Lidl Sverige

Rekordinsamling: Lidl Sverige skänker tillsammans med sina kunder 2 743 588 kronor till Barncancerfonden

Dela

För fjärde året i rad har Lidl Sverige deltagit i Barncancerfondens kampanj Ge 10 kronor. Under hela september månad kunde Lidl Sveriges kunder välja att skänka 10 kronor i kassan – ett initiativ som resulterade i företagets största insamling hittills.

Carl Eriksson, partneransvarig på Barncancerfonden, till höger, tar emot en check från Lidl Sveriges kunder genom Anneli Bylund, hållbarhetschef på Lidl Sverige.
Carl Eriksson, partneransvarig på Barncancerfonden, till höger, tar emot en check från Lidl Sveriges kunder genom Anneli Bylund, hållbarhetschef på Lidl Sverige.

Totalt har Lidl Sverige, tillsammans med sina kunder, samlat in 2 743 588 kronor till Barncancerfonden. Av dessa kommer 2 366 510 kronor från kampanjen Ge 10 kronor, medan ytterligare 377 078 kronor samlades in under vecka 37 då Lidl Sverige skänkte 1 krona för varje såld svensk gurka. Pengar som går till barncancerforskning och stöd till familjer.

– Det här visar på resultatet av en fantastisk gemensam insats från Lidl Sverige, deras engagerade medarbetare och generösa kunder. Jag vill rikta ett varmt tack till alla som har bidragit – varje gåva gör skillnad. Genom ert stöd kan vi fortsätta finansiera livsviktig forskning och ge stöd till familjer som drabbats av barncancer, säger Ola Mattsson, generalsekreterare på Barncancerfonden.

Lidl Sverige är stolt huvudpartner till Barncancerfonden och har stöttat deras viktiga arbete sedan 2010. Genom olika insamlingsinitiativ har företaget nu tillsammans med sina kunder hittills bidragit med över 34,7 miljoner kronor till Barncancerfonden. 

– Det är helt fantastiskt att vi tillsammans med våra kunder har slagit rekord i årets insamling. Engagemanget har varit enormt och visar verkligen vilken kraft som finns när vi gör saker tillsammans. Varje krona gör skillnad, och vi är stolta över att kunna bidra till Barncancerfondens viktiga arbete. Stort tack till alla som har skänkt en gåva och till alla våra medarbetare i butikerna som gjort det möjligt, säger Anneli Bylund, hållbarhetschef på Lidl Sverige.

Förutom kampanjen Ge 10 kronor bidrar Lidl Sverige till Barncancerfonden genom flera andra initiativ:

  • Pant: Kunder kan välja att skänka sin pant till Barncancerfonden när de pantar i Lidls butiker.

  • Tyck till: Lidl vill att kunderna ska tycka till om bland annat Lidl och våra butiker. För varje svar i webbformuläret ”Tyck till” skänker Lidl 5 kronor till Barncancerfonden.

  • Födelsedagsgåva: Lidl donerar 100 kronor till Barncancerfonden för varje anställd som fyller jämnt.

Kontakter

Om oss

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 208 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

Lidl Sverige gör ”vardagshjälte” till insamlingsmotor för Sveriges Stadsmissioner1.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Liksom tidigare år fortsätter Lidl Sverige sitt julengagemang till förmån för Sveriges Stadsmissioner. Samarbetet, som har pågått sedan 2019, fokuserar på att stötta utsatta familjer i kampen mot matfattigdom genom ett direkt bidrag från försäljningen av en älskad vardagsprodukt: potatisen. Dessutom doneras biljetter till Melodifestivalturnén för att sprida glädje i hela landet.

Matriket är bäst i test i stort test av julskinka 2025!28.11.2025 07:00:00 CET | Nyheter

Matriket "Färdigkokt julskinka med svål" har utsetts till vinnare och fått toppbetyget 5 av 5 i Recept.se:s stora test av julskinkor 2025. Skinkan, som beskrivs som "näst intill perfekt", delar förstaplatsen med Dalsjöfors. I samma test fick även vår Julskinka Premium från Matriket ett mycket bra betyg med 4 av 5. Vi är stolta över att kunna erbjuda julbordets mittpunkt av högsta kvalitet till våra kunder.

Lidl lanserar internationell julkampanj: uppmanar till värme och omtanke – varje dag3.11.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Lidl inleder julen med en stor, internationell julkampanj som sträcker sig över samtliga 31 verksamhetsländer. Kampanjen utgör en strategisk fortsättning på Lidls övergripande varumärkeskampanj. Genom att koppla utbudet av prisvärda varor till ett bredare ansvar för människor och miljö, vill Lidl inspirera kunderna att låta julens budskap om generositet och omtanke även prägla resten av året.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye