IKEA knackar på – 350 hem får besök i nytt initiativ
Under vecka 40 och 41 får 350 hushåll från norr till söder besök av medarbetare från samtliga 22 svenska IKEA varuhus. Hembesöken som görs under de två veckorna är en del av ett långsiktigt strategiskt initiativ för att lyssna, lära och förstå hur livet hemma ser ut för de många människorna.

På IKEA har vi alltid varit nyfikna på livet hemma och hur människors vardag ser ut. Vi ser idag att hemmet spelar en större roll än någonsin – som trygg punkt i en orolig värld och de senaste åren har IKEA Sverige investerat i att ännu bättre förstå det Sverige vi bor i idag och hur människors drömmar och behov ser ut.
– Det här initiativet handlar är mer än att knacka på dörrar. Genom att besöka människors hem bär vi vidare vår grundare Ingvar Kamprads arv av nyfikenhet och omtanke mot våra kunder. För honom var det viktigt att lyssna med hjärtat, något som vi tar med oss i alla besök, säger Martina Bjuvenius, heminredningschef på IKEA Sverige.
IKEA har gjort hembesök sedan 1970-talet, för att lära känna de många människornas behov, frustrationer och drömmar. Det handlar om ett långsiktigt strategiskt lyssnande och lärande om livet hemma, och är ett led i IKEAs långsiktiga arbete med att skapa en bättre vardag för de många människorna. IKEA vill vara en positiv kraft i samhället och inspirera till samtal om hur vi kan forma framtidens hem och samhälle tillsammans.

Sedan de första hembesöken gjordes på 1970-talet har IKEA genomfört fler än 5000 hembesök världen över och de senaste två åren har över 200 hembesök som bygger på strategiskt lyssnande gjorts i Sverige. Nu tas nästa steg i arbetet genom att intensifiera hembesöken.
– Med initiativet ”IKEA knackar på” tar vi nu ett samlat grepp om hembesöken och får ett nedslag hur det ser ut runtom i Sverige i oktober 2025. Vi är särskilt nyfikna på att möta de människor vi inte träffar så ofta, eller kanske aldrig har mött. Genom att kliva in i människors hem kliver vi också in i deras verklighet och lär oss mer om hur de lever och hur deras behov ser ut, vilket hjälper oss i att veta hur vi kan bidra till en bättre vardag, säger Martina Bjuvenius.

Insikterna från hembesöken används för att förbli relevanta för de många människorna i vårt erbjudande och vår heminredningsexpertis, men även i vår roll som samhällsaktör.
– Det handlar om hur man möter IKEA i alla våra kanaler, vilken inspiration vi kan erbjuda eller vad IKEA som samhällsaktör engagerar sig i. Vi vill att alla som möter oss ska känna igen sig, säger Martina Bjuvenius.
Fakta ”IKEA knackar på”
-
Under vecka 40 och 41 kommer alla svenska IKEA varuhus från Haparanda i norr till Malmö i söder att besöka hem i sitt närområde. Målsättningen är att 350 hem ska besökas. IKEA gör löpande hembesök men inte i den här omfattningen.
-
Syftet med besöken är att förstå mer om det Sverige vi lever i idag samt möta människor som kanske inte är kunder till IKEA idag.
-
Insikterna använder vi för att förbli relevanta för de många människorna i vårt erbjudande och vår heminredningsexpertis, men även i vår roll som samhällsaktör. Det kan handla om hur IKEA möter kunder i samtliga kanaler, eller vad IKEA som samhällsaktör engagerar sig i.
-
Hemmet är där vardagen bor, och hemmet är också en spegel av samhällets utveckling. Läs mer i IKEAs rapport ”De många folkhemmen. En rapport kring hemmets utveckling och framtid”.
Kontakter
Pressjourstelefon – medieförfrågningar om IKEA Sverige
Tel:0476-44 07 70prse@ikea.comOm oss
IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 163 miljoner besök under verksamhetsåret 2023. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
Låt ditt hem komma ut och leka med den nya IKEA kollektionen GREJSIMOJS4.12.2025 15:00:21 CET | Pressmeddelande
IKEA lanserar GREJSIMOJS, en kollektion med 33 produkter, utformad för att hylla glädjen och vikten av lek för alla, i alla åldrar, i alla hem.
IKEA höjer priset på kaffe och introducerar kaffe med hopp4.12.2025 07:59:53 CET | Pressmeddelande
IKEA Sverige höjer priset på en kopp kaffe med fem kronor. Prishöjningen, som är tillfällig och frivillig, görs för att stötta det viktiga arbete som den ideella organisationen Mind gör för alla som kämpar med ensamhet, ångest och psykisk ohälsa.
Januarinyheter på IKEA1.12.2025 10:00:14 CET | Pressmeddelande
Januari- ett helt nytt år ligger framför dig! Låt dig inspireras av olika stilar, experimentera med kontraster och njut av ditt hem, det finns inget rätt eller fel.
IKEA bjuder in till långbordsfrukost för ökad gemenskap26.11.2025 13:22:28 CET | Pressmeddelande
För andra gången på kort tid dukar IKEA upp till långbord för 10 000 personer för att sätta köksbordet i fokus – som en plats för samtal, möten och gemenskap. Initiativet är en ännu ett sätt för att främja inkludering och gemenskap i en tid när många känner sig ensamma.
IKEA och Teklan förvandlar belysning och ljud till färgstarka objekt25.11.2025 12:59:58 CET | Pressmeddelande
IKEA och Tekla Evelina Severin (Teklan) presenterar en rad nya produkter som förenar teknik med personlig stil. Produkterna är resultatet av ett samarbete som sätter uttryck i första rummet. De högkvalitativa ljudprodukterna har djärva mönster och oväntade färgkombinationer som gör tekniken till en roligare och mer synlig del av hemmet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum