Trafikverket

Trafikverket presenterar föreslagna satsningar i Sydöstra regionen - i ny nationell plan för transportinfrastrukturen

Dela

Trafikverket överlämnade idag förslaget till nationell plan för transportinfrastrukturen för perioden 2026–2037 till regeringen. Planen omfattar en historiskt stor ram på 1 200 miljarder kronor, och innebär ett flertal satsningar i Sydöstra regionen. En plan för mer tillförlitliga vägar och järnvägar som stärker näringsliv och arbetspendling.

Den nationella planen för transportinfrastruktur omfattar åtgärder för underhåll och utveckling av den statliga infrastrukturen. Med planen 2026-2037 återtas det mångårigt eftersatta vägunderhållet, upprustningen av järnvägen fortsätter och stora och små investeringar utvecklar transportsystemet.

Det är en betydande satsning som vi presenterar i förslaget till nationell plan idag. Den ger oss möjlighet att ta igen det mångårigt eftersatta underhållet på våra vägar och det görs en omfattande satsning på järnvägen. Samtidigt kan vi stärka totalförsvaret och förbättra klimatanpassningen, säger Peter Bernström, tillförordnad regional direktör på Trafikverket, Sydöstra regionen.

I förslaget till nationell plan föreslås en höjd standard i stamvägnätet i hela landet till bärighetsklass (BK4), vilket möjliggör tyngre transporter och som stärker både näringslivets konkurrenskraft och totalförsvaret. Det eftersatta järnvägsunderhållet bedöms vara återtaget till år 2050, då underhållsplanen tar hänsyn till att tågen måste gå samtidigt som åtgärder genomförs. Införandet av det nya signalsystemet ERTMS påskyndar moderniseringen av järnvägen och säkerställer dess funktion. Upprustningen av den statliga infrastrukturen skapar ett mer robust transportsystem, vilket bidrar till att möta totalförsvarets behov. 

Största möjliga nytta för varje satsad krona

Nytt i framtagandet av planförslaget är att principen om samhällsekonomisk lönsamhet får större genomslag än tidigare vid urval av investeringar. Det innebär rent konkret att förslaget utgår ifrån en tydlig och transparent prioritering utifrån samhällsnytta, vilket har krävt att investeringar har behövt omprövas. Det har också inneburit en fördjupad och stärkt kostnadskontroll samt med ett ökat fokus på genomförbarhet.

Detta har gjort att vi har kunnat frigöra medel till mer samhällsekonomiskt motiverade insatser, vilket i sin tur bidragit till att ett antal investeringar som var med i tidigare plan behövt utgå. Planen har tagits fram i nära dialog med kommuner, regioner, näringsliv och Försvarsmakten. Urvalet av investeringar är resultatet av gemensamma analyser, åtgärdsvalsstudier och lokala, regionala och nationella behov, säger Peter Bernström.

Föreslagna satsningar i Sydöstra regionen

I Sydöstra regionen, det vill säga Jönköpings-, Kalmar och Östergötlands län, omfattar planen ett flertal objekt, både nya och pågående.

 Några exempel:

  • Ostlänken - Uppställningsspår i Linköping och Norrköping. (Följdinvesteringar)
  • Järnvägen i norra Småland; Värnamo – Jönköping/Nässjö, elektrifiering och höjd hastighet inklusive ny järnväg mellan Byarum- Tenhult. (Kvarvarande objekt i nationell plan 2022-2033)
  • E4 Trafikplats Ekhagen - säkerställer kapacitet och framkomlighet i viktiga noder i stamvägnätet.
    (Nytt föreslaget objekt)
  • RV 26, RV 40 Trafikplats Hedenstorp – säkerställer kapacitet och framkomlighet i viktiga noder i stamvägnätet. (Nytt föreslaget objekt)
  • Kalmar C – Säkerställer kapacitet, en ändpunkt för flera olika tågsystem (Nytt föreslaget objekt)

Vi ser i det stora hela att vi har goda förutsättningar under kommande planperiod att skapa mer tillförlitliga vägar och järnvägar som stärker näringsliv och arbetspendling i Sydöstra regionen, säger Peter Bernström.

Projekt som utgår ur nationell plan i Sydöstra regionen är E22 Gladhammar-Verkebäck. Anledning till att objektet utgår är framförallt på grund av låg samhällsekonomisk lönsamhet samt stora kostnadsökningar. Projektet pausar nu pågående arbete med vägplan i väntan på att nationell plan fastställs. Projektet kommer nu att analysera påverkan på angränsande objekt.

Planförslaget går nu ut på remiss till berörda instanser. Remissynpunkter lämnas till regeringen, som förväntas fastställa planen under våren 2026.

Om du vill ta del av hela planförslaget så finns den att tillgå på Trafikverkets externa webbsida: www.trafikverket.se/nationellplan

Kontakter

För mer information

Peter Bernström. tillförordnad regional direktör, Sydöstra regionen
Direkt: 010-123 61 22

Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30

Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.

Följ Trafikverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Trafikverket

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye