Arla Linköping och Matmissionen räddar mer mat med dagligvarukedjorna
Matmissionen, Stadsmissionens sociala matbutiker, får fler medlemmar, vilket ökar behovet av överskottsprodukter. Samtidigt går många EMV-produkter till spillo eftersom det är oklart vem som får godkänna donationer – trots att de skulle kunna göra stor skillnad för människor med små ekonomiska marginaler. Ett samarbete med Arla Linköping visar att enkla åtgärder kan göra verklig nytta.

– När det gäller dagligvaruhandelns egna märkesvaror, så kallade EMV-produkter, får leverantörer inte donera utan tillstånd från den som äger varumärket. Det leder tyvärr till att mycket mat slängs i onödan. Vi vill därför att inköpsavdelningar ska ge klartecken för donationer, så att leverantörer kan ge bort överskottsvaror oavsett varumärke, säger Simon Stegrud, partneransvarig på Matmissionen.
– Det är en enkel lösning, men som får stor effekt för Matmissionen och våra medlemmar som lever i ekonomisk utsatthet. Donationerna är också ett utmärkt sätt för oss alla att minska både matsvinn och de kostnader som uppkommer med allt strängare krav på avfallssortering, fortsätter han.
Ett lyckat exempel finns på Arlas mejeri i Linköping. Efter dialog mellan Matmissionen, mejeriet och inköpare hos varumärkesägarna går nu även överskottsprodukter som producerats för dagligvaruhandelns varumärken till personer som behöver dem, istället för att kasseras.
– Det känns bra att maten vi producerar kommer till nytta istället för att slängas. Alla parter visade stor vilja att få detta på plats, vilket gjorde processen både enkel och smidig, säger Ann-Louise Wärners, mejerichef på Arla Linköping.
Varorna som Matmissionen tar emot kan av olika anledningar inte säljas i vanliga matbutiker, på grund av till exempel tryckfel eller skadade förpackningar, men är i gott skick för att konsumeras. För Matmissionens medlemmar gör donationerna konkret skillnad i vardagen – de innebär att fler kan äta näringsriktigt trots små marginaler. Samtidigt slipper leverantörer och butiker onödigt matsvinn.
– Vi hoppas att detta ska inspirera fler EMV-leverantörer att börja donera. Allt som krävs är ett samtal mellan inköpsavdelningen och leverantören, säger Simon Stegrud.
Nyckelord
Kontakter
Arla Sveriges presstjänst
Tel:070-884 42 90SEpress@arlafoods.comBilder




Om Matmissionen
Matmissionen startades av Stockholms Stadsmission 2015 och är i dag en nationell kedja av sociala matbutiker som möjliggörs genom ett samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörerna, DLF. Matmissionen kombinerar ekologisk och social hållbarhet genom att sälja produkter från dagligvarubranschens leverantörs- och handelsled som riskerar att bli svinn, till kraftigt rabatterade priser till människor i ekonomisk utsatthet. Butikerna erbjuder även arbetsträning som gör att fler personer närmar sig arbetsmarknaden. Matmissionen har mer än 25 000 medlemmar runtom i landet och totalt 17 butiker i Stockholm, Helsingborg, Malmö, Kristianstad, Linköping, Trollhättan, Umeå, Karlskoga och Örebro.
Om oss
Arla – böndernas eget mejeri
Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 7 600 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 164 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Arla på Di Debatt: Satsa på gratis frukost i skolan5.12.2025 11:36:22 CET | Pressmeddelande
Arla lyfter i dag behovet av en nationell satsning på skolfrukost på Dagens industris debattsida. Gratis frukost i landets skolor är en enkel men kraftfull reform som kan bidra till bättre hälsa, ökad jämlikhet och starkare skolresultat, skriver Sverigechefen Cecilia Kocken. Artikeln återges i sin helhet nedan.
Miljonsatsning i Falkenberg för att möta cottage cheese-boomen2.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Bondeägda Arla satsar nästan 70 miljoner kronor (6 miljoner euro) i mejeriet i Falkenberg för att tillgodose konsumenternas ökande aptit på KESO® cottage cheese. Investeringen stärker svensk matproduktion och bidrar till ökad livsmedelsberedskap, samtidigt som den ger Europas största cottage cheese-anläggning möjlighet att fortsätta växa.
Mjölkpriset till bönderna sänks i december28.11.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Arla justerar mjölkpriset till bönderna nedåt i december, till följd av snabbt ökande mjölkvolymer globalt och pressade råvarupriser. Ersättningen för ekologisk mjölk ligger kvar på samma nivå.
Arla växlar upp med fyra nya ellastbilar20.11.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Bondeägda Arla fortsätter elektrifieringen av sina tunga transporter. Fyra nya eldrivna distributionsbilar – två från Scania och två från Volvo – sätts i trafik för leveranser från mejeriet i Kallhäll i nordvästra Stockholm. Samtidigt har mejeriföretaget investerat i snabbladdare som gör det möjligt att köra fler eldrivna turer varje dag.
Hon blir ny marknadsdirektör för Arla Sverige11.11.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Kristina Hammerö tillträder den 1 januari 2026 som ny marknadsdirektör för Arla Sverige. Hon tar över efter Matthew Walker, som återvänder till Storbritannien för att leda Arlas Foodservice-verksamhet där.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum