Teaterchef Maria Sid Emmy-nominerad för sin roll i tv-serien ”Smärtpunkten”

26.9.2025 12:00:09 CEST | Kulturhuset Stadsteatern | Pressmeddelande

Dela

– Jag är otroligt glad, tacksam, och lite chockad över denna nominering. Smärtpunkten var ett svårt arbete eftersom historien är så brutal och sann. Den visar på utmaningarna som kan uppstå i en teaterproduktion, men också den stora kärleken till konsten, säger Maria Sid.

Teaterchef Maria Sid.
Teaterchef Maria Sid. Foto: Matilda Rahm

Maria Sid gjorde rollen som producenten Isa Stenberg i SVT-serien Smärtpunkten från 2024, som baserades på Lars Noréns teaterprojekt 7:3 där dömda brottslingar medverkade som skådespelare. För sin rollprestation har hon tidigare fått det svenska tv-priset Kristallen i kategorin årets kvinnliga skådespelare.

I natt nominerades hon, som enda nordiska skådespelare, till en Emmy i kategorin ”bästa kvinnliga skådespelarprestation”. Internationella Emmygalan, som prisar framstående insatser inom tv, äger rum i New York 23 november.

Skådespelaren och regissören Maria Sid har över 30 års erfarenhet från Finland och Sverige. Som teaterchef på Kulturhuset Stadsteatern har hon haft flertalet stora framgångar med bland andra Matilda The Musical, Hamlet och Amadeus, Alltid vara vi, och nu senast Lonely Together baserad på Avicii:s musik. Det gäller även A Chorus Line, Kulla-Gulla och Min fantastiska väninna som Maria Sid själv regisserat.

Kontakter

Bilder

Teaterchef Maria Sid.
Teaterchef Maria Sid.
Foto: Matilda Rahm
Ladda ned bild

Om oss

Kulturhuset Stadsteatern är en del av Stockholms stad och en av norra Europas största kulturinstitutioner. Ett brett spektrum av kulturevenemang pågår året runt. Kulturhuset Stadsteatern finns vid Sergels torg, i Skärholmen, Vällingby och Husby samt sommartid i Stockholms parker med Parkteatern. Kulturhuset Stadsteatern ska vara en angelägenhet för alla stockholmare med yttrandefrihet och den konstnärliga friheten som grund.

Följ Kulturhuset Stadsteatern

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Kulturhuset Stadsteatern

Parkteatern presenterar DET SKA VA’ TREVLIGT – en valrevy28.5.2026 11:23:59 CEST | Pressmeddelande

Astrid Menasanch Tobieson sätter upp DET SKA VA’ TREVLIGT – en valrevy som inviger Parkteatersäsongen med urpremiär den 3 juni i Galärparken. I rollerna ser vi Elisabet Carlsson, Anna Gunnarson, Emil Hedayat, Lucas Krüger, Ann-Sofie Rase och Anna Takanen. DET SKA VA’ TREVLIGT är en nyskriven valrevy som tar sig an årets politiska val med humor, musik och satir i ett försök att återupprätta en mer hoppfull och nyanserad samtalston. Turnén spelas i parker över hela Stockholm till och med 5 juli.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye