Skolverket

Lärare alltmer positiva till yrket – trots stress

Dela

Över 90 procent av lärare och rektorer är nöjda med sitt arbete visar den internationella undersökningen Talis 2024. Dessutom har svenska lärare och rektorer en mer positiv syn på yrket än tidigare. Precis som i den förra undersökningen 2018 är det dock fortfarande många lärare som upplever hög stress i arbetet och som lyfter framför allt den administrativa bördan som stressande.

Lärare alltmer positiva till yrket – trots stress. Det visar den internationella enkätundersökningen Talis 2024.
Lärare alltmer positiva till yrket – trots stress. Det visar den internationella enkätundersökningen Talis 2024. Foto: Skolverket

Talis är en internationell enkätstudie om lärares och rektorers yrkesvardag som organiseras på internationell nivå av OECD.

– Det är med en bra lärare allt börjar. Det är därför glädjande att Sverige har engagerade lärare som har en mer positiv syn på yrket än i tidigare mätningar. Samtidigt visar Talis 2024 att det fortsatt krävs insatser för att förbättra lärares arbetsmiljö, säger Anna Castberg, avdelningschef på Skolverket.

Läraryrket är mer attraktivt

Synen på läraryrket har förbättrats i Sverige och fler lärare anger att de vill stanna kvar i yrket, jämfört med tidigare. Andelen lärare som hade yrket som sitt förstahandsval har ökat till 67 procent från 59 procent i Talis 2018. Andelen lärare som vill lämna yrket har minskat sedan 2018 medan fler lärare och rektorer anser att läraryrket har en hög status i samhället. Trots ökningen i Sverige så har läraryrket högre status i OECD-länderna.

Hög stress bland många lärare och rektorer

Det är en stor andel lärare och rektorer i Sverige som upplever hög stress i arbetet. I Sverige uppger 44 procent av lärarna och 56 procent av rektorerna att de i hög grad upplever stress i arbete. Andelen stressade lärare ligger på samma nivå som tidigare mätning, och är lägre än genomsnittet i OECD.

Administrationen stressar mest

Talis 2024 visar inga förändringar kopplat till den administrativa bördan. Tiden som svenska lärare lägger på administration ligger kvar på samma nivå som Talis 2018, 3 timmar i genomsnitt under en arbetsvecka.

– Administrationen är den arbetsuppgift som stressar både lärare och rektorer mest i arbetet. Detta har redan tidigare varit uppmärksammat och en statlig utredning om lärares administrativa börda har nyligen kommit med förslag på åtgärder, säger Anna Castberg.

Högre rektorsomsättning i Sverige

Tidigare studier har visat att rektorsomsättningen är hög i Sverige. Talis 2024 visar att svenska rektorer och lärare har varit färre år på sin skola, jämfört med genomsnittet i OECD-länderna och jämfört med övriga Norden. Medianen är tre år för svenska rektorer och fem år för rektorer i övriga Norden och i OECD-länderna. För lärare är motsvarande sex år i Sverige och sju år i OECD.

Att skapa studiero upplevs alltmer krävande

Talis 2024 ger en blandad bild av studiero i den svenska skolan. Mobbning bland elever, både på skolan och online, är det vanligaste trygghetsproblemet på skolan och uppges vara vanligare i Sverige jämfört med genomsnittet i OECD.

Svenska lärare upplever dock att ordningsproblem i klassrummet förekommer i mindre utsträckning än lärare i de övriga nordiska länderna, och i lika utsträckning som genomsnittet av de deltagande OECD-länderna.

–Samtidigt uppger svenska lärare att hanteringen av elever som stör, blir alltmer krävande och stressande, säger Stephanie Plenty, undervisningsråd på Skolverket.

Talis 2024: En studie om lärares och rektorers arbete i årskurs 7–9 (skolverket.se)

Bakgrund om Talis

Talis (the Teaching and Learning International Survey) 2024 är en internationell studie som undersöker lärares och rektorers yrkesvardag. Syftet är att samla in uppgifter om de arbetsvillkor och förutsättningar som påverkar undervisningen och elevernas lärande. Talis genomfördes första gången 2008 och Sverige har tidigare deltagit i Talis 2013 och 2018. Talis organiseras på internationell nivå av OECD (The Organisation for Economic Co-operation and Development). Skolverket ansvarar för genomförandet i Sverige utifrån de riktlinjer som OECD tagit fram för alla deltagande länder.

Fakta om Talis 2024

  • År 2024 deltog 53 länder, däribland 31 OECD-länder och regioner, inklusive alla nordiska länder. 
  • I Sverige deltog 3065 högstadielärare och rektorer från 183 skolor.
  • Enkätfrågor ställs till rektorer och lärare i årskurs 7–9. Enkäterna tar mellan 30–60 minuter att besvara.
  • Talis ger information om lärare på en nationell nivå.
  • Enkätsvaren samlades in digitalt i Sverige under våren 2024.

För mer information

www.skolverket.se/talis

Nyckelord

Kontakter

Skolverkets Presstjänst

Vi kan hjälpa dig som är journalist att hitta rätt person att prata med eller intervjua. Dessutom kan vi ge dig aktuell information om Skolverket och vår verksamhet.

Tel:08-527 333 00presstjanst@skolverket.se

Bilder

Lärare alltmer positiva till yrket – trots stress. Det visar den internationella enkätundersökningen Talis 2024.
Lärare alltmer positiva till yrket – trots stress. Det visar den internationella enkätundersökningen Talis 2024.
Foto: Skolverket
Ladda ned bild
Anna Castberg, avdelningschef Skolverket.
Anna Castberg, avdelningschef Skolverket.
Foto: Skolverket
Ladda ned bild
Stephanie Plenty, undervisningsråd på Skolverket och rapportförfattare till Talis 2024.
Stephanie Plenty, undervisningsråd på Skolverket och rapportförfattare till Talis 2024.
Foto: Skolverket
Ladda ned bild

Följ Skolverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Skolverket

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye