Stabil volymutveckling i dagligvaruhandeln i augusti
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 4,6 procent i augusti 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.

Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick under augusti till 4,7 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex. Det gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till -0,1 procent.
- Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade under augusti. Eftersom inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker i årstakt låg något högre än försäljningstillväxten var volymutvecklingen svagt negativ. Däremot sjönk livsmedelspriserna på månadsbasis mellan juli och augusti. Det kan delvis förklaras av normal säsongsvariation, men det är även ett positivt tecken på att inflationstrycket håller på att mattas av, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i augusti till 4,6 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln ökade under månaden med 5,2 procent. Hemleverans ökade med 4,4 procent och upphämtning i butik ökade med 6,3 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i augusti till 3,9 procent.
- E-handelsandelen i augusti var högre än i semestermånaden juli, vilket är ett tecken på att konsumenterna återgått till vardagen. Av den totala e-handelsförsäljningen stod hemleverans för drygt hälften av omsättningen, medan upphämtning i butik utgör resterande andel, avslutar Karin Brynell.
Kalendereffekten beräknas till -0,7 procent för augusti. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 5,3 procent under augusti månad. Justerat för både inflation och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till 0,5 procent*.
*Avrundat med en decimal.
Dagligvaruindex för september publiceras 16 oktober.
Idag, fredag den 19 september, anordnar Svensk Dagligvaruhandel ett webbinarium kl. 08.00 – Grannarna runt middagsbordet – hur ser den nordiska dagligvaruhandeln ut? Följ sändningen HÄR.
För ytterligare frågor kontakta:
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 070-975 80 85
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 070-840 52 63
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seDokument
Länkar
Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Volymtillväxt i dagligvaruhandeln i oktober19.11.2025 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,5 procent i oktober 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Här växer dagligvaruhandeln mest – nya butiker skapar lokala jobb17.10.2025 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
Dagligvaruhandeln är en av Sveriges största arbetsgivare och spelar en central roll för sysselsättningen i hela landet. Många tar sina första steg in på arbetsmarknaden i en dagligvarubutik och för nyanlända fungerar handeln ofta som en viktig väg in i arbetslivet.
Tillväxt i både fysisk butik och e-handeln under september månad16.10.2025 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,3 procent under september 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Zeta Pinsa är Årets Dagligvara 202510.10.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft en särskilt framgångsrik och innovativ lansering i dagligvaruhandeln. Årets vinnare är Zeta Pinsa från Di Luca & Di Luca. Förutom äran får vinnaren Handelns pris, exponering i dagligvaruhandelns egna kanaler, och ett presentkort hos samarbetspartnern NIQ.
FAKTA OM MATEN: Grannar runt matbordet – en nordisk utblick över dagligvaruhandeln19.9.2025 09:59:00 CEST | Pressmeddelande
Sverige har de lägsta matpriserna i Norden. Idag presenterar Svensk Dagligvaruhandel en ny rapport som visar att den svenska dagligvaruhandelns struktur i hög grad speglar våra nordiska grannländers – präglad av ett fåtal större aktörer, storskalig och effektiv logistik samt höga kostnader och tydliga regleringar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum