Världskulturmuseerna

Etnografiska museet visar Tyra Kleens målningar från Bali

Dela
Tyra Kleens gouache hämtad ur "Temple Dances in Bali" (1936).
Tyra Kleens gouache hämtad ur "Temple Dances in Bali" (1936).

I år är det 150 år sedan konstnären Tyra Kleen föddes, ett jubileum som uppmärksammas med en utomhusutställning i Museiparken. Verken är hämtade ur Kleens bok Temple Dances in Bali, de visas tillsammans med några av hennes fotografier från tiden på ön under 1920-talet.

Tyra Kleen (1874–1951) var även verksam som författare, teosof och engagerad i kvinnorättsfrågor. Hon drogs till friheten, resor och till att utforska de andliga aspekterna av livet. 1919–1921 reste hon till Java och Bali. Verken som visas i museiparken är hennes gouacher hämtade ur boken Temple Dances in Bali som avbildar olika dansstilar, en bok som gavs ut av Etnografiska museet 1936.

Kleen fotograferade mycket under sin vistelse, hon tog hundratals bilder på dansmotiv, natur och byggnader. Nytt för i år är att hennes fotoalbum har digitaliserats av Världskulturmuseerna.

Dansfotografierna användes i dokumentärt syfte och som underlag till måleriet. Tyra Kleen betraktade dansen som den högsta konstformen, som hon försökte studera och avbilda i en mer antropologisk anda. För att kunna genomföra sina studier levde hon en längre tid på Bali och försökte lära sig mer om kulturen, språket och dansen, berättar Karolina Mikulska som är bildintendent.

Kleen ägnade mest tid åt att tolka och avbilda legong, en stil som inte har en religiös koppling och som dansas i en mängd olika sammanhang än idag. Tidigare framfördes legong av flickor men nu uppträder både kvinnor och män med dansen. Dansen räknas som ett immateriellt kulturarv. Tre genrer av balinesisk dans är sedan 2015 klassat som ett immateriellt kulturarv av UNESCO.

Trots att Kleen i många avseenden gick mot strömmen, var hon som konstnär också formad av sin samtid. I 1800-talets konst och kultur repeterades en stereotyp bild av Orienten. Den bilden kunde vara både förskönande, föraktfull och sexualiserande. I sina texter uttryckte Kleen kritik mot kolonisatörernas och missionärernas anspråk på överlägsenhet. Hennes gouacher visar dock inslag av orientalistiska synsätt och hon romantiserade även livet på Bali i sina skrifter.

Kleen fick aldrig några barn utan testamenterade sin konst, sitt arkiv och sina samlingar till Riddarhuset. Hon bestämde att konsten inte skulle offentliggöras förrän 50 år efter hennes död. En del av hennes verk, insamlade föremål och fotografier finns idag på Etnografiska museet. Några av föremålen från Bali visas i utställningen Magasinet – En etnografisk skattkammare.

En ikonisk kvinna - Tyra Kleens gouacher från Balivisas i Museiparken utanför Etnografiska museet.

Presskontakt:

Sandra Rathsman, kommunikatör Världskulturmuseerna

sandra.rathsman@varldskulturmuseerna.se

010-456 1287

Visar och levandegör världens kulturer

Världskulturmuseerna/Statens museer för världskultur har den svenska regeringens uppdrag att visa och levandegöra kulturer i världen med utgångspunkt i de samlingar myndigheten förvaltar. Vår verksamhet bedrivs på Etnografiska museet, Medelhavsmuseet, Östasiatiska museet i Stockholm samt på Världskulturmuseet i Göteborg, där också myndigheten har sitt säte. Tillsammans ansvarar vi för närmare 500 000 föremål och många berättelser - en stor del av det internationella kulturarv som finns i Sverige. Vi dokumenterar och belyser olika kulturers yttringar, villkor och möten. Vi främjar tvärvetenskaplig kunskapsuppbyggnad och har alltid vår publik i fokus. I vårt uppdrag ingår att nå besökare också genom vandringsutställningar och samarbetsprojekt.

Följ Världskulturmuseerna

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Världskulturmuseerna

Etnografiska museet öppnar ”Sagovärldar” en ny utställning för barn30.10.2025 15:59:16 CET | Pressmeddelande

Göm dig för jätten Stallu från Sápmi. Spela magtrumma med de japanska mårdhundarna. Leta efter människoben i det mexikanska dödsriket. I nya "Sagovärldar" bjuds de yngre besökarna in till ett sagoäventyr med historier från hela världen. Tretton olika sagor tar barnen med på en resa som både roar, skrämmer och förtrollar. Med ”Sagovärldar” vill Etnografiska museet väcka barns nyfikenhet på världen och visa hur berättelser förenar människor över tid och rum.

Världskulturmuseets nya utomhusmiljö invigs med minifestival5.9.2025 15:34:00 CEST | Nyheter

Under 20 år har Världskulturmuseet gömt sitt glitter på insidan av den modernistiska kuben. Från lördag 6 september blir det ändring på det. Den nya utomhusmiljön badar i uttryck från konstnärer som Jonathan Ollio Johansson, Valeria Montti Colque med flera. En helt ny plats - där alla är välkomna - öppnar upp för lek, möten och inspiration från hela världen. En öppen plats att mötas, leka och upptäcka. Här utforskar och leker barn tillsammans med andra och lär genom både kropp, hjärta och hjärna. Den nya utomhusmiljön på Världskulturmuseet är en förlängning av den populära utställningen “Tillsammans”. Utställningen har samlat tusentals barn och föräldrar under ett helt decennium. Nu växer den ut under bar himmel till en egen lekplats. Utomhusmiljön är skapad så att även de som sitter använder rullstol får behållning av lekplatsen. Under året fortsätter utvecklingen med inbyggda brädspel, ett sagoträd - och på sikt en uteservering till museets nya Restaurang VKM. Platsen invigs med en m

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye