Kexchoklad fortsätter samarbetet med alpina skidlandslaget – och blir ny sponsor till svenska skicrosslandslaget
I över två decennier har Kexchoklad® och alpina skidlandslaget haft ett nära samarbete som gjort ett stort avtryck inom svensk idrott. Under 2024 förnyades samarbetet, och med en ny fartfylld säsong runt hörnet utökas partnerskapet med ytterligare en sponsorsatsning – nu även för svenska skicrosslandslaget.

Kexchoklads rutmönster har blivit ett ikoniskt inslag på dräkterna som klär våra alpina landslagsstjärnor. Samarbetet mellan Cloettas välkända varumärke och Ski Team Sweden Alpine initierades redan 1999, och förnyades i samband med säsongstarten 2024/2025. Bland annat har rutorna setts på välkända ansikten som Sara Hector, Kristoffer Jakobsen och Anna Swenn-Larsson.
Partnerskapet, som präglas av ett gemensamt engagemang för idrottsglädje och friluftsliv, utökas nu ytterligare inför säsongen 2025/2026 med ett sponsorskap även för svenska skicrosslandslaget. Landslaget har legat på den absoluta världstoppen under många år, med stjärnor som Sandra Näslund och Erik Mobärg i spetsen. Inför den kommande säsongen tar även framtidslöften som Uma Kruse Een och Måns Abersten plats i truppen.
- Vi ser redan efter vårt första år tillsammans med Kexchoklad hur vårt samarbete bygger det alpina landslaget på ett väldigt kreativt sätt, och vill gärna överföra samma engagemang på skicrosslandslaget, säger Frippe Stenberg, kommersiell chef för Svenska Skidförbundet, och fortsätter;
I skicross är det verkligen allsidiga atleter som ställer sig i startgrinden! Med den mängd hård träning som krävs för att ge sig in i närkamper både på snö och i luften är Kexchoklad som sidekick på vägen ett värdefullt inslag. Vi ser fram emot att fira framgångar tillsammans redan kommande vinter 2026.
Uppladdningen inför vintersäsongen 2026 drar igång ordentligt under hösten, med siktet inställt på premiären för världscupen i franska Val Thorens i december. Tidigare världsettan Sandra Näslund är på väg tillbaka efter skadefrånvaro och har höga ambitioner inför vinterns tävlingar. I mars kommer världscupen till Idre i samband med finalen, och med det chansen att följa stjärnorna på hemmaplan.
Helena Wallentin, Marknadsdirektör för Cloetta Scandinavia, ser med stor förväntan fram emot att följa de svenska åkarna under den kommande vintersäsongen;
- Kexchoklad är ett av Cloettas Superbrands, ett varumärke som stått stadigt sedan starten på 1930-talet och som blivit en uppskattad följeslagare i såväl de alpina backarna som i vardagen, när man behöver lite extra energi. Att vi nu även ska få klä de svenska landslagsåkarna i skicross i vårt omisskännliga rutmönster känns som en naturlig förlängning av vårt redan framgångsrika partnerskap.
Kontakter
Sofi ViebkeCommunication Project ManagerCloetta Scandic & Travel Retail
Tel:0730 80 03 23press.scandic@cloetta.seOm oss
Cloetta har en stark position på den svenska konfektyrmarknaden. Vi erbjuder ett brett och varierat sortiment med starka varumärken inom choklad, godis, pastiller och nötter. Våra främsta varumärken är Läkerol, Malaco, Ahlgrens bilar, Kexchoklad, Polly, CandyKing, Center, Juleskum, Plopp och Sportlunch. I Sverige har Cloetta ca 650 medarbetare som arbetar på vårt kontor i Malmö, inom försäljningsorganisationen och i vår fabrik i Ljungsbro. Cloetta Sverige ingår i Cloetta-koncernen med verksamhet i flera länder. Cloettas B-aktie handlas på Nasdaq Stockholm.
Välkommen att läsa mer på www.cloetta.se och www.cloetta.com.
Cloetta i sociala medier.
Följ Cloetta Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Cloetta Sverige AB
Svenskt lösgodis har blivit en global sensation – nu öppnar CandyKing en permanent butik på Manhattan4.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Från och med lördag denna vecka kan alla New York-bor och turister uppleva svensk godisglädje när den virala succén blir verklighet då CandyKing flyttar in i hjärtat av staden. Med sitt etablerade koncept och en högkvalitativ produktmix erbjuder butiken det bredaste sortimentet av svenskt lösgodis i USA. Utöver att konsumenterna får möjlighet att njuta av den stora valfrihet som CandyKing levererar, kommer de även ha möjlighet att påverka butikens utbud på lång sikt.
Här är höstens lösgodisnyheter från CandyKing16.10.2025 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Inget väcker höstpeppen som nyheterna i lösgodishyllan. CandyKing presenterar sex spännande nyheter som garanterat lockar till plock – allt från supersalta sillar och trendande banansmaker till favoriten Zoo i ny spännande kostym.
Juleskumsfamiljen presenterar nya medlemmar – Cloetta introducerar nya mixpåsen Juleskum Family Mix2.9.2025 08:05:00 CEST | Pressmeddelande
De omåttligt populära Juleskumtomtarna föddes redan 1934, när Cloetta började tillverka skumgodis till julen. Originalet av Cloettas Juleskum är en älskad produkt som bidrar till glädjefyllda stunder, år efter år.
Kexchoklad nu även som gåvoask – ge bort den glädjefyllda känslan av en tivolivinst till någon du tycker om!2.9.2025 07:55:00 CEST | Pressmeddelande
Kexchoklad är det mest sålda varumärket inom chokladstycksaker*, och det omisskännliga rutmönstret har såväl klätt våra välsmakande Kexchokladprodukter som förgyllt otaliga minnen sedan 1938. Ett bra exempel är de populära tivoliförpackningarna som lyckliga vinnare burit hem från nöjesparkerna, sommar efter sommar. Därför är Cloetta extra glada över att nu ge konsumenter möjligheten att ge bort den bubblande känslan av en tivolivinst med Kexchoklads nya gåvoförpackning, fylld med Kexchoklad i minivariant.
Cloetta presenterar favoriter i ny tappning och fruktiga nykomlingar2.9.2025 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
Kexchoklad i gåvoförpackning, Polly med smak av Banana Split och nyheter från Juleskum och Malaco presenteras i samband med lanseringsfönstret vecka 37 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum