VisitDenmark

Köpenhamns initiativ CopenPay inspirerar 70 % av turisterna att förändra sina vanor hemma

Dela

Köpenhamns initiativ CopenPay inspirerar turister att förändra vanor genom att belöna goda gärningar. En undersökning visar att 70 % av deltagarna vill fortsätta dessa vanor hemma. Cykeluthyrningen ökade med 59 %, och 98 % av användarna är nöjda. Initiativet lockar globalt intresse och växer snabbt.

Två personer paddlar i en "GreenKayak"  i Köpenhamn. Foto: Daniel Rasmussen Copenhagen Media Center
CopenPay får turister i Köpenhamn att ändra sina vanor. Foto: Daniel Rasmussen Copenhagen Media Center

Köpenhamn banar väg för en ny sorts turism – en som belönar goda gärningar.
Genom det innovativa initiativet CopenPay kan besökare ta del av upplevelser genom att till exempel plocka skräp, cykla, resa med tåg eller elbil samt delta i workshops om biologisk mångfald.

”Människor är mer öppna för nya idéer under semestern, och med CopenPay har vi visat att turister inte bara vill engagera sig utan också inspireras till att ta med sig mer än en sjöjungfru-selfie hem – de tar nya vanor med sig,” säger Rikke Holm Petersen, kommunikations- och beteendedirektör på Wonderful Copenhagen.

Nya vanor är de nya souvenirerna

En färsk undersökning bland CopenPay-användare visar att sju av tio deltagare lämnar Köpenhamn motiverade att förändra sina vardagsvanor – från att cykla mer och källsortera bättre till att samla blomfrön och stärka den biologiska mångfalden.

”Det här handlar om mer än att bara besöka en stad – det handlar om att bli en del av den. Och när besökare lämnar Köpenhamn med nya vanor kan vi inte önska oss mer,” säger Rikke Holm Petersen.

Cykeluthyrningen ökade med 59 procent

Intresset för CopenPay har vuxit kraftigt, och Köpenhamns favorittransportmedel – cykeln – stod i centrum i sommar. Cykeluthyrningen ökade med 59 procent jämfört med samma period förra året.

Men fokus ligger inte enbart på siffror, utan också på upplevelser som går på djupet – från konst- och biodiversitetsworkshops till kajakstädningar och många andra aktiviteter utformade för engagerade besökare.

”Många resenärer söker nya och unika upplevelser som låter dem interagera med destinationen istället för att vara passiva observatörer. Vi bjuder in dem att bli en del av vår stad,” säger Rikke Holm Petersen.

Resenärer vill ha mer än sightseeing

Med 98 procent av användarna nöjda och villiga att rekommendera initiativet visar CopenPay att resenärer vill ha mer än passiv sightseeing. Undersökningen bekräftar att den främsta drivkraften för att delta är möjligheten att få en unik upplevelse.

Början på något större

Sedan pilotprojektet lanserades har över 100 organisationer och destinationer världen över hört av sig för att lära sig mer om CopenPay – och städer i Tyskland, Nederländerna och Finland utvecklar redan sina egna versioner.

”Detta är bara början. Resenärer vill göra gott, och de vill se initiativ som CopenPay även i sina egna hemstäder – från Chicago till Sydney,” säger Rikke Holm Petersen.

Fakta

  • CopenPay är ett satsning som belönar turister för goda gärningar
  • Först lanserat sommaren 2024 som ett pilotprojekt, utökades sommaren 2025
  • Organiseras av turistorganisationen Wonderful Copenhagen
  • Antalet samarbetspartners ökade från 26 till 100 under 2025
  • Projektets längd förlängdes från 4 till 9 veckor
  • Nya incitament belönade gäster som anlände med tåg, köpte hållbart flygbränsle eller körde elbil
  • Besökare som bokade fyra eller fler nätter fick också förmåner, för att uppmuntra längre och mer upplevelserika vistelser
  • Antalet deltagare uppgick till 25 000 (5 000 år 2024)
  • Cyklingen ökade med 59 procent jämfört med samma period förra året (siffror från stadens största cykeloperatör)
  • Många deltagare uppger att de hoppas få se liknande initiativ i sina hemstäder
  • Mer än 100 organisationer och destinationer världen över har hört av sig för att lära sig mer om CopenPay
  • Enligt Booking.com vill 7 av 10 resenärer lämna platser i bättre skick än de fann dem
  • Den främsta motivationen för att delta i CopenPay är att få en unik upplevelse, följt av att bidra till destinationen och att få kostnadsfria upplevelser
  • 98 procent av CopenPay-användarna var nöjda eller mycket nöjda, ingen var missnöjd
  • 98 procent av användarna vill rekommendera CopenPay, 2 procent var osäkra

Kontaktperson för mer information:

Giuseppe Liverino
Senior Manager – Press & PR för Wonderful Copenhagen

Mobile: +45 24346880
E-mail: glv@woco.dk

Nyckelord

Kontakter

Bilder

CopenPay inspirerade turister att så blommor. Foto: Giuseppe Liverino/Copenhagen Media Center
Odlingar på Østergro. Foto: Giuseppe Liverino/Copenhagen Media Center
Ladda ned bild
Reklam för CopenPay på Köpenhamns gator. Foto: Mark Tanggaard/Copenhagen Media Center
Turister i Köpenhamn blev inspirerade att delta i Copenpay i somras. Foto: Mark Tanggaard/Copenhagen Media Center
Ladda ned bild
Allt fler valde att hyra cykel i Köpenhamn under sommaren 2025. Foto: Mark Tanggaard/Copenhagen Media Center
CopenPay ökade cykeluthyrningen med 59% i somras. Foto: Copenhagen Media Center
Ladda ned bild

Länkar

VisitDenmark är Danmarks nationella turismorganisation med uppgift att informera om och marknadsföra Danmark som resmål för svenskar. 
VisitDenmark samarbetar med transportörer, regioner och verksamheter i Danmark inom turistnäringen och finns representerad i åtta länder, varav Sverige är ett.

Följ VisitDenmark

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från VisitDenmark

Kramkampanj ska locka turister till ett vinterkallt Köpenhamn13.11.2025 14:50:57 CET | Pressmeddelande

Wonderful Copenhagen lanserar nu kampanjen ”Copenhagen – The Art of Hugging” i Sverige – en hyllning till den mänskliga värmen som präglar Köpenhamn under årets kallaste månader. Kampanjen bygger vidare på det kreativa konceptet ”Copenhagen is warmest when it’s cold” och vill påminna svenskar om att Köpenhamn inte bara är nära – det är också som varmast när det är kallt.

J-dagen – när julen officiellt börjar i Danmark5.11.2025 16:55:17 CET | Pressmeddelande

En högtidsdag för ölälskare närmar sig. Den första fredagen i november är det dags för en av årets mest älskade traditioner i Danmark – J-dagen, dagen då årets julöl släpps och serveras på barer och pubar över hela landet. I år infaller J-dagen fredagen den 7 november klockan 20:59, en tidpunkt som enligt traditionen markerar när den första snön ”faller” över Danmark – åtminstone i reklamen.

Julmagi i Danmark – de bästa julmarknaderna för varje resenär5.11.2025 07:55:00 CET | Pressmeddelande

När ljusen tänds och doften av glögg sprider sig över Danmark vaknar landets städer och byar till liv med julmarknader fyllda av tradition, hantverk och värmande hygge. Julmarknaderna i Danmark är en fest för alla sinnen. Här kan du njuta av traditionella æbleskiver, kanderade mandlar, lokala ostar, charkuterier och säsongens inläggningar. I årets guide har vi samlat några av Danmarks mest uppskattade julmarknader – från storslagna julupplevelser i Köpenhamn till charmiga marknader i mindre byar och städer – perfekta för varje typ av resenär.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye