Arla

Arla Linköping och Matmissionen räddar mer mat med dagligvarukedjorna

Dela

Matmissionen, Stadsmissionens sociala matbutiker, får fler medlemmar, vilket ökar behovet av överskottsprodukter. Samtidigt går många EMV-produkter till spillo eftersom det är oklart vem som får godkänna donationer – trots att de skulle kunna göra stor skillnad för människor med små ekonomiska marginaler. Ett samarbete med Arla Linköping visar att enkla åtgärder kan göra verklig nytta.

I Matmissionens sociala livsmedelsbutiker runtom i landet får människor med små ekonomiska marginaler möjlighet att köpa bra mat till lägre priser. Foto: Matmissionen
I Matmissionens sociala livsmedelsbutiker runtom i landet får människor med små ekonomiska marginaler möjlighet att köpa bra mat till lägre priser. Foto: Matmissionen

– När det gäller dagligvaruhandelns egna märkesvaror, så kallade EMV-produkter, får leverantörer inte donera utan tillstånd från den som äger varumärket. Det leder tyvärr till att mycket mat slängs i onödan. Vi vill därför att inköpsavdelningar ska ge klartecken för donationer, så att leverantörer kan ge bort överskottsvaror oavsett varumärke, säger Simon Stegrud, partneransvarig på Matmissionen. 

– Det är en enkel lösning, men som får stor effekt för Matmissionen och våra medlemmar som lever i ekonomisk utsatthet. Donationerna är också ett utmärkt sätt för oss alla att minska både matsvinn och de kostnader som uppkommer med allt strängare krav på avfallssortering, fortsätter han.

Ett lyckat exempel finns på Arlas mejeri i Linköping. Efter dialog mellan Matmissionen, mejeriet och inköpare hos varumärkesägarna går nu även överskottsprodukter som producerats för dagligvaruhandelns varumärken till personer som behöver dem, istället för att kasseras.

– Det känns bra att maten vi producerar kommer till nytta istället för att slängas. Alla parter visade stor vilja att få detta på plats, vilket gjorde processen både enkel och smidig, säger Ann-Louise Wärners, mejerichef på Arla Linköping.

Varorna som Matmissionen tar emot kan av olika anledningar inte säljas i vanliga matbutiker, på grund av till exempel tryckfel eller skadade förpackningar, men är i gott skick för att konsumeras. För Matmissionens medlemmar gör donationerna konkret skillnad i vardagen – de innebär att fler kan äta näringsriktigt trots små marginaler. Samtidigt slipper leverantörer och butiker onödigt matsvinn.

– Vi hoppas att detta ska inspirera fler EMV-leverantörer att börja donera. Allt som krävs är ett samtal mellan inköpsavdelningen och leverantören, säger Simon Stegrud.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Ann-Louise Wärners, mejerichef Linköping. Foto: Arla
Ann-Louise Wärners, mejerichef Linköping. Foto: Arla
Ladda ned bild
Simon Stegrud, partneransvarig Matmissionen. Foto: Matmissionen
Simon Stegrud, partneransvarig Matmissionen. Foto: Matmissionen
Ladda ned bild
Matmissionen Linköping. Foto: Matmissionen
Matmissionen Linköping. Foto: Matmissionen
Ladda ned bild
Matmissionen Linköping. Foto: Matmissionen
Matmissionen Linköping. Foto: Matmissionen
Ladda ned bild

Om Matmissionen

Matmissionen startades av Stockholms Stadsmission 2015 och är i dag en nationell kedja av sociala matbutiker som möjliggörs genom ett samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörerna, DLF. Matmissionen kombinerar ekologisk och social hållbarhet genom att sälja produkter från dagligvarubranschens leverantörs- och handelsled som riskerar att bli svinn, till kraftigt rabatterade priser till människor i ekonomisk utsatthet. Butikerna erbjuder även arbetsträning som gör att fler personer närmar sig arbetsmarknaden. Matmissionen har mer än 25 000 medlemmar runtom i landet och totalt 17 butiker i Stockholm, Helsingborg, Malmö, Kristianstad, Linköping, Trollhättan, Umeå, Karlskoga och Örebro.

Om oss

Arla – böndernas eget mejeri 

Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 7 600 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 164 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

Följ Arla

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Arla

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye