Lidl Sverige

Lidl Sverige öppnar dörren för svensk livsmedelsexport

Dela

Svenska livsmedel står högt i kurs internationellt och nu bidrar Lidl till att stärka den svenska exporten. Under Nordic Week i Storbritannien säljs 15 produkter från svenska livsmedelsproducenter i 900 Lidl-butiker. Bland annat finns Matriket Prästost, senap från Johnnys, korv från Gudruns och godis från Cloetta på de brittiska butikshyllorna. Dessutom presenterar Lidl Sverige det egna varumärket ”Hej! från Sverige”.

På besök i Lidl-butik i London: Jakob Josefsson, VD Lidl Sverige, Stefan Gullgren, Sveriges Ambassadör i Storbrittannien och Björn Hellman, VD Livsmedelsföretagen.
På besök i Lidl-butik i London: Jakob Josefsson, VD Lidl Sverige, Stefan Gullgren, Sveriges Ambassadör i Storbrittannien och Björn Hellman, VD Livsmedelsföretagen. Foto: Matilda Nilsson Morris

Som en internationell kedja med butiker i 33 länder och 6 miljarder kundbesök per år, är Lidl en unik kanal för export av svensk mat. Idag exporterar Lidl Sverige produkter från 59 leverantörer till 29 olika länder. Sedan 2019 har exportförsäljningen fördubblats och idag är värdet 360 miljoner kronor, målet är att till 2027 ytterligare fördubbla exportvärdet.

-Jag är stolt över att vi kan skapa ännu bättre förutsättningar för svenska bönder och svenska livsmedelsproducenter genom att bidra till en ökad export. Det finns en stor potential att öka svensk livsmedelsexport genom Lidls distributionsnätverk, vilket är bra för svensk ekonomi men också främjar svensk matkultur och bidrar till att öka Sveriges livsmedelsproduktion och försörjningsgrad, säger Jakob Josefsson, vd på Lidl Sverige.

Sveriges ambassadör i Storbritannien, Stefan Gullgren, besökte tillsammans med Jakob Josefsson och Björn Hellman, vd för Livsmedelsföretagen, en av Lidls butiker i London på onsdagen. Tillsammans lyfte de fram den stora potentialen för svenska livsmedel på den brittiska marknaden.

-Det bör finnas ett stort intresse hos brittiska konsumenter att få tillgång till fler svenska livsmedel i affärer i London och övriga Storbritannien. Sverige har ett gott rykte och förknippas med kvalitet, pålitlighet och god smak i vid mening. Det är utmärkt om vi på olika sätt kan hjälpa svenska livsmedelsproducenter att växa på den stora brittiska marknaden, säger Stefan Gullgren, Sveriges ambassadör i Storbritannien.

En viktig del i att öka svensk livsmedelsproduktion och därmed stärka svensk beredskap är att öka exporten. Liknande temaveckor för att profilera svensk mat hos Lidl har tidigare genomförts i Danmark och Finland.

-Den stora potentialen för svensk livsmedelsproduktion finns utan tvekan i exporten. Lyckligtvis utmärks svensk mat och dryck av tre saker som är väldigt eftertraktade utomlands. Den är hållbart producerad, håller högsta möjliga kvalitet och smakar fantastiskt bra. Det är faktiskt inte många länder, om några alls, som kan matcha den mixen, säger Björn Hellman, vd på Livsmedelsföretagen.

Vecka 37 genomför Lidl i Storbritannien Nordic Week med ett stort antal produkter från Sverige. Bland de svenska leverantörerna som är representerade återfinns bland annat Cloetta, Gudruns, Lithells, Svenska Lantchips, Delibake i Örebro och Örneborgs delikatesser. I sortimentet återfinns också ”Hej! från Sverige”, Lidls nya egna varumärke som syftar till att lyfta fram svenska produkter på export. Målsättningen är att kunna erbjuda en svensk temavecka med märket till samtliga Lidl-länder i framtiden.

-Svenska livsmedel håller mycket hög kvalitet och representerar viktiga värden som god djurvälfärd, låg klimatpåverkan och minimal användning av antibiotika. Denna satsning från Lidl, som nu är i sin början, ger fler europeiska konsumenter möjlighet att upptäcka den goda smaken och den höga kvaliteten i våra svenska produkter. Det kan bli deras första smak av Sverige – och kanske väcka nyfikenhet på vårt land. Det tjänar både Sverige och svenska bönder på, säger Palle Borgström riksförbundsordförande för Lantbrukarnas Riksförbund.

Kontakter

Om oss

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 208 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

Lidl Sverige gör ”vardagshjälte” till insamlingsmotor för Sveriges Stadsmissioner1.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Liksom tidigare år fortsätter Lidl Sverige sitt julengagemang till förmån för Sveriges Stadsmissioner. Samarbetet, som har pågått sedan 2019, fokuserar på att stötta utsatta familjer i kampen mot matfattigdom genom ett direkt bidrag från försäljningen av en älskad vardagsprodukt: potatisen. Dessutom doneras biljetter till Melodifestivalturnén för att sprida glädje i hela landet.

Matriket är bäst i test i stort test av julskinka 2025!28.11.2025 07:00:00 CET | Nyheter

Matriket "Färdigkokt julskinka med svål" har utsetts till vinnare och fått toppbetyget 5 av 5 i Recept.se:s stora test av julskinkor 2025. Skinkan, som beskrivs som "näst intill perfekt", delar förstaplatsen med Dalsjöfors. I samma test fick även vår Julskinka Premium från Matriket ett mycket bra betyg med 4 av 5. Vi är stolta över att kunna erbjuda julbordets mittpunkt av högsta kvalitet till våra kunder.

Lidl lanserar internationell julkampanj: uppmanar till värme och omtanke – varje dag3.11.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Lidl inleder julen med en stor, internationell julkampanj som sträcker sig över samtliga 31 verksamhetsländer. Kampanjen utgör en strategisk fortsättning på Lidls övergripande varumärkeskampanj. Genom att koppla utbudet av prisvärda varor till ett bredare ansvar för människor och miljö, vill Lidl inspirera kunderna att låta julens budskap om generositet och omtanke även prägla resten av året.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye