Dolby revolutionerar underhållning på fyra hjul: Över 30 bilmärken satsar på uppslukande ljudupplevelser
Förare tillbringar fyra år av sina liv i bilar – Dolby Vision och Dolby Atmos förvandlar denna tid till en premiumupplevelse.

Dolby Laboratories, en ledare inom uppslukande underhållningsupplevelser, presenterar nästa generation av underhållning i bilen i München genom den starka framgångsvågen för Dolby Atmos® och introduktionen av Dolby Vision® i bilindustrin.
30 ledande bilmärken världen över har nu integrerat det uppslukande ljudet Dolby Atmos i sina fordon eller aviserat planer på att göra det – en fördubbling jämfört med föregående år. Bland märkena finns bland annat Mercedes-Benz, Audi och Porsche.
Dolby Atmos når massmarknaden
Dolby Atmos blir i allt högre grad tillgängligt i mer prisvärda bilar. Mercedes-Benz har rullat ut Dolby Atmos i hela modellprogrammet. Andra exempel är Mahindra Thar ROXX och 3XO, Onvo i60 eller NIO firefly.
Enligt statistik från den tyska bilföreningen ADAC tillbringar förare i Tyskland i genomsnitt fyra år av sina liv i sina bilar. Därmed utvecklas bilar i allt större utsträckning från enbart transportmedel till dynamiska livsrum, vilket höjer förväntningarna på högkvalitativ underhållning i bilen.
Dolby Vision gör entré i bilindustrin
”Underhållning i bilar har länge spelat en viktig roll i Tyskland och Europa – från introduktionen av den klassiska ’Autoradion’ på 1920-talet till dagens högklassiga underhållningssystem”, säger Javier Foncillas, Vice President, Commercial Partnerships and Global Sales på Dolby. ”I München kommer Dolby och våra partners att visa hur Dolby Vision och Dolby Atmos omdefinierar underhållningen i bilen.”
Efter Dolby Atmos börjar nu de första biltillverkarna även implementera Dolby Vision. Teknologin erbjuder högre dynamiskt omfång och bredare färgomfång för videouppspelning, vilket ger häpnadsväckande precision och detaljrikedom genom dynamiska metadata bildruta för bildruta. Med Dolby Vision Light Sense kompenseras lösningen i realtid för förändrade ljusförhållanden – oavsett om bilen körs på natten eller står parkerad i starkt solljus.
DOLBY HOUSE kommer till München för första gången
För allra första gången har Dolby tagit sitt dedikerade upplevelsecenter, DOLBY HOUSE, till München. På Herzog Restaurant and Bar, mellan den 9 och 12 september, visar Dolby upp företagets starka utveckling inom bilindustrin genom att presentera en rad ljud-, audiovisuella och uppslukande underhållningsupplevelser i Dolby, som konsumenter i Europa redan idag kan njuta av i sina bilar via partners. Som höjdpunkt visar Audi upp en Audi RS Q8 på plats, vilket ger B2B-gäster möjlighet att uppleva kraften i Dolby Atmos direkt i en verklig fordonsmiljö.
Partnerskap utökar erbjudandet
Amazon Music och Audible kommer att stödja Dolby Atmos för musik och talat innehåll i ett växande antal ledande bilmärken, däribland Mercedes-Benz, Cadillac, Polestar och Volvo Cars. Denna innovativa ljudupplevelse förbättrar underhållningen i bilen för både förare och passagerare och gör det möjligt att fördjupa sig i sina favoritlåtar och berättelser som aldrig förr. Utrullningen möjliggörs via plattformar som Faurecia Appstore, Google Automotive App Store och Harman Ignite, vilket säkerställer sömlös integration i olika fordonssystem. På DOLBY HOUSE kommer Amazon Music och Audible att ge demonstrationer av sina titlar i Dolby Atmos.
Även på DOLBY HOUSE visar Dolby och holoride upp en geospatial akustisk upplevelse i en Polestar 3, där uppslukande ljudlandskap sträcker sig utanför kupén och reagerar på omvärlden. Drivet av Dolby Atmos och holorides geospatiala intelligensplattform ger detta nya område inom uppslukande ljud i bilen skapare möjligheten att forma berättelser som utvecklas i realtid utifrån fordonets omgivning – med ljud förankrat i fysiska platser, rörelser och landmärken.
3SS presenterar sin prisbelönta 3Ready Automotive-plattform, som ger personlig, innehållsdriven underhållning till varje passagerare. Biltillverkare får full frihet i UI/UX-design på sitt varumärkes språk, samt avancerad innehållshantering, analys och intäktsmöjligheter för att låsa upp nya affärsmodeller i den mjukvarudefinierade fordons-eran.
Leverantörskedjepartners visar sitt stöd
Leverantörskedjepartners inom bilindustrin visar också sitt stöd för Dolbys upplevelser i bilen under IAA Mobility 2025:
-
Arkamys visar sin publik hur deras lösning optimerar och finjusterar bilkupéns unika akustik för Dolby Atmos-upplevelsen (Hall B2, monter A30, München Messe).
-
Cinemo demonstrerar sömlös multidriftsenhetskoppling, delad premium-VOD-upplevelse, gaming och appfri enhetsintegration för enkel BYOD-anslutning, samt CARS Premium Audio med Dolby Atmos (Novotel München Messe).
-
Dirac, tillsammans med branschpartners, kommer att arrangera en exklusiv Automotive Audio Innovation Showcase på msm-studios i München – en av Europas mest ikoniska ljudarenor – från studiokvalitet på vägen till personliga, sätesanpassade lyssningsupplevelser. (10–11 september, msm-studios, München).
-
Qualcomm Technologies och Dolby har samarbetat för att visa hur företagen kan förenkla integrationen av Dolby Atmos i fordon. Den gemensamt publicerade vitboken beskriver hur uppslukande ljudupplevelser med Dolby Atmos kan implementeras på Snapdragon Cockpit Platforms och ger biltillverkare en praktisk steg-för-steg-guide (Hall A2, monter C1, München Messe).
-
Sennheiser Mobility visar upp sina senaste innovationer för uppslukande underhållning och kommunikation med demonstrationer som inkluderar Dolby Atmos i deras FoU-bil, samt en exklusiv professionell studiodemo (Pharos Studio, München).
”Vi är fast beslutna att fortsätta utöka vårt samarbete med partners inom bilindustrin och streamingtjänster för att erbjuda bilägare ett brett utbud av underhållningsalternativ med samma höga kvalitet som de är vana vid hemma eller på vägen,” tillägger Javier Foncillas.
Nyckelord
Kontakter
Thomas NilssonPressansvarig, DolbyFuze PR
Tel:0735586581thomas.nilsson@fuzepr.seDolby Laboratories (NYSE: DLB) is based in San Francisco with offices around the globe. From movies and TV shows, to apps, music, sports and gaming, Dolby transforms the science of sight and sound into spectacular experiences for billions of people worldwide. We partner with artists, storytellers, developers, and businesses to revolutionize entertainment and communications with Dolby Atmos, Dolby Vision, Dolby Cinema, and Dolby.io.
Dolby, Dolby Atmos, Dolby Vision, Dolby Cinema, Dolby.io, and the double-D symbol are among the registered and unregistered trademarks of Dolby Laboratories, Inc. in the United States and/or other countries. Other trademarks remain the property of their respective owners.
Följ Dolby
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Dolby
Dolby lanserar Dolby Vision 2: En ny era för TV-bildkvalitet2.9.2025 16:31:49 CEST | Pressmeddelande
Dolby Vision 2 frigör ännu mer potential i din TV med ny kraftfull och intelligent teknik som levererar tittarupplevelser på nästa nivå.
Dolby and Audi announce partnership to integrate Dolby Atmos24.6.2025 14:59:05 CEST | Pressmeddelande
Dolby Laboratories and Audi are redefining in-car audio with the integration of Dolby Atmos® in select Audi models starting July 2025 — offering drivers and passengers a next-level, immersive sound experience powered by cutting-edge technology and a shared passion for innovation.
Dolby and Jin from BTS Celebrate His New Single “I’ll Be There” in Dolby Atmos28.10.2024 09:01:09 CET | Pressmeddelande
Dolby and Jin from BTS Celebrate His New Single “I’ll Be There” in Dolby Atmos.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum