Butikshandeln tror på ökad försäljning
Framtidstron inom handeln ökar inför de viktiga höst- och vintermånaderna. Handelsbarometern för september månad visar att många handlare särskilt tror på ett uppsving i den egna försäljningen.

Framtidsförväntningarna inom såväl sällanköpsvaruhandeln som dagligvaruhandeln steg i september, medan de minskade något inom partihandeln. Och även om den generella trenden nu går i rätt riktning, så befinner sig fortsatt de tre segmenten under det neutrala värdet 100, vilket innebär att framtidstron inom handelns branscher fortsatt är pessimistisk.
Dagligvaruhandelns framtidsförväntningar ökar mest i månadens Handelsbarometer. Framtidsindikatorn stiger med 4,8 enheter, vilket innebär att septembers månads indikatorvärde är 98,5. Den största bidragande faktorn till det tydliga uppsvinget är en tilltro på ökad försäljning.
Samma mönster går att finna inom sällanköpsvaruhandeln, vars framtidsindikator ökar med 2,4 enheter. Även här är förhoppningarna om en ökad försäljning det som skapar störst optimism bland handelsföretagen.
– Det råder inga tvivel om att det är något mer optimistiska vindar som blåser i Handelslandet Sverige, vilket jag också märker av i samtalen med våra medlemsföretag. Men det är långt kvar innan vi kan förvänta oss optimism likt vi såg innan lågkonjunkturens inträde. Branschen präglas fortsatt av pessimism, som inte minst baseras på det oroliga omvärldsläget, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Finans- och penningpolitiska åtgärder bidrar till ökad optimism
Under senare tid har regeringen presenterat budgetnyheter vars syfte är att stärka konsumenternas köpkraft, samtidigt som Riksbanken för några dagar sedan sänkte styrräntan. Besked likt dessa är av stor vikt för att handelsföretagens framtidsförväntningar ska stiga.
– Vi har under en längre tid påtalat vikten av att stärka konsumenternas köpkraft för att handelsföretagen ska kunna verka och växa. Och vi kan glädjande nog konstatera att regeringen delar den uppfattningen, givet den budget som nu presenterats. Att Riksbanken sänkte räntan är också något som talar för att optimismen inom handeln ska öka ytterligare, säger Sofia Larsen.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder

Dokument
Länkar
Om Svensk Handel
Svensk Handels uppdrag är att stärka handelns konkurrenskraft och synliggöra branschens innovationskraft och bidrag till samhällets utveckling. Svensk Handel förhandlar och sluter kollektivavtal, påverkar politiker och stöttar medlemmarna i en rad olika frågor.

Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Ny rapport: se upp för falska webbsidor15.12.2025 09:24:22 CET | Pressmeddelande
Julhandeln är i full gång och Svensk Handel varnar nu i en ny rapport om digital brottslighet för en fortsatt ökning av falska webbsidor, som orsakar betydande skador för både konsumenter och företag.
Lyft för modehandeln i november12.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter en svagare utveckling i oktober fick modehandeln ny fart under november. Både kläd- och skohandeln visade positiva siffror inför julhandelsperioden. Försäljningen av kläder ökade med 7,5 procent och skoförsäljningen steg med 1 procent jämfört med samma månad föregående år.
Julklappar för 24,5 miljarder kronor under granen11.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
En av årets viktigaste försäljningsperioder är i full gång. Enligt Svensk Handels prognos kommer julklappsförsäljningen att öka jämfört med föregående år med en total omsättning på 24,5 miljarder kronor. Men fortsatt köps många julklappar från Temu och Shein.
Svenskt Mode 2025: En bransch i omställning – men fortsatt motor för tillväxt och export9.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Den svenska modebranschen spelar en central roll för Sveriges ekonomi, både som kreativ kraft och som exportdriven miljardindustri. Enligt rapporten Svenskt Mode 2025 uppgick modebranschens omsättning år 2023 till 178 miljarder kronor, samtidigt som den genererade 22 miljarder kronor i skatteintäkter, vilket motsvarar var hundrade skattekrona i Sverige.
Partyplagget årets modejulklapp 20258.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter flera år präglade av kris och oro är det viktigt att hitta tillfällen för glädje, gemenskap och fest. Därför har Svensk Handel utsett partyplagget till årets modejulklapp 2025, ett plagg som symboliserar just glädje, gemenskap och en efterlängtad känsla av fest.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum