Arla

Arla starkast i dagligvaruhandeln – för fjärde året i rad

Dela

Arla har för fjärde året i rad utsetts till det starkaste varumärket i dagligvaruhandeln. Det visar den årliga konsumentundersökningen Swedish Brand Award från Evimetrix. I kategorin dagligvaror placerar sig Arla högst av totalt 35 varumärken.

Kristina Hammerö, Arla, och utmärkelsen Swedish Brand Award 2025. Foto: Arla
Kristina Hammerö, Arla, och utmärkelsen Swedish Brand Award 2025. Foto: Arla

Undersökningen bygger på svar från 4 500 slumpmässigt utvalda personer, som får bedöma över 400 varumärken i ett 30-tal olika kategorier. Resultaten baseras på en sammanvägning av kundnöjdhet och kännedom.

– Jag är oerhört stolt över att vi än en gång rankas som det starkaste varumärket. Det visar att konsumenterna har förtroende för Arla, våra produkter och inte minst våra ägare – de 1 900 svenska mjölkbönder som varje dag arbetar för att producera god och näringsrik mjölk, säger Kristina Hammerö, marknads- och hållbarhetsdirektör på Arla.

Att Arla toppar mätningen för fjärde året i rad understryker styrkan i varumärket:

– Det är mycket starkt av ett varumärke i en utsatt bransch som dagligvaruhandeln att ta hem segern fyra år i rad. Det tyder på konsekvent kommunikation och att man levererar på sina kundlöften i varje situation, säger Peter Wissing, ansvarig för undersökningen på Evimetrix.

Årets vinnare bland samtliga kategorier är IKEA. På andra plats totalt kom Systembolaget, och tredjeplatsen togs av Arvid Nordquist (Classic) Kaffe.

Arlas starka ställning syns också i andra varumärkesmätningar. I Kantar Brand Equity Tracker är Arla det mest föredragna mejerivarumärket, och i Yougovs Best Brands 2025 hamnar Arla på andra plats bland Sveriges livsmedelsvarumärken och har dessutom stärkt sin position mest under året.

Om Swedish Brand Award

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Kristina Hammerö
Kristina Hammerö
Ladda ned bild
Pokal Swedish Brand Award 2025
Pokal Swedish Brand Award 2025
Ladda ned bild
Kristina Hammerö på prisutdelningen
Kristina Hammerö på prisutdelningen
Ladda ned bild

Om oss

Arla – böndernas eget mejeri 

Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 7 600 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 164 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

Följ Arla

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Arla

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye