Retail Awards 2025 – här är vinnarna!
Vid en storslagen kväll på Berns samlades Sveriges handels- och detaljhandelsaktörer för att gemensamt hylla handelns stjärnor. I årets upplaga av Retail Awards utsågs vinnare i åtta kategorier efter intensiv konkurrens mellan totalt 30 finalister.

Det är den 18:e gången som Retail Awards anordnas, och jurygruppernas uppgift att utse årets pristagare var svårare än någonsin, givet den tuffa konkurrensen.
– Stort grattis till alla vinnare! Att under festliga former få hylla alla de individer och företag som utgör Handelslandet Sverige är en av årets största höjdpunkter. I våra vinnare och finalister påminns vi om den innovationskraft och framåtanda som finns inom vår bransch och som verkligen förtjänar att lyftas fram, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Under kvällen delades priser ut till företag och individer som visat enastående prestationer inom exempelvis digital innovation, hållbarhetsarbete, köpupplevelse och organisationsledning.
Vinnare Retail Awards 2025
Årets Butikssäljare – Beatrice Ander, Kronans Apotek, Kumla
Årets Ledare – Kristofer Tonström, vd, Clas Ohlson
Årets Hållbarhetssatsning – Polarn O. Pyret
Årets Logistiklösning – Nelly
Årets Tillväxtbolag – TOTEME
Årets Köpupplevelse – Apotek Hjärtat
Årets Digitala satsning – Essnce
Årets Butik – Japanese Knife Company
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Länkar
Om Retail Awards
Varje år sedan 2008 hyllas framgång, innovation och all den inspiration som finns inom branschen. Personer och företag i åtta olika kategorier uppmärksammas för sitt engagemang i att lyfta, utveckla och driva branschen framåt. Svensk Handel vill inspirera till fortsatt tillväxt och utveckling av den svenska handelssektorn och samtidigt lyfta den stolthet och gemenskap som finns i branschen.

Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Ny rapport: se upp för falska webbsidor15.12.2025 09:24:22 CET | Pressmeddelande
Julhandeln är i full gång och Svensk Handel varnar nu i en ny rapport om digital brottslighet för en fortsatt ökning av falska webbsidor, som orsakar betydande skador för både konsumenter och företag.
Lyft för modehandeln i november12.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter en svagare utveckling i oktober fick modehandeln ny fart under november. Både kläd- och skohandeln visade positiva siffror inför julhandelsperioden. Försäljningen av kläder ökade med 7,5 procent och skoförsäljningen steg med 1 procent jämfört med samma månad föregående år.
Julklappar för 24,5 miljarder kronor under granen11.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
En av årets viktigaste försäljningsperioder är i full gång. Enligt Svensk Handels prognos kommer julklappsförsäljningen att öka jämfört med föregående år med en total omsättning på 24,5 miljarder kronor. Men fortsatt köps många julklappar från Temu och Shein.
Svenskt Mode 2025: En bransch i omställning – men fortsatt motor för tillväxt och export9.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Den svenska modebranschen spelar en central roll för Sveriges ekonomi, både som kreativ kraft och som exportdriven miljardindustri. Enligt rapporten Svenskt Mode 2025 uppgick modebranschens omsättning år 2023 till 178 miljarder kronor, samtidigt som den genererade 22 miljarder kronor i skatteintäkter, vilket motsvarar var hundrade skattekrona i Sverige.
Partyplagget årets modejulklapp 20258.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter flera år präglade av kris och oro är det viktigt att hitta tillfällen för glädje, gemenskap och fest. Därför har Svensk Handel utsett partyplagget till årets modejulklapp 2025, ett plagg som symboliserar just glädje, gemenskap och en efterlängtad känsla av fest.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum