FN utser Göteborg som ny hubb för hållbarhet vid det årliga högnivåmötet i New York
FN har valt Göteborg som sin nya “Sustainable Lifestyle Hub”, som en del i arbetet att driva lokal innovation för att stärka FN:s globala hållbarhetsmål inom turism, evenemang och livsstil. Samtidigt som världsledare är på plats i New York för FN:s årliga högnivåmöte, offentliggjordes Göteborg som ny hubb där destinationens hållbarhetsarbete lyftes fram.

Göteborg presenterades som FN:s nya hållbarhethubb onsdagen den 24 september inför världsledare, politiker och media. Den internationellt kända kocken Marcus Samuelsson, som är uppvuxen i Göteborg, pratade om hållbar mat och serverade sin version av Göteborgs nya signaturrätt Gothenburg Royale till publiken, i ett samarbete med Visit Sweden. På plats var också Katarina Thorstensson, strateg hållbarhet och destinationsutveckling på Göteborg & Co, som presenterade olika hållbarhetsprojekt som staden arbetat med under de senaste åren.
– Att vara här i FN:s högkvarter bland världsledare och sätta Göteborg på den globala kartan är ju väldigt högtidligt men också ett erkännande och förtroende. Nu ser vi framemot att tillsammans med många ta detta vidare inför de kommande två åren som hållbarhetshubb, säger Katarina Thorstensson.
FN:s arbete med hållbarhetshubbar är en strategi för att nå de globala målen till 2030. Genom dem vill FN sätta ljus på platser som jobbar progressivt med hållbarhet. Sedan tidigare är italienska Toscana en hub och nu blir alltså Göteborg den andra. Detta innebär att Göteborg blir en mötesplats för globala och lokala aktörer som tillsammans ska utveckla projekt som driver de globala målen framåt. Den första aktiviteten planeras till början av 2026, och etableringen är ett tvåårigt åtagande.
– Att vara värd för FN:s Sustainable Lifestyle Hub är en ära, men också ett ansvar. Vi vill visa vad Göteborg redan har åstadkommit och bjuda in världen att tillsammans skapa nästa generations lösningar, säger Peter Grönberg, vd på Göteborg & Co.
– Lokala lösningar kan bana väg för global omställning. Tillsammans med Göteborg kommer vi att påskynda hållbara livsstilar och koppla samman lokala insatser med global påverkan, säger Annemarie Hou, vd FN:s kontor för partnerskap.
Om Göteborgs hållbarhetsarbete
Göteborg har rankats som en av världens mest hållbara destinationer av Global Destination Sustainability Index under snart tio år. 2025 rankas Göteborg som tvåa och har tidigare toppat rankingen sju gånger. Staden integrerar miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet i politik, kultur, turism, stadsutveckling och näringsliv. Göteborg har tidigare utsetts till Europas huvudstad för smart turism och toppat listor över hållbara resemål. Som en av EU:s 100 klimatneutrala städer har Göteborg målet att vara klimatneutralt redan 2030. Mer info: Föregångare inom hållbarhet – Göteborg & Co
Om FN:s Sustainable Lifestyle Hub
FN:s Sustainable Lifestyle Hub är ett initiativ inom United Nations Fashion and Lifestyle Network, som syftar till att skapa mötesplatser där globala och lokala aktörer kan samarbeta kring hållbara livsstilar. Syftet är att främja innovation och lösningar som bidrar till FN:s globala mål (SDGs) men även att sprida och testa nya arbetssätt för cirkularitet och hållbar livsstil. Med global räckvidd lyfter nätverket aktivt fram sina mångfacetterade medlemmars betydande insatser både vid FN:s högkvarter i New York och internationellt. Mer info: Fashion and Lifestyle Network | Sustainable Development
Kontakter
Charlott HolmåkerPressansvarigGöteborg & Co
Tel:+46 (0)72 856 65 11charlott.holmaker@goteborg.comKatarina ThorstenssonHållbarhetsstrategGöteborg & Co
Tel:+46 (0)31-3684285katarina.thorstensson@goteborg.comBilder





Om oss
Göteborg & Co:s mål är att få fler att upptäcka och välja Göteborg.
Det görs genom att i bred samverkan leda och driva utvecklingen av Göteborg som hållbar destination, så att alla som lever och verkar här gynnas av en växande besöksnäring.
Göteborg & Co är moderbolag i klustret Turism, Kultur & Evenemang där Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater ingår. Göteborg & Co är en del av Göteborgs Stad.
Ladda ner bilder från vår mediabank.
Följ Göteborg & Co AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Göteborg & Co AB
Inget fotbolls-EM till Danmark och Sverige 20293.12.2025 16:40:12 CET | Pressmeddelande
Det blir Tyskland som 2029 kommer att arrangera fotbolls-EM, vilket offentliggjordes av UEFA den 3 december. Beskedet innebär att EM inte kommer till Göteborg men staden lyfter vikten av samarbetet som ansökan har bidragit till.
Lydia Sandgren är Årets Göteborgare 20253.12.2025 07:00:08 CET | Pressmeddelande
Författaren Lydia Sandgren får hedersutmärkelsen årets göteborgare 2025. Med sin förmåga att skildra Göteborg har hon gett staden en större plats i litteraturen och skapat en stolthet hos många göteborgare. – Tänk så det kan gå. Jag är jätteglad för det, säger Lydia Sandgren om utmärkelsen.
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna du inte får missa6.11.2025 08:03:00 CET | Pressmeddelande
När mörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag. Från storslagen ljuskonst i Kungsparken och vintertorg på Grönsakstorget till glimrande träd längs Avenyn och jubileumsjul i Lisebergsparken. Här är några av säsongens mest stämningsfulla upplevelser.
Lottningen är avgjord – nu laddar vi för folkfest under damernas volleyboll-EM i Göteborg6.10.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
21–27 augusti 2026 skrivs volleybollhistoria i Göteborg. För första gången någonsin arrangeras ett Volleyboll-EM på damsidan i Sverige och Scandinavium står som värd för en av de fyra sexlagsgrupperna. Värdskapet delas mellan Sverige, Tjeckien, Turkiet och Azerbajdzjan. Under lördagskvällen avgjordes lottningen i Bari, Italien – nu står det klart vilka fem lag som ansluter till Sverige i gruppspelet på hemmaplan.
Efter en stark sommar – internationella besökare viktiga för besöksnäringen i höst3.10.2025 10:11:15 CEST | Pressmeddelande
Det har gått bra för Göteborgs besöksnäring i sommar. Näringen vill se fler besökare utanför sommarmånaderna och pekar ut internationella besökare som viktiga. De efterfrågar också ökad marknadsföring och stärkt destinationsvarumärke internationellt. Och potentialen finns, hittills i år visar preliminära siffror att de internationella gästnätterna ökat med cirka 10 procent.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum