Göteborg & Co AB

Efter en stark sommar – internationella besökare viktiga för besöksnäringen i höst

Dela

Det har gått bra för Göteborgs besöksnäring i sommar. Näringen vill se fler besökare utanför sommarmånaderna och pekar ut internationella besökare som viktiga. De efterfrågar också ökad marknadsföring och stärkt destinationsvarumärke internationellt. Och potentialen finns, hittills i år visar preliminära siffror att de internationella gästnätterna ökat med cirka 10 procent.

Två personer sitter på klippor vid vattnet. En av dem håller en kanelbulle.
Foto: Klara Hammerth

Det internationella intresset för Göteborg är tydligt. De internationella gästerna har ökat länge och fortsätter att öka. Hittills i år har de ökat med cirka 10 procent (jan-aug) jämfört med förra året, och 30 procent jämfört med 2019.  

Göteborg & Co har länge jobbat med att förstärka lågsäsongerna och sprida ut besökarna över året. 2025 har bolaget också ett extra fokus på att ta internationell position. Genom att fråga besöksnäringen blir det tydligt att det finns en samsyn kring vikten av internationella besökare.  

– Vi ser att det finns ett starkt intresse för Göteborg hos internationella besökare, och det ligger i vårt uppdrag att marknadsföra Göteborg internationellt. Det är något som vi lägger mycket av våra resurser på. Besöksnäringen i sig bidrar till jobb och så vidare, men de internationella besökarna blir också en exportintäkt, säger Peter Grönberg, vd på Göteborg & Co. 

Hösten 2024 startade Göteborg & Co upp Destinationsbarometern där den lokala besöksnäringens framtidstro mäts inför varje säsong. I senaste Destinationsbarometern ställdes temafrågan om hur vi kan få fler att välja Göteborg utanför sommarmånaderna. Det blev då tydligt att det som önskas är ökad marknadsföring av destinationen internationellt, men också fler evenemang främst inom musik. 

–  Besöksnäringen har en viktig roll i att skapa en mer levande och tryggare stad både för våra invånare och besökare. Det är oerhört viktigt för oss att lyssna in besöksnäringens perspektiv för att vi ska prioritera rätt insatser som stärker destinationens attraktivitet och i längden bidrar till fler arbetstillfällen, säger Peter Grönberg.  

Om Destinationsbarometern 
Destinationsbarometern består i nuläget av en panel med 160 besöksnäringsaktörer från hela Göteborgsregionen som är utvalda för att representera utbudets bredd. Det handlar exempelvis om hotell, restauranger, kulturscener, transportaktörer, museer, butiker, aktivitetsarrangörer och konferensanläggningar. Fyra gånger om året får panelen svara på samma frågor om förväntningar på besöksvolymer, lönsamhet och generell framtidstro. Frågorna besvaras utifrån den egna verksamheten och destinationen som helhet. Utöver detta får panelen också svara på temafrågor som ändras från gång till gång. Panelen är fortfarande under uppbyggnad.  

Kontakter

Bilder

Foto: Klara Hammerth.
Ladda ned bild

Om oss

Göteborg & Co:s mål är att få fler att upptäcka och välja Göteborg.
Det görs genom att i bred samverkan leda och driva utvecklingen av Göteborg som hållbar destination, så att alla som lever och verkar här gynnas av en växande besöksnäring.

Göteborg & Co är moderbolag i klustret Turism, Kultur & Evenemang där Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater ingår. Göteborg & Co är en del av Göteborgs Stad.

Ladda ner bilder från vår mediabank.

Följ Göteborg & Co AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Göteborg & Co AB

Lottningen är avgjord – nu laddar vi för folkfest under damernas volleyboll-EM i Göteborg6.10.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

21–27 augusti 2026 skrivs volleybollhistoria i Göteborg. För första gången någonsin arrangeras ett Volleyboll-EM på damsidan i Sverige och Scandinavium står som värd för en av de fyra sexlagsgrupperna. Värdskapet delas mellan Sverige, Tjeckien, Turkiet och Azerbajdzjan. Under lördagskvällen avgjordes lottningen i Bari, Italien – nu står det klart vilka fem lag som ansluter till Sverige i gruppspelet på hemmaplan.

FN utser Göteborg som ny hubb för hållbarhet vid det årliga högnivåmötet i New York25.9.2025 07:01:07 CEST | Pressmeddelande

FN har valt Göteborg som sin nya “Sustainable Lifestyle Hub”, som en del i arbetet att driva lokal innovation för att stärka FN:s globala hållbarhetsmål inom turism, evenemang och livsstil. Samtidigt som världsledare är på plats i New York för FN:s årliga högnivåmöte, offentliggjordes Göteborg som ny hubb där destinationens hållbarhetsarbete lyftes fram.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye