MHF

Rättelse: fel ordval i MHF:s pressmeddelande om elsparkcyklar

Dela

I vårt tidigare pressmeddelande ”MHF kräver skärpta regler för elsparkcyklar” råkade ett felaktigt ordval smyga sig in i en mening om vår granskning. Ordet ”olagliga” ska vara ”lagliga”.

Olycka med elsparkcykel
Ung man i olycka med elsparkcykel Foto: Andrey Popov (Mostphotos)

I utskicket stod följande:

”En granskning som MHF har genomfört visar nämligen att endast 13 av 122 granskade fordon som idag säljs hos dom fyra största återförsäljarna av elsparkcyklar – är olagliga.”

Korrekt lydelse är:

”En granskning som MHF har genomfört visar nämligen att endast 13 av 122 granskade fordon som idag säljs hos de fyra största återförsäljarna av elsparkcyklar – är lagliga.”

Det innebär att majoriteten av de granskade fordonen inte uppfyller kraven för att framföras på allmän väg. Övrig information i pressmeddelandet är oförändrad. Vi beklagar misstaget!

Pressmeddelandet i sin helhet:

MHF kräver skärpta regler för elsparkcyklar 

Antalet olyckor med elsparkcyklar ökar lavinartat i landet. Nu kräver trafiksäkerhetsorganisationen MHF skärpning och vill ge polisen ökade möjligheter att beslagta olagliga fordon. Man vill också införa en obligatorisk promillegräns för att motverka utvecklingen med onyktra elsparkcyklister. 

Förra året omkom fem personer i olyckor med elsparcyklar i Sverige. Närmare 4 500 olyckor med personskador inträffade, vilket ska jämföras med ca 900 olyckor år 2020. Det visar Transportstyrelsens senaste sammanställning och trenden är oroväckande. 

Från att ha varit ett mer eller mindre storstadsproblem har antalet olyckor spridit sig till allt fler mindre städer i landet. Olyckorna kryper också ner i åldrarna visar sammanställningen. Av dem som skadas på elsparcyklar är nästan hälften ungdomar och unga personer under 25 år. 
– Vi ser att allt fler olyckor sker med privatägda elsparcyklar numera och det handlar företrädesvis om singelolyckor, säger Tomas Jonsson, trafiksäkerhetsansvarig på MHF. 

En tredjedel av alla elsparkcykelolyckor inträffar under helger och kvällstid. Vid flera allvarliga olyckor har föraren varit påverkade av alkohol eller droger.
– Vi anser att en obligatorisk promillegräns för elsparkcyklar ska införas. Alla våra grannländer i Norden har redan en sådan, säger Tomas Jonsson. 

Beslagta olagliga elsparkcyklar 

MHF vill gå längre än så. Trafiksäkerhetsorganisationen vill ge polisen ökade möjligheter att beslagta olagliga fordon. En granskning som MHF har genomfört visar nämligen att endast 13 av 122 granskade fordon som idag säljs hos dom fyra största återförsäljarna av elsparkcyklar – är lagliga. 
– Motoreffekten är generellt för hög. Problemet är att det inte är olagligt att sälja men du har som konsument inte rätt att framföra dessa på allmän väg. 

Olyckor med elsparcyklar var ett av huvudämnena vid det senaste Tylösandseminariet som i veckan visades på SVT Forum. Ämnet för seminariet var ”Är våra barn och unga säkra i trafiken?”. Deltagare var bland annat Transportstyrelsen, MHF, Trafikverket, NTF och Folksam. Tylösandseminariet är sedan 1957 en central mötesplats för trafiksäkerhetsarbetet i Sverige.

Nyckelord

Kontakter

Länkar

MHF - Motorförarnas Helnykterhetsförbund bildades 1926, och är en trafiksäkerhetsorganisation som arbetar för att ingen ska dö av rattfylleri. MHF har ca 7 000 medlemmar uppdelade i sju regioner och 100 lokalavdelningar över hela Sverige. MHF tillhör de mest aktiva trafiksäkerhetsorganisationerna i landet.

Följ MHF

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från MHF

MHF slår larm – många unga tror att cannabis är ofarligt i trafiken: ”En tickande bomb”20.10.2025 10:17:51 CEST | Pressmeddelande

En ny undersökning från Ipsos visar att fyra av fem unga svenskar uppfattar cannabis som farligt i trafiken. Det finns dock stora kunskapsbrister om hur länge cannabis verkar och hur mycket det påverkar körförmågan. Elva procent av svenskarna i undersökningen uppger att de har suttit i en bil som körts av en cannabispåverkad förare. Nio procent tror inte att cannabis påverkar hur en förare är bakom ratten.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye