Lidl Sverige

Lidl billigast på ekologiskt

Dela

Matpriskollens senaste prisundersökning av ekologiska livsmedel visar att Lidl har den billigaste eko-kassen. Lidls kasse var hela 26 procent billigare än undersökningens dyraste.

I dag presenterade Matpriskollen en prisjämförelse av ekologiska livsmedel från tio olika matvarukedjor. Prislappen för Lidls kasse hamnade på 1 065 kronor, att jämföra med 1 346 för den dyraste.

– Vi vill göra det möjligt för fler att göra hållbara val, därför är det väldigt roligt att se att vår kasse var undersökningens mest prisvärda, säger Anneli Bylund, hållbarhetschef på Lidl Sverige.

Bland konsumenter som avstår ekologiskt är den främsta orsaken att de tycker att det är för dyrt, enligt en färsk undersökning från Novus och Matpriskollen. Samma undersökning visar att var fjärde kund tycker att ekologiska livsmedel är det viktigaste när de handlar mat.

–Ekologiska varor spelar en betydande roll för en långsiktigt hållbar livsmedelsproduktion och vi strävar efter att öka den ekologiska försäljningen, säger Anneli Bylund.

I eko-kassen ingick 40 olika matvaror, bland annat spannmål, frukt och grönt, mejeriprodukter, samt pasta och ris. Prisdata samlades in både manuellt och digitalt från totalt 72 olika butiker.

Kontakter

Bilder

Om oss

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

Lidl lanserar internationell julkampanj: uppmanar till värme och omtanke – varje dag3.11.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Lidl inleder julen med en stor, internationell julkampanj som sträcker sig över samtliga 31 verksamhetsländer. Kampanjen utgör en strategisk fortsättning på Lidls övergripande varumärkeskampanj. Genom att koppla utbudet av prisvärda varor till ett bredare ansvar för människor och miljö, vill Lidl inspirera kunderna att låta julens budskap om generositet och omtanke även prägla resten av året.

Lidls ketchup kammar hem förstaplatsen – smakvinnare i TV4 Nyhetsmorgon23.10.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ketchup har varit en självklar del i svenskarnas måltider i över 100 år – från grillkvällar till vardagsfavoriter som korv och bröd. Nu har Lidls ketchup från Kania utsetts till bäst i test i TV4 Nyhetsmorgons smaktest. Med 3,5 av 5 solar i betyg och lovord för sin söta och kryddiga smak, blev den en klar favorit hos smakjuryn – med omdömet: "Så här tycker jag att en ketchup ska smaka."

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye