Trafikverket

Stora satsningar i södra Sverige i ny nationell plan för transportinfrastruktur

Dela

Trafikverket lämnade idag över förslaget till nationell plan för transportinfrastruktur för perioden 2026–2037 till regeringen. Planen omfattar en historiskt stor ram på 1 200 miljarder kronor. Den innebär betydande satsningar i södra Sverige, med fokus på konkurrenskraftigare näringsliv, bättre arbetspendling och stärkt totalförsvar.

Med det nya planförslaget för  2026-2037 återtas det mångårigt eftersatta vägunderhållet, upprustningen av järnvägen fortsätter och stora och små investeringar utvecklar transportsystemet.
Med det nya planförslaget för 2026-2037 återtas det mångårigt eftersatta vägunderhållet, upprustningen av järnvägen fortsätter och stora och små investeringar utvecklar transportsystemet.

Den nationella planen för transportinfrastruktur omfattar åtgärder för underhåll och utveckling av den statliga infrastrukturen. Med planen 2026-2037 återtas det mångårigt eftersatta vägunderhållet, upprustningen av järnvägen fortsätter och stora och små investeringar utvecklar transportsystemet.

– Det är en betydande satsning som vi presenterar i förslaget till nationell plan idag. Den ger oss möjlighet att ta igen det mångårigt eftersatta underhållet på våra vägar och det görs en omfattande satsning på järnvägen. Samtidigt kan vi stärka totalförsvaret och förbättra klimatanpassningen, säger Anna Wildt-Persson, regional direktör på Trafikverkets Södra region.

På vägsidan höjs stamvägnätet till bärighetsklass BK4 vilket möjliggör tyngre transporter och som stärker både näringslivets konkurrenskraft och totalförsvaret. Det eftersatta järnvägsunderhållet bedöms vara återtaget till år 2050, då underhållsplanen tar hänsyn till att tågen måste gå samtidigt som åtgärder genomförs. Införandet av det nya signalsystemet ERTMS påskyndar moderniseringen av järnvägen och säkerställer dess funktion. Upprustningen av den statliga infrastrukturen skapar ett mer robust transportsystem, vilket bidrar till att möta totalförsvarets behov.  

Största möjliga nytta för varje satsad krona

Nytt i framtagandet av planförslaget är att principen om samhällsekonomisk lönsamhet får större genomslag än tidigare vid urval av investeringar. Det innebär att 20 miljarder kronor frigörs för mer samhällsekonomiskt motiverade insatser samtidigt som ett antal investeringar som tidigare var med i planen utgår. Trafikverket inleder arbete med att finna vägar att nå avsedd nytta på andra sätt än genom dessa investeringar.

Inför planförslaget har nära dialog förts med kommuner, regioner, näringsliv och Försvarsmakten. Urvalet av investeringar är resultatet av gemensamma analyser, åtgärdsvalsstudier och lokala behov.

Stora satsningar i Södra regionen
I Trafikverkets södra region omfattar planen ett stort antal projekt, både nya och pågående. Sammantaget kommer södra Sverige att få förbättrad framkomlighet och tillförlitlighet på vägar och järnvägar.

Några exempel:

E6, additionskörfält Lomma-Alnarp – åtgärd som ökar kapaciteten och framkomligheten och minskar risken för störningar


Ystadbanan, dubbelspår Skurup-Rydsgård – åtgärd som ökar kapaciteten och punktligheten och minskar risken för störningar

Kapacitetsåtgärder på Ramlösa station samt Helsingborg C-Ramlösa åtgärder som ökar kapaciteten, kortar restiden och möjliggör ökad turtäthet samt möjliggör fler och länge godstransporter till och från Helsingborg

Söker kostnadseffektiv lösning

Projekt som föreslås utgå till följd av uppdaterade samhällsekonomiska beräkningar i Södra regionen är dubbelspårsutbyggnaden mellan Växjö och Räppe samt stationsläge i Räppe.

Andra betydande förändringar är att projektet dubbelspårsutbyggnad Maria – Helsingborg ses över. Där har kostnadsbedömningen mer än fördubblats mot kostnaderna i nuvarande plan.

Lokaliseringsutredningen kommer färdigställas 2027 med förhoppningen att hitta en kostnadseffektiv lösning. Projektet kommer att prövas vid nästa planrevidering, om fyra år, säger Anna Wildt-Persson, regional direktör på Trafikverkets Södra region.

Sammantaget stärker satsningarna i planförslaget regionens förmåga att hantera ökade transportbehov, förbättrar förutsättningarna för näringslivet och bidrar till att vardagen fungerar för invånare i Södra Sverige.

Planförslaget går nu ut på remiss till berörda instanser. Remissynpunkter kommer att lämnas till regeringen, som förväntas fastställa planen under våren 2026.

Kontakter

Anna Wildt-Persson, Regional direktör Södra regionen, Trafikverket, 010-123 60 72

Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00

Bilder

Anna Wildt-Persson, regional direktör för Trafikverkets Södra region.
Anna Wildt-Persson, regional direktör för Trafikverkets Södra region.
Trafikverket
Ladda ned bild

Länkar

Om oss

Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.

Följ Trafikverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Trafikverket

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye