IKEA dukar upp till Sveriges största långbord – för ökad gemenskap
Sverige är ett av Europas mest ensamboende länder. En ny undersökning från IKEA visar att vi sällan bjuder hem varandra – trots att vi vill. Nästan fyra av tio har aldrig bjudit hem en granne. Hela en av tre tillfrågade svenskar känner sig ensamma – och mer än en av tio unga saknar vänner att bjuda hem. Nu dukar IKEA upp till långbord för 10 000 personer för att sätta köksbordet i fokus – som en plats för samtal, möten och gemenskap.

Att vi ses allt mindre påverkar inte bara vårt välmående – utan också vår förståelse för varandra. Hemmet – och köksbordet – som tidigare har varit en naturlig mötesplats, har för många blivit en plats för avskärmning. Ensamhet och avskärmning riskerar att på sikt urholka den sociala tilliten, en grund för både samhällsutveckling och demokrati.
Många unga saknar vänner att bjuda hem
Undersökningen från IKEA visar att:
-
31 procent av de tillfrågade känner sig ofta ensamma, för de under 34 år utan barn är siffran 49 procent.
-
39 procent har aldrig bjudit hem en granne.
-
27 procent bjuder hem sina vänner en gång per år eller mer sällan.
-
52 procent vill bjuda hem sina vänner oftare.
-
Hela 17 procent av de under 34 år saknar helt vänner att bjuda hem.
IKEA vill vara en positiv kraft i samhället och arbetar aktivt för att stödja initiativ som främjar mångfald, inkludering och gemenskap. Därför dukar IKEA Sverige upp långbord i varuhusen den 13 september och bjuder våra kunder på frukost och en plats för gemenskap. Sammanlagt gör IKEA plats för 10 000 personer vid långborden. Frukosten är startskottet för ett initiativ att sätta köksbordet i fokus – som en plats för samtal, möten och gemenskap.
– På IKEA tror vi på kraften i att vara tillsammans och kraften i livet hemma, säger Emily Birkin, landschef för IKEA Sverige. Köket och köksbordet har länge varit hemmets hjärta och en plats för gemenskap och samtal, men vi ser att samtalen blir färre och att ensamheten ökar. Den utvecklingen vill vi vara med och vända genom att sätta köksbordet i fokus och bjuda in till samtal och gemenskap – vi vill se mer stök i våra kök.

IKEA introducerar långabordssamtal
Ofrivillig ensamhet påverkar vår hälsa – både psykiskt och fysiskt. Men att känna sig ensam handlar inte alltid om att vara själv. Det kan också innebära att sakna någon som lyssnar och förstår. Med start i höst kommer IKEA Sverige att bjuda in till fler långbord för att öka samtalen, mötena och gemenskapen i Sverige.
– Vi vill återta långbordet och introducera långabordssamtalet, säger Emily Birkin. Om vi ska kunna öka gemenskapen behöver fler få möjligheten att komma samman och tillsammans kan vi bidra till att skapa förutsättningar för en ökad gemenskap.
Långbordsfrukost i varuhusen
Från öppningsdags lördagen den 13 september dukar IKEA upp långbordsfrukost för IKEA Family medlemmar – en gemensam och välkomnande start på dagen och en första inbjudan till att samlas kring köksbordet. Ingen föranmälan krävs, men vid stort intresse kan frukosten ta slut. I varje varuhus som dukar upp till långbord och erbjuder frukost serveras upp till 500 frukostar bestående av frukostcroissant, smoothie samt kaffe eller te fram till klockan 11.00. Totalt kan upp till 10 000 frukostar delas ut över hela Sverige och samla lika många personer i ett stort initiativ till gemenskap.
Frukosten serveras i alla svenska varuhus förutom IKEA Uppsala, IKEA Mall of Scandinavia och IKEA Gallerian.
Undersökningen är gjord av Demoskop på uppdrag av IKEA Sverige inom ramen för Iniziopanelen som speglar svenska folket. Målgruppen är allmänheten 16 år och äldre. Undersökningen omfattar 1 073 intervjuer under perioden 4-11 augusti 2025 och är genomförd som en webbundersökning. Urvalet är pre-stratifierat och vägt på ålder, kön, region och parti i föregående val.
Kontakter
Pressjourstelefon – medieförfrågningar om IKEA Sverige
Tel:0476-44 07 70prse@ikea.comBilder

Om oss
IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 163 miljoner besök under verksamhetsåret 2023. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
Låt ditt hem komma ut och leka med den nya IKEA kollektionen GREJSIMOJS4.12.2025 15:00:21 CET | Pressmeddelande
IKEA lanserar GREJSIMOJS, en kollektion med 33 produkter, utformad för att hylla glädjen och vikten av lek för alla, i alla åldrar, i alla hem.
IKEA höjer priset på kaffe och introducerar kaffe med hopp4.12.2025 07:59:53 CET | Pressmeddelande
IKEA Sverige höjer priset på en kopp kaffe med fem kronor. Prishöjningen, som är tillfällig och frivillig, görs för att stötta det viktiga arbete som den ideella organisationen Mind gör för alla som kämpar med ensamhet, ångest och psykisk ohälsa.
Januarinyheter på IKEA1.12.2025 10:00:14 CET | Pressmeddelande
Januari- ett helt nytt år ligger framför dig! Låt dig inspireras av olika stilar, experimentera med kontraster och njut av ditt hem, det finns inget rätt eller fel.
IKEA bjuder in till långbordsfrukost för ökad gemenskap26.11.2025 13:22:28 CET | Pressmeddelande
För andra gången på kort tid dukar IKEA upp till långbord för 10 000 personer för att sätta köksbordet i fokus – som en plats för samtal, möten och gemenskap. Initiativet är en ännu ett sätt för att främja inkludering och gemenskap i en tid när många känner sig ensamma.
IKEA och Teklan förvandlar belysning och ljud till färgstarka objekt25.11.2025 12:59:58 CET | Pressmeddelande
IKEA och Tekla Evelina Severin (Teklan) presenterar en rad nya produkter som förenar teknik med personlig stil. Produkterna är resultatet av ett samarbete som sätter uttryck i första rummet. De högkvalitativa ljudprodukterna har djärva mönster och oväntade färgkombinationer som gör tekniken till en roligare och mer synlig del av hemmet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum