Trafikverket

Norrfjärden blir stationsort längs Norrbotniabanan

Dela

Trafikverket har utrett möjligheten till stationslägen på sträckan mellan Piteå och Luleå. Nu är det beslutat att Norrfjärden läggs till på listan över planerade regionaltågsstationer.

- Detta kommer ge goda möjligheter att transportera sig mellan olika kuststäder och stärka den regionala utveckling som Norrbotniabanan möjliggör, säger Urban Eriksson, åtgärdsplanerare och åtgärdsansvarig för Norrbotniabanan på Trafikverket.

Den samlade bedömningen är att en regionaltågsstation i Norrfjärden innebär ett positivt resandetillskott. Dessutom innebär det positiva nyttor för Norrbotniabanan i sin helhet.

Samtidigt innebär detta att Trafikverket inte planerar för ett stationsläge i Antnäs/Ersnäs. Det beror på att det inte skulle tillföra tillräckliga nyttor. Ett ytterligare stopp försvårar möjligheten att nå de restidsmål Trafikverket har. Dessutom tillför inte Antnäs/Ersnäs ett tillräckligt stort resandeunderlag för att kompensera för längre restider som ett stopp innebär.

- När vi analyserar förutsättningarna ser vi att vi tappar resenärer på helheten om vi skulle ha en regionaltågsstation där. Det ger konsekvenser för samhällsekonomin för banan, säger Urban Eriksson, åtgärdsplanerare och åtgärdsansvarig för Norrbotniabanan på Trafikverket.

Ett effektivt trafikupplägg

En regionaltågsstation i Antnäs/Ersnäs försvårar också ett effektivt trafikupplägg. Genom att regionaltågen möts på stationsorterna kan restiderna kortas och vi minskar tågmöten på mötesstationer i skogen. Upplägget skapar också förutsättningar för anslutande busstrafik när både norr- och södergående tåg är i knutpunkten samtidigt. Trafikupplägget är en viktig faktor för att nå en attraktiv trafikering längs Norrlandskusten med kort restid och goda anslutningar.

- Det är en balansgång, vi vill att banan ska kunna transportera stor andel kollektivresenärer. Men om tågen ska stanna på alla orter innebär det att restiden ökar och antalet resenärer minskar. Därför är det viktigt att se till att vi får ett effektivt trafikupplägg med goda anslutningsmöjligheter. Det uppnår vi med en station i Norrfjärden, säger Urban Eriksson, åtgärdsplanerare och åtgärdsansvarig för Norrbotniabanan på Trafikverket.

Fakta:

Sedan tidigare är det klart att det blir resecentrum i Skellefteå, Piteå och Luleå. Regiontågstationer planeras i Sävar, Robertsfors, Bureå och Byske. Nu står det klart att Norrfjärden läggs till på listan över planerade regionalstationer.

Kontakter

Urban Eriksson, åtgärdsplanerare och åtgärdsansvarig för Norrbotniabanan på Trafikverket. 010-123 74 42


Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30

Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.

Följ Trafikverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Trafikverket

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye