Världspremiärer, tekniska innovationer och ikoniska modeller: Volkswagen-koncernen visar sin fulla potential som global ledare inom mobilitet på IAA Mobility
VD Oliver Blume
– Volkswagen-koncernen levererar. På IAA Mobility visar vi spännande produkter och de främsta tekniska lösningarna inom bilindustrin. Från prisvärda, helelektriska småbilar till exklusiva sportbilar med toppmodern prestandahybriddrift. Våra starka varumärken sätter avtryck i alla segment inom de relevanta teknikområdena: batterier, laddning, AI, autonom körning, mjukvara och plattformar. Vi släpper loss vår fulla innovationskraft för våra kunder och ökar takten på vår resa som den globala drivkraften inom fordonsteknik – med ett tydligt fokus på e-mobilitet.

- Elektrifierade nyheter: Volkswagen-koncernen presenterar två världspremiärer och en mässpremiär på IAA Summit i München inför mässans officiella öppning
- Mobilitet för alla: Volkswagen presenterar ID. CROSS Concept1, en ny medlem i den helt eldrivna familjen av småbilar, "Electric Urban Car Family", som gör e-mobilitet mer tillgänglig
- Tradition möter innovation: Porsche avtäcker ett toppderivat av den ikoniska 911-serien
- Stark impuls: Audi visar vägen framåt med sitt nya designspråk Concept C1
På IAA Mobility i München släpper Volkswagen-koncernen loss sin fulla innovationskraft för sina kunder och ökar takten på resan som den globala drivkraften inom fordonsteknik. Redan innan den officiella starten av mässan presenterade koncernen nya modeller från olika märken, bland annat två världspremiärer och en mässpremiär. Den kompakta SUV:en ID. CROSS Concept1 från märket Volkswagen gjorde sin världsdebut. Det är den fjärde medlemmen i den helt eldrivna "Electric Urban Car Family", som även inkluderar en annan modell från märket Volkswagen samt bilar från märkena Škoda och CUPRA. Med ett utgångspris på cirka 25 000 euro kommer denna modellfamilj att göra e-mobilitet mer tillgängligt från och med 2026. Märket Porsche firar ännu en världspremiär med ett nytt toppderivat av den ikoniska 911-serien, en perfekt kombination av tradition och innovation. Med nyskapande Concept C1 som presenterades i Milano i förra veckan bjöd Audi på en inblick i sitt nya designspråk, tydligt och fokuserat på det väsentliga.
Volkswagen-koncernens ambition är att göra den främsta fordonstekniken tillgänglig för alla. Med en bred portfölj visar koncernen innovativ expertis inom alla fordonssegment, från motorcyklar till prisvärda helelektriska småbilar och ett stort antal storsäljare i volym-, premium- och lyxsegmenten till lätta och tunga kommersiella fordon. Detta gör det möjligt för Volkswagen-koncernen att på ett intelligent sätt skala modern teknik som ingen annan tillverkare gör, vilket gör den tillgänglig för fler kunder.
Den helt eldrivna småbilsfamiljen i kompaktsegmentet presenteras för första gången i sin helhet
SUV:en ID. CROSS Concept1 från Volkswagen presenterades som den fjärde medlemmen i den eldrivna småbilsfamiljen "Electric Urban Car Family" i München. Detta kompletterar produktutbudet i kompaktsegmentet från Brand Group Core (SEAT & CUPRA, Škoda, Volkswagen, Volkswagen Transportbilar), som kommer att utöka koncernens elbilsportfölj från 2026 med ett frånpris på cirka 25 000 euro och en räckvidd på upp till 450 kilometer. Varumärket Škoda presenterade Epiq SUV1 för första gången som en fysisk konceptbil. Systermodellerna Volkswagen ID. Polo2 och CUPRA Raval2 visades som kamouflerade produktionsklara versioner.
VW-bussen 75 år – från T1 till ID. Buzz AD
I samband med folkabussens 75-årsdag presenterade varumärket Volkswagen Commercial Vehicles utvecklingen av sin ikoniska modell, som har tillverkats i mer än 12 miljoner exemplar, från den ursprungliga T1, motorn i den tyska "Wirtschaftswunder" (ekonomiskt mirakel), till den ultramoderna, helelektriska ID. Buzz.
Den tekniska spjutspetsen i VW Buss-portföljen är den autonoma ID. Buzz AD. Det är en del av en helhetslösning från koncernens dotterbolag MOIA, som förutom fordonet består av ett mjukvaruekosystem och tjänster för operatörer av autonoma mobilitetstjänster. MOIA erbjuder därmed en nyckelfärdig mobilitetslösning för städer, kommuner och mobilitetsleverantörer, vilket öppnar dörren för Volkswagen-koncernen till den miljarddollarsbaserade marknaden för on-demand mobilitet. Nuvarande prognoser förutspår en total marknadsstorlek på 350 till 450 miljarder US-dollar enbart i Europa och USA år 2035.
Audi Concept C1 – ny designfilosofi med fokus på tydlighet
Konceptet med en helt elektrisk sportbil som presenterades i Milano förra veckan ger en förhandsvisning av en kommande produktionsbil. Med ett nyutvecklat tak kombinerar roadstern elegansen hos en coupé med den känslomässiga upplevelsen av en cab. Chief Creative Officer, Massimo Frascella, presenterade för första gången sin nya designfilosofi för märket Audi. Tydlighet och fokus på det väsentliga ligger i framkant. Detta gäller både den yttre designen av fordonen och interiören.
Porsche presenterar ett nytt toppderivat av den ikoniska sportbilen 911 och visar upp ett induktivt laddningssystem som är redo för marknaden
Porsche inleder nästa steg i sitt innovativa T-Hybrid-koncept med världspremiären av en ny toppmodell av 911. Världspremiären visades även live via Porsche News, se länk nedan.
Porsche presenterar också en annan teknisk innovation på IAA. E-mobilitet och laddning på en ny nivå: "Porsche Wireless Charging"-tekniken demonstreras med en Cayenne Electric-prototyp, som har lackerats i en självlysande färg, i Volkswagen-koncernens utställningsmonter på IAA Summit. Porsche är den första biltillverkaren som lanserar ett 11 kW-laddningssystem med en laddningsplatta för eldrivna bilar på marknaden. Att ladda hemma har aldrig varit så bekvämt och enkelt.
Varumärket Scout är nyckeln till expansion i Nordamerika
Pickupkonceptet Terra™1 från det ikoniska märket Scout® presenteras för första gången i Europa. Fordonet designades och utvecklades i USA speciellt för denna marknad. Det återupplivade varumärket är en viktig del i Volkswagen-koncernens expansion i Nordamerika. Fordonen kommer att byggas i den nya fabriken i Blythewood, South Carolina. De helelektriska modellerna förväntas erbjuda en räckvidd på upp till 563 kilometer (350 miles)3. Varianter med en extra räckviddsförlängare förväntas ha en total räckvidd på över 800 kilometer (500 miles)3 tack vare den bensindrivna generatorn.
Volkswagen-koncernen på IAA Mobility i München
Volkswagen-koncernen den globala drivkraften inom fordonsteknik - formar redan idag aktivt den tekniska transformationen av mobilitet. På IAA Mobility i München den 7-12 september kommer koncernen och dess varumärken att ge starka bevis på detta med ett flertal världspremiärer och en veckas uppvisning av innovationer.
Fokus kommer att ligga på den elektriska småbilsfamiljen i kompaktsegmentet från varumärkesgruppen Core (SEAT & CUPRA, Škoda, Volkswagen, Volkswagen Transportbilar), innovation inom batteriteknik och AI, nyheter i koncernens designspråk och nyskapande teknologier för morgondagens smarta mobilitet.
Det centrala löftet är: Teknik för folket.
Allt innehåll som är relaterat till IAA finns på vår webbplats eller på våra sociala mediekanaler LinkedIn och Tiktok, se länkar nedan.
1) Konceptbil.
2) Studie nära produktion.
3) Interna prognoser baserade på bestämmelser från U.S. Environmental Protection Agency (EPA) och SAE J1634 multicykeltest.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkKommunikationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder

Länkar
Volkswagen Group Sverige är ett helägt dotterbolag till Europas största bilproducent Volkswagen AG. Volkswagen Group Sverige är den största bilimportören på den svenska marknaden och har sitt huvudkontor i Södertälje. Gruppen marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Skoda, Audi, SEAT/CUPRA, VolkswagenTransportbilar och Porsche.
Följ Volkswagen Group Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Group Sverige AB
Volkswagen-koncernen dominerar "Das Goldene Lenkrad", tar hem hälften av utmärkelserna och ett historiskt varumärkesrekord18.11.2025 14:30:32 CET | Pressmeddelande
Årets upplaga av Das Goldene Lenkrad blev en tydlig framgång för Volkswagen-koncernen. Med starka resultat från flera märken, där Volkswagen personbilar står för en historisk fyrdubbel, visar koncernen bredden, innovationskraften och genomslaget i sina senaste modeller.
Ett år efter grundandet: Joint venture mellan Volkswagen Group och Rivian visar starka framsteg13.11.2025 07:07:18 CET | Pressmeddelande
Det gemensamma bolaget mellan Volkswagen Group och Rivian tar tydliga kliv framåt i utvecklingen av nästa generations fordonsarkitektur och mjukvara.
Volkswagen-koncernen visar god utveckling i en utmanande omvärld30.10.2025 10:15:11 CET | Pressmeddelande
Volkswagen-koncernen visar stabil utveckling under de första nio månaderna 2025, med något högre försäljningsintäkter och totalt 6,6 miljoner sålda fordon. Implementeringen av prestationsprogrammen bidrar nu till förbättrat rörelseresultat.
Volkswagen AG:s styrelse utser Oliver Blume till koncernchef fram till slutet av 203020.10.2025 10:29:57 CEST | Pressmeddelande
Med förlängt förtroende från Volkswagen AG:s styrelse fortsätter Oliver Blume att driva koncernens utveckling de kommande åren.
Volkswagen-koncernen ökar de globala leveranserna till 6,6 miljoner fordon fram till slutet av september13.10.2025 09:39:28 CEST | Pressmeddelande
Volkswagen-koncernen fortsätter att stärka sin position globalt. Under årets första nio månader levererades 6,6 miljoner fordon, med stark efterfrågan på nya modeller och särskilt höga leveranser i Europa och Sydamerika.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum