Många tekniklärare saknar tekniksal
Många tekniklärare i Sveriges grundskolor saknar grundläggande förutsättningar för att bedriva undervisning av hög kvalitet. Bristen på tekniksalar, stora elevgrupper och begränsade resurser för materialinköp riskerar att påverka undervisningens kvalitet och försvåra genomförandet av vissa praktiska moment. Det visar en ny rapport från Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA.

– Vi står inför stora samhällsutmaningar där teknisk kompetens är en nyckel. Tekniklärare har en viktig roll i att förbereda eleverna inför framtida tekniska utmaningar. Men lärarna behöver få bättre förutsättningar. Många lärare saknar idag en tekniksal och möjlighet till kontinuerlig kompetensutveckling, säger Sylvia Schwaag Serger, vd för IVA.
Många saknar tekniksal
I rapporten lyfts vikten av att öka skolledningens engagemang i teknikämnet. Endast 23 procent av tekniklärarna som besvarat enkätundersökningen i rapporten upplever att ledningen tar ansvar för att utveckla undervisningen. Av högstadielärarna saknar 43 procent tekniksal och på mellanstadiet är det 85 procent som anger att de inte har möjlighet att undervisa i en tekniksal. Enligt enkätsvaren upplever många tekniklärare att stora elevgrupper gör det svårt att arbeta med praktiska moment. Endast 8 procent av de tillfrågade mellanstadielärarna och 23 procent av lärarna som undervisar på högstadiet instämmer helt i att de har möjlighet att undervisa teknik i halvklass. Dessa otillräckliga resurser försvårar för lärarna att skapa en dynamisk undervisningsmiljö, där elever verkligen får pröva, utforska och förstå teknikens möjligheter.
Förslag för att förbättra teknikundervisningen i grundskolan
Teknikämnet är avgörande för att rusta unga inför framtidens samhälle och arbetsmarknad. För att lyckas krävs att tekniklärare får rätt förutsättningar – såväl kopplat till den fysiska lärmiljön som till ekonomi och organisation. För att stärka teknikundervisningen i skolan föreslår IVA:
- Förbättrad lärmiljö genom att ordna fler tekniksalar och ha mindre elevgrupper. Detta krävs för att minska lärarnas utmaningar att genomföra praktiska delar av teknikundervisningen.
- Skolledningen behöver öka sitt stöd för att utveckla teknikundervisningen med riktade satsningar och resurser för fortbildning och ökade möjligheter till kollegiala utbyten. De bör också främja studiebesök till museer och Science Centers när det är möjligt. Endast omkring en tiondel av tekniklärarna svarar att de besöker museer eller Science Centers i ganska eller mycket hög grad.
Fakta om rapporten
Rapporten bygger på en enkät med 164 tekniklärare och ger nya insikter om deras villkor och perspektiv. Den visar hur teknikämnet kan stärkas för att bättre väcka elevers intresse och främja lärande.
Nyckelord
Kontakter
Per AnderssonPressansvarigKungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA)
Tel:072-071 39 73per.andersson@iva.seBilder

Dokument
Länkar
Om oss
I över 100 år har Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) varit en mötesplats för Sveriges framtid. IVA samlar kompetens och erfarenhet från cirka 1 300 invalda akademiledamöter och 250 företag. Vi bygger broar mellan näringsliv, offentlig verksamhet, akademi och politik. IVA driver på vetenskaplig grund en saklig debatt inom flera samhällsviktiga områden.
IVA är ett lättillgängligt expertorgan fristående från enskilda intressen, ideologier och partipolitik. Vi tror på och verkar för människans förmåga att bidra positivt till samhället genom teknisk och ekonomisk vetenskap.
Följ Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA)
Marcus Wandt ny vice preses på IVA4.12.2025 07:45:00 CET | Pressmeddelande
Marcus Wandt tillträder som ny vice preses vid Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) vid årsskiftet. I och med uppdraget blir Wandt en del av IVAs presidium, som fungerar som akademiens styrelse.
Nya framstående ledamöter stärker IVA – se hela listan här2.12.2025 17:37:33 CET | Pressmeddelande
Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) har valt in 39 nya ledamöter, bestående av framstående ingenjörer, ekonomer, forskare, entreprenörer och ledare inom näringsliv och offentlig sektor. De besitter alla viktiga kompetenser som ytterligare stärker akademiens arbete ytterligare.
Pressinbjudan: Hur går det med regeringens AI-satsningar och digitaliseringsstrategi?1.12.2025 14:11:24 CET | Pressinbjudan
Medier bjuds in till IVA för en exklusiv presentation av regeringens nationella digitaliseringsstrategi. Civilminister Erik Slottner berättar om strategins inriktning och det nyinrättade AI-sekretariatets roll och uppdrag. Hur långt har arbetet kommit – och vilka steg återstår? På frukostseminariet deltar ledande experter: Virginia Dignum, Patrik Fältström, Anette Novak och Åsa Zetterberg.
Entreprenörssamtal med Prins Daniel, Alan Mamedi och Caroline Walerud20.11.2025 14:59:17 CET | Pressinbjudan
Den 26 november arrangerar Prins Daniels Fellowship ett samtal om entreprenörskap i Stockholm på KTH med H.K.H. Prins Daniel samt entreprenörerna Alan Mamedi och Caroline Walerud. Media är varmt välkomna att delta – föranmälan krävs.
Pressinbjudan: Laddat läge – Batterierna i elektrifieringens frontlinje18.11.2025 12:04:20 CET | Pressinbjudan
Elektrifieringen av samhället är i full gång och batteritekniken spelar en avgörande roll för att nå klimatmålen. Men hur ser utvecklingen ut, vilka utmaningar står vi inför och vilka möjligheter öppnas för svensk industri? Medier är välkomna att delta på IVAs seminarium som är ett unikt tillfälle att få insikt i den senaste utvecklingen inom batteriteknik och elektrifiering.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum