Lidl Sverige

Lidls oljor i topp – raps- och olivolja prisas i test!

Dela

Från stekpannan till salladen – nu är det bevisat att Lidls oljor inte bara håller måttet, utan även imponerar i två oberoende tester. I två olika smaktester från Aftonbladet prisades både Vita D'Or rapsolja, Primadonna extra jungfruolivolja och Benieris Estate extra jungfruolivolja för sina smaker och höga kvalitet.

-Vi är väldigt stolta över att våra oljor får så fina omdömen i två obereroende tester. Det är ännu ett bevis på att vi kan erbjuda våra kunder produkter av högsta kvalitet till branschens bästa pris – oavsett om det gäller olja till stekning eller i en lyxig sallad, säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige.

Vita D'Or rapsolja – 4 av 5 plus

Juryn testade oljorna blint och både kallpressade och varmpressade oljor jämfördes i numrerade glasburkar.

Omdöme: En mild olja med en stillsam och nötaktig ton. Den här oljan uppskattas av juryn, där flera delar ut maxpoäng. ”Användbar och med en härlig nötarom”, tyckte någon.

Primadonna extra jungfruolja – 4 av 5 plus

Testet genomfördes blint med sex jurymedlemmar som bedömde smak, doft, utseende och konsistens. Oljorna hälldes upp i pappmuggar och på vita assietter så att bedömning av färg kunde göras.

Omdöme: En olja som inte lämnar någon i patrullen oberörd. Hälften hyllade den och gav den rejält höga betyg, medan andra dissade den. ”Skarp, tom och bitter i smaken”, tyckte någon. ”God och rund i smaken”, tyckte en annan. Smaken är med andra ord delad, och sammantaget landar den på höga fyra plus.

Renieris Estate olivolja extra virgin, exklusiv hos Lidl – 5 av 5 plus
Samma test som ovan olivolja.

Omdöme: En smakrik olivolja där både pepprighet och grässmak sitter som en smäck. ”Den här känns lyxig”, kommenterade en jurymedlem. ”Både doftar och smakar genuint”, tyckte en annan.

Lidls raps-och olivoljor finns tillgänglig i alla Lidls 208 butiker:

  • Vita D'Or rapsolja – 23,90 kronor för 1 liter (23,90 kronor/liter).
  • Primadonna extra jungfruolja – 79,90 kronor för 750 ml (106,53 kronor/liter). När smaktestet genomfördes låg priset på 109 kronor.
  • Renieris Estate olivolja extra virgin – 99,90 kronor för 500 ml (199,80 kronor/liter).

Kontakter

Om oss

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 208 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

Lidl Sverige gör ”vardagshjälte” till insamlingsmotor för Sveriges Stadsmissioner1.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Liksom tidigare år fortsätter Lidl Sverige sitt julengagemang till förmån för Sveriges Stadsmissioner. Samarbetet, som har pågått sedan 2019, fokuserar på att stötta utsatta familjer i kampen mot matfattigdom genom ett direkt bidrag från försäljningen av en älskad vardagsprodukt: potatisen. Dessutom doneras biljetter till Melodifestivalturnén för att sprida glädje i hela landet.

Matriket är bäst i test i stort test av julskinka 2025!28.11.2025 07:00:00 CET | Nyheter

Matriket "Färdigkokt julskinka med svål" har utsetts till vinnare och fått toppbetyget 5 av 5 i Recept.se:s stora test av julskinkor 2025. Skinkan, som beskrivs som "näst intill perfekt", delar förstaplatsen med Dalsjöfors. I samma test fick även vår Julskinka Premium från Matriket ett mycket bra betyg med 4 av 5. Vi är stolta över att kunna erbjuda julbordets mittpunkt av högsta kvalitet till våra kunder.

Lidl lanserar internationell julkampanj: uppmanar till värme och omtanke – varje dag3.11.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Lidl inleder julen med en stor, internationell julkampanj som sträcker sig över samtliga 31 verksamhetsländer. Kampanjen utgör en strategisk fortsättning på Lidls övergripande varumärkeskampanj. Genom att koppla utbudet av prisvärda varor till ett bredare ansvar för människor och miljö, vill Lidl inspirera kunderna att låta julens budskap om generositet och omtanke även prägla resten av året.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye