning med över elva procentenheter sedan förra mätningen. 

– Det här är djupt orättvist. Stockholms hyresgäster betalar allra mest, men får allra minst tillbaka. Många berättar för oss om veckolånga väntetider för att få en trasig spis lagad, att ingen svarar i telefon eller att informationen om vad som händer i huset är i princip obefintlig. Samtidigt som hyresgästerna lägger allt större del av sin inkomst på hyran, så får de mindre tillbaka. Att dessutom inte ens bli lyssnade på eller få den hjälp de betalar för, det tär på människor, säger Susanne Sjöblom, ordförande Hyresgästföreningen region Stockholm. 

Vad är det vi betalar för? 

En hyra är inte tänkt att vara en ren vinstmaskin för fastighetsägaren. Den ska täcka förvaltningen av huset: att trapphuset hålls rent, att hissen fungerar, att vitvaror byts ut när de går sönder, att utemiljön sköts och att hyresgästerna kan känna sig trygga i sitt hem. När dessa grundläggande delar brister blir det uppenbart att hyresgästerna inte får vad de faktiskt betalar för. 

Samtidigt har fastighetsägarnas räntekostnader minskat jämfört med tidigare år. Att hyrorna ändå pressas upp gör situationen än mer svårförklarlig. 

Privatvärdar får lägre betyg 

Nationellt framträder en tydlig skillnad mellan privata hyresvärdar och allmännyttan. Endast 54 procent av hyresgästerna hos privata värdar tycker att hyran motsvarar vad man får tillbaka, jämfört med 62 procent inom allmännyttan.  

– Kombinationen av högst hyror och samtidigt den sämst upplevda förvaltningskvalitén i hela landet borde få varje hyresvärd i Stockholm att stanna upp. Hyresgästerna har rätt att kräva mer. När servicen inte håller måttet kan vi inte fortsätta prata om höjda hyror – istället bör fokus ligga på att stoppa de senaste årens hyresrusning, säger Susanne Sjöblom.

Hela rapporten finns här: https://www.hyresgastforeningen.se/bostadsfakta/rapporter/hurskotersighyresvardarna/ 

Fakta i korthet – hyresgästerna får allt mindre för pengarna 

  • Mindre kvalité för pengarna – Endast 57 procent anser att hyran faktiskt motsvarar vad man betalar för, en minskning med nära 13 procentenheter mot 2020 och den lägsta nivån någonsin. Motsvarande siffra i region Stockholm är 56,3 procent. 

  • Förtroendet sjunker – Antalet hyresgästers som skulle rekommendera sin hyresvärd har sjunkit med nästan sex procentenheter sedan 2020. Motsvarande siffra i region Stockholm är 68,7 procent. 

  • Svårt att nå värden – telefontider, besökstider och svar på mejl har minskat kraftigt. 

  • Löften bryts – Färre upplever att hyresvärdar håller vad de lovat. Från 2020 har siffran sjunkit från 78 procent till 74 procent idag. Motsvarande siffra i region Stockholm är 70,7 procent. 

  • Reparationer dröjer – 73 procent anser att fel i fastigheten åtgärdas i rimlig tid, en minskning med sju procentenheter från 2020. Motsvarande siffra i region Stockholm är 68,5 procent. 

  • Privata hyresvärdar sämst – Nationellt tycker endast 54 procent att hyran faktiskt motsvarar vad de betalar för mot 62 procent inom allmännyttan.  

Fakta om rapporten: 
Undersökningen har för femte gången genomförs av AktivBo på uppdrag av Hyresgästföreningen. Under våren 2025 genomfördes undersökningen för första gången helt digitalt. Med stöd av ett stratifierat urval valdes 11 995 medlemmar ut inom Hyresgästföreningens nio regioner.  7 097 medlemmar svarade på undersökningen, vilket motsvarar en svarsfrekvens på 59,2 procent. Enkäten omfattar cirka 90 detaljerade frågor om främst service- och förvaltningskvalitet. Respondenterna ombeds även ta ställning till hur de upplever sin boendekvalitet i förhållande till sin månadshyra. Svarsskalan är fyrgradig: Mycket bra, Ganska bra, Inte så bra och Dåligt. Resultatet presenteras som en procentsats av den positiva andelen, det vill säga de två positiva svaren på skalan. Resultatet klassificeras utifrån två bakgrundsvariabler: Fastighetsägandeform (Allmännytta/Privat) och Region (enligt Hyresgästföreningens regionsindelning av Sverige). Demografiskt klassificeras de svarande utifrån Ålder och Juridiskt kön (Man/Kvinna) 

Svarsfrekvens per region: 

Riksenkäten 59,2 procent, 7 096 respondenter  

Stockholm 61,4, procent 1 227 respondenter  

Norra Skåne 60,7, procent 607 respondenter  

Bäsk 59,9 procent 599 respondenter  

Aros-Gävle 59,8, procent 598 respondenter  

Norrland 59,6, procent 596 respondenter  

Mitt 59,3, procent, 592 respondenter  

Sydost 58,6, procent 585 respondenter  

Västra Sverige 58,4, procent 1 166 respondenter 

Södra Skåne 56,3, procent 1 126 respondenter  

Fakta om Hyresgästföreningens regionindelning  
Region Aros-Gävle omfattar Västmanlands, Gävleborgs och Uppsala län samt Norrtälje kommun. 

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg omfattar tidigare Älvsborgs och Skaraborgs län samt Bohuslän (utom Stenungsund, Orust och Tjörn). 

Region Mitt omfattar Dalarnas, Södermanlands, Värmlands och Örebro län. 

Region Norrland omfattar Norrbottens, Västerbottens, Jämtlands och Västernorrlands län 

Region Norra Skåne omfattar kommunerna Helsingborg, Höganäs, Landskrona, Kävlinge, Svalöv, Eslöv, Hörby, Höör, Hässleholm, Kristianstad, Bromölla, Östra Göinge, Osby, Halmstad, Laholm, Falkenberg, Hylte och Nordvästskåne. 

Region Södra Skåne omfattar kommunerna Burlöv, Lomma, Staffanstorp, Lund, Malmö, Trelleborg, Svedala, Vellinge, Skurup, Sjöbo, Tomelilla, Ystad och Simrishamn. 

Region Stockholm omfattar Gotlands län och Stockholms län utom Norrtälje kommun.  

Region Sydost omfattar Östergötlands, Kalmar, Blekinge, Jönköpings och Kronobergs län. 

Region Västra Sverige omfattar kommunerna Göteborg, Varberg, Kungsbacka, Mölndal, Partille, Lerum, Kungälv, Stenungsund, Härryda, Ale, Tjörn, Orust och Öckerö. 

Kontakter

Om oss

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna.Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.

Följ Hyresgästföreningen Region Stockholm

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Hyresgästföreningen Region Stockholm

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye