Fyra ringar och tre ränder: adidas blir officiell partner till det framtida Audi Formel 1-teamet
Ingolstadt/Hinwil/Herzogenaurach, 10 september 2025 – Det framtida Audi F1-teamet och adidas tillkännager ett flerårigt partnerskap som gör den tyska sportvarutillverkaren till teamets officiella klädpartner. Kollektionen, som kommer att lanseras innan säsongen 2026 startar, har som mål att kombinera stilren design med precision och toppmodern teknik.

Som en del av partnerskapet har adidas och det framtida Audi F1-teamet ett nära samarbete för att utveckla en omfattande kollektion av högpresterande utrustning, skräddarsydd för de specifika kraven för förare, mekaniker, ingenjörer och andra teammedlemmar på banan. Det gemensamma målet är att skapa funktionella produkter som ger teamet bästa möjliga stöd i det dagliga arbetet och främjar toppresultat. I en sport som präglas av kontinuerliga framsteg sätter kollektionen också nya trender inom motorsportkulturen – kännetecknad av toppmodern adidas-teknik och en innovativ inställning till paddocken och utanför.
Eftersom fansen står i centrum för detta partnerskap har adidas och det framtida Audi F1-teamet gjort sin passion för sporten till ledmotiv från första början och skapat ett samarbete som sträcker sig längre än bara utvecklingen av kläder. Förenade av en gemensam passion för sport, innovation och emotionell design kommer de två varumärkena redan innan det första loppet lansera en exklusiv produktlinje med kläder, skor och accessoarer som kommer att finnas tillgänglig över hela världen. Det ger fansen möjlighet att visa sin support till teamet i ett tidigt skede.
Gernot Döllner, VD för AUDI AG och styrelseordförande för Sauber Motorsport AG: "adidas och Audi har årtionden av samarbete inom toppidrott – byggt på gemensamma värderingar och viljan att inspirera genom prestation. Vårt partnerskap i Formel 1 sträcker sig långt bortom strävan efter innovation och topprestanda: det kombinerar styrkorna och visionerna hos två progressiva varumärken." Den kommande adidas-kollektionen kommer att kännetecknas av tydlighet och precision, precis som Audis nya designfilosofi. "Det faktum att vi formar vårt varumärkes inträde i den främsta klassen i motorsport tillsammans med adidas understryker det stora förtroende och uppskattning vi har för vårt samarbete."
Bjørn Gulden, VD för adidas: "Vi är mycket stolta över partnerskapet med det framtida Audi F1-teamet och att stödja deras debut i den högsta klassen för sporten. Att sammanföra de ikoniska fyra ringarna och våra tre ränder till 2026 års paddock markerar ett spännande nytt kapitel inom motorsporten. Som en del av vårt pågående engagemang i F1 visar detta partnerskap vårt fokus på att samarbeta med varumärken som delar våra värderingar och vårt innovativa perspektiv, både på och utanför banan. Vi ser fram emot att avslöja våra planer för att hjälpa förarna och teamet att lyckas och inspirera en ny generation motorsportfans!"
Jonathan Wheatley, teamchef för det framtida Audi F1 Team: "Det här partnerskapet för samman två ikoniska märken – de fyra ringarna och de tre ränderna – på en global scen och det representerar ytterligare ett viktigt steg framåt på vår resa mot Formel 1-debuten. Med adidas utrustar vi vårt team med teknisk sportutrustning av högsta nivå som presterar där det betyder som mest. Utöver racing delar vi ambitionen att göra ett avtryck utanför banan genom innovation, stil och en obeveklig strävan efter perfektion. Tillsammans kommer vi att skapa djärva varumärkesaktiveringar och banbrytande upplevelser.
Kontakter
Irene BernaldKommunikationschef
Tel:+46 (0)8-553 865 51Tel:+46 (0)705386551irene.bernald@audi.seLänkar
Om adidas:
adidas är en global ledare inom sportartiklar. Företaget har sitt huvudkontor i Herzogenaurach/Tyskland, sysselsätter mer än 62 000 personer över hela världen och genererade en försäljning på 23,7 miljarder euro 2024.
Om Audi:
Audi-koncernen är en av de mest framgångsrika tillverkarna av bilar och motorcyklar i premium- och lyxsegmentet. Märkena Audi, Bentley, Lamborghini och Ducati har produktion på 22 platser i 13 länder. Audi och dess partners finns på mer än 100 marknader över hela världen.
År 2024 levererade Audi-koncernen 1,7 miljoner Audi-fordon, 10 643 Bentley-fordon, 10 687 Lamborghini-fordon och 54 495 Ducati-motorcyklar till kunder. Under räkenskapsåret 2024 uppnådde Audi Group en total omsättning på 64,5 miljarder euro och ett rörelseresultat på 3,9 miljarder euro. Den 31 december arbetade mer än 88 000 personer för Audi Group, mer än 55 000 av dem på AUDI AG i Tyskland. Med sina attraktiva varumärken och många nya modeller följer koncernen systematiskt sin väg mot att bli en leverantör av hållbar, helt uppkopplad premiummobilitet.
Audi kommer att gå in i Formel 1 för första gången 2026 med ett eget fabriksteam och ett hybriddrivsystem ("power unit") utvecklat i Tyskland. Det framtida teamet är baserat på tre platser: Audi Formula Racing GmbH, som grundades specifikt för projektet, utvecklar kraftaggregatet i Neuburg an der Donau. Hinwil i Schweiz kommer att vara hem för utvecklingen av tävlingsbilen samt för planering och drift av tävlingarna. Dessutom ger UK Technology Center i Bicester närvaro i "Motorsport Valley", med tillgång till de bästa F1-talangerna och viktiga strategiska partners.
Formel 1 anses vara motorsportens främsta klass och är med sin globala räckvidd en av de viktigaste sportplattformarna i världen. En annan avgörande faktor för Audis inträde är det nya FIA-reglementet, som från och med 2026 kommer att inkludera hållbara bränslen och öka den elektriska andelen av hybriddrivenheten till nästan 50 procent.
Följ Audi
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Audi
50 år med Audis femcylindriga motor3.12.2025 09:45:43 CET | Pressmeddelande
Audi firar ett speciellt jubileum 2026 - 50 år med den ikoniska femcylindriga motorn. Märket med de fyra ringarna introducerade motorn för första gången 1976 i den andra generationen av Audi 100. Därefter följde uppgraderingar och nyutveckling med turboladdning, avgasrening och fyrventilsteknik, rallymotorer och dieselmotorer. Idag fortsätter traditionen med femcylindriga motorer genom 2,5 TFSI i Audi RS 3.
Audi tar med Disney+ i bilen och medverkar i biofilmen "TRON: Ares"2.12.2025 14:28:04 CET | Pressmeddelande
Audi och Disney har inlett ett samarbete för att skapa underhållning i både bilen och på bio. Audi-kunder kan nu använda Disney+ direkt i bilen. Dessutom medverkar två Audi-modeller i nya Disney-filmen "TRON: Ares" som för närvarande bara visas på bio. Från bioduken till bilens displayer understryker samarbetet Audis ambition att förena den senaste tekniken med underhållning på resan.
Uppdaterade Audi Q6 e-tron fokuserad på quattro26.11.2025 12:00:54 CET | Pressmeddelande
Audi tar nästa steg i elektrifieringen. Inför modellårsskiftet satsar märket helhjärtat på Q6 e-tron quattro – den enda varianten av Audi Q6 e-tron som kommer att erbjudas på den svenska marknaden. Med uppgraderad hårdvara, förbättrad mjukvara och ett startpris på 789.900 kr för Proline edition lanserar Audi ett starkt erbjudande i premiumsegmentet.
Fem Audi-modeller uppdateras: ännu mer känslor, komfort och funktioner26.11.2025 09:20:47 CET | Pressmeddelande
Audi-modellerna som är baserade på Premium Platform Electric (PPE) och Premium Platform Combustion (PPC) får en omfattande uppdatering av hårdvara och programvara vid modellårsskiftet. Audi A5, A6, Q5, A6 e-tron och Q6 e-tron får därmed flera nya funktioner.
Auto Guangzhou 2025: Audi fortsätter sin största produktoffensiv i Kina21.11.2025 16:43:30 CET | Pressmeddelande
Audi fortsätter sin hittills största produktoffensiv i Kina som ett led i den framgångrika strategin med två varumärken och två partners i Kina. Företaget understryker därmed sitt långsiktiga engagemang för sin globalt viktigaste marknad. Fem nya marknadsspecifika lokaltillverkade modeller har lanserats enbart under andra halvåret 2025. Audi satsar på en differentierad produktportfölj med attraktiva elbilar och modeller med högeffektiva förbränningsmotorer. På bilmässan i Guangzhou i södra Kina presenterar Audi med sina två partners FAW och SAIC flera modeller som är utformade för de kinesiska kundernas behov. Konceptbilen AUDI E SUV är en stor SUV, där det Kina-exklusiva systermärket AUDI ger en förhandsvising av sin andra serietillverkade modell strax efter den framgångsrika premiären.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum