Arla starkast i dagligvaruhandeln – för fjärde året i rad
Arla har för fjärde året i rad utsetts till det starkaste varumärket i dagligvaruhandeln. Det visar den årliga konsumentundersökningen Swedish Brand Award från Evimetrix. I kategorin dagligvaror placerar sig Arla högst av totalt 35 varumärken.

Undersökningen bygger på svar från 4 500 slumpmässigt utvalda personer, som får bedöma över 400 varumärken i ett 30-tal olika kategorier. Resultaten baseras på en sammanvägning av kundnöjdhet och kännedom.
– Jag är oerhört stolt över att vi än en gång rankas som det starkaste varumärket. Det visar att konsumenterna har förtroende för Arla, våra produkter och inte minst våra ägare – de 1 900 svenska mjölkbönder som varje dag arbetar för att producera god och näringsrik mjölk, säger Kristina Hammerö, marknads- och hållbarhetsdirektör på Arla.
Att Arla toppar mätningen för fjärde året i rad understryker styrkan i varumärket:
– Det är mycket starkt av ett varumärke i en utsatt bransch som dagligvaruhandeln att ta hem segern fyra år i rad. Det tyder på konsekvent kommunikation och att man levererar på sina kundlöften i varje situation, säger Peter Wissing, ansvarig för undersökningen på Evimetrix.
Årets vinnare bland samtliga kategorier är IKEA. På andra plats totalt kom Systembolaget, och tredjeplatsen togs av Arvid Nordquist (Classic) Kaffe.
Arlas starka ställning syns också i andra varumärkesmätningar. I Kantar Brand Equity Tracker är Arla det mest föredragna mejerivarumärket, och i Yougovs Best Brands 2025 hamnar Arla på andra plats bland Sveriges livsmedelsvarumärken och har dessutom stärkt sin position mest under året.
Om Swedish Brand Award
- Cirka 400 varumärken bedöms i ett 30-tal kategorier.
- Undersökningen bygger på en webbenkät med cirka 4 500 svarande i Sverige.
- Urvalet är riksrepresentativt och omfattar personer över 18 år.
- Resultaten baseras på en sammanvägning av kundnöjdhet och kännedom.
- Mer i Evimetrix pressmeddelande: IKEA korat till Sveriges starkaste varumärke 2025
Nyckelord
Kontakter
Arla Sveriges presstjänst
Tel:070-884 42 90SEpress@arlafoods.comBilder



Om oss
Arla – böndernas eget mejeri
Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 7 600 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 164 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Arla på Di Debatt: Satsa på gratis frukost i skolan5.12.2025 11:36:22 CET | Pressmeddelande
Arla lyfter i dag behovet av en nationell satsning på skolfrukost på Dagens industris debattsida. Gratis frukost i landets skolor är en enkel men kraftfull reform som kan bidra till bättre hälsa, ökad jämlikhet och starkare skolresultat, skriver Sverigechefen Cecilia Kocken. Artikeln återges i sin helhet nedan.
Miljonsatsning i Falkenberg för att möta cottage cheese-boomen2.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Bondeägda Arla satsar nästan 70 miljoner kronor (6 miljoner euro) i mejeriet i Falkenberg för att tillgodose konsumenternas ökande aptit på KESO® cottage cheese. Investeringen stärker svensk matproduktion och bidrar till ökad livsmedelsberedskap, samtidigt som den ger Europas största cottage cheese-anläggning möjlighet att fortsätta växa.
Mjölkpriset till bönderna sänks i december28.11.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Arla justerar mjölkpriset till bönderna nedåt i december, till följd av snabbt ökande mjölkvolymer globalt och pressade råvarupriser. Ersättningen för ekologisk mjölk ligger kvar på samma nivå.
Arla växlar upp med fyra nya ellastbilar20.11.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Bondeägda Arla fortsätter elektrifieringen av sina tunga transporter. Fyra nya eldrivna distributionsbilar – två från Scania och två från Volvo – sätts i trafik för leveranser från mejeriet i Kallhäll i nordvästra Stockholm. Samtidigt har mejeriföretaget investerat i snabbladdare som gör det möjligt att köra fler eldrivna turer varje dag.
Hon blir ny marknadsdirektör för Arla Sverige11.11.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Kristina Hammerö tillträder den 1 januari 2026 som ny marknadsdirektör för Arla Sverige. Hon tar över efter Matthew Walker, som återvänder till Storbritannien för att leda Arlas Foodservice-verksamhet där.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum