Rapport om biljettkontroll: Så får vi resenärerna att sluta planka
Hela 93 procent av resenärerna i kollektivtrafiken tycker att det är fel att resa utan giltig biljett. Betalningsviljan är lägst runt storstäderna, men det är fler som säger att de inte vill betala än de som faktiskt inte betalar för sin resa. Det visar en ny fördjupningsrapport från Kollektivtrafikbarometern, med fokus på frågor kring attityder kring biljettkontroll och betalningsvilja.

Biljettintäkter är grundläggande både för kommersiell och samhällsfinansierad kollektivtrafik. En viktig del av intäktssäkringen är biljettkontrollen. Den nya rapporten med statistik från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern är den första med fokus på just biljettkontroller och viljan att betala för sig i kollektivtrafiken.
93 procent av de tillfrågade svenskarna tycker det är fel att resa utan giltig biljett. Lägst är andelen bland de som reser 5–7 dagar i veckan, yngre, män, studerande och boende i storstäder och dess inpendlingsområde. 95 procent har rest på giltig biljett senaste månaden, men 80 procent av studenterna har rest utan biljett minst en gång. Det finns även en tydlig koppling mellan de som uttrycker missnöje med kollektivtrafiken och de som tycker det är okej att resa utan giltig biljett.
- När vi ställer frågan till resenärerna som ofta väljer att resa utan giltig biljett, är de vanligaste argumenten; ett högt prisläge, individuella ekonomiska skäl och att kollektivtrafik borde vara helt samhällsfinansierad. Bland de som reser utan biljett enstaka gånger är det istället att det varit en kort resa, möjlighet att chansa uppstod samt brister i teknik och service som motiverade dem, berättar Mattias Andersson, ansvarig för Kollektivtrafikbarometern.
Biljettkontroll och bemötande
I rapporten ställdes också frågor om resenärernas attityd till biljettkontroll. 4 av 10 resenärer har fått sin biljett kontrollerad senaste månaden och 68 procent upplevde att biljettkontrollanterna har ett trevligt bemötande. Bland de som reser 5–7 dag/vecka finns störst andel som inte gillar bemötandet. De som upplever sig sämre bemötta är främst personer som blivit kontrollerade senaste månaden samt bland studenter och bland män. De som reser med tåg tycker bemötandet är mer trevligt än de som reser med andra färdmedel.
- På organisationsnivå är det viktigt att fortsätta följa andelen som fuskar. Då är det lättare att se var man ska göra insatser för att förhindra att de som har betalningsvilja idag inte förvandlas till chansare. Med den nya statistiken ser vi mer kring vilka grupper våra medlemmar kan prioritera för proaktiva insatser för biljettkontroll. Men sen handlar det också om att genomföra åtgärder som faktiskt motiverar. Och att hitta lösningar som förenklar för resenärerna att lösa en biljett eller att erbjuda biljettmodeller där även priset på korta resor upplevs motiverande hos resenärerna, säger Mattias Andersson.
Fakta om Kollektivtrafikbarometern
Kollektivtrafikbarometern är en landsomfattande resvane- och attitydundersökning för landets regionala kollektivtrafikmyndigheter som samordnas av branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik. Undersökningen används som ett verktyg att följa ett mätbart och objektivt resultat för resvanor och kundupplevd kvalitet, både lokalt och regionalt. Undersökningen som startade 2001 sker löpande och med mixad metod (webb- och telefonintervjuer). För 2024 besvarades frågorna av över 13 000 slumpmässigt utvalda respondenter i åldern 15-25 år.
Nyckelord
Kontakter
Mattias AnderssonBranschexpert kollektivtrafik och serviceresor
Tel:076-526 90 75mattias.andersson@svenskkollektivtrafik.seBilder

Dokument
Länkar
Följ Svensk Kollektivtrafik
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Kollektivtrafik
Kollektivtrafiken är årets smartaste julklapp14.11.2025 07:31:03 CET | Pressmeddelande
I år får HUI:s julklappsval konkurrens, då ett stort antal av Svensk Kollektivtrafiks medlemmar marknadsför kollektivtrafiken som en utmanare till ”Årets julklapp”. Runt om i Sverige har de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och länstrafikbolagen gått ihop för att lyfta kollektivtrafiken som "Årets smartaste julklapp".
Positivt förslag om halvering av förmånsskatten på kollektivtrafik19.5.2025 17:01:42 CEST | Pressmeddelande
Regeringens förslag att förmånsskatten på kollektivtrafikbiljetter ska halveras är ett efterlängtat steg i rätt riktning. Förslaget kommer att göra beskattningen av kollektivtrafikresenärer och bilister mer rättvis, öka jämställdheten mellan kvinnor och män, minska klimatutsläppen samtidigt som sysselsättningen ökar och arbetslösheten minskar, kommenterar branschorganisationerna inom projektet #4av10.
Ungdomar reser mer med kollektivtrafiken än de äldre19.5.2025 10:00:44 CEST | Pressmeddelande
Ungdomar i åldersgruppen 15-25 år är mycket flitiga användare av kollektivtrafiken. Hela 77 procent reser med kollektivtrafiken minst en gång i månaden, men när de blir äldre väljer många bort det för andra alternativ. Årets temarapport med statistik från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern gör en fördjupning i att försöka förstå varför det är så.
Rapport: Djupt orättvis förmånsbeskattning av resor6.5.2025 10:00:31 CEST | Pressmeddelande
Män, höginkomsttagare och storstadsbor är vinnare med dagens förmånsbeskattning av resor. Kvinnor, landsbygdsbor och låg- och medelinkomsttagare är förlorare. Det visar en ny rapport från Svensk Kollektivtrafik.
Fler äldre åker färdtjänst men resornas samordning kan bli bättre17.2.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Andelen resenärer med färdtjänst och sjukresor som är över 80 år har ökat från 42% till 54% sedan 2014. De är dessutom nöjdare med både resan och bemötandet. Samtidigt finns det stora möjligheter till förbättring, samordning och hantering hos kommuner och regioner. Det framgår av årsrapporten från Svensk Kollektivtrafik med resultat från Anbaro, barometern för anropsstyrd trafik.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum