Självförtroende och motivation påverkar elevers resultat i matematik
Socioekonomiska faktorer har stor betydelse för hur bra det går för elever i matematik. Men, elevers självförtroende och motivation till ämnet spelar också stor roll. Matematiklärare ser arbetet med att öka elevers intresse som en stor utmaning i sin undervisning. Det visar Skolverkets nya rapport som fördjupar sig i matematikundervisningen i grundskolan.

– Vi inom skolväsendet behöver än mer söka svar på hur elevernas intresse, motivation och självförtroende i matematik kan höjas. Om vi lyckas med det så kan troligtvis fler elever klara matematiken, säger Jenny Kallstenius, enhetschef på Skolverket.
Elevers socioekonomiska förutsättningar spelar roll
Rapporten bekräftar den bild som framkommer i tidigare studier - elevers socioekonomiska bakgrund har ett starkt samband med deras skolresultat. Elever med en mindre gynnsam socioekonomisk bakgrund har sämre resultat i matematik. Rapporten visar även att förutsättningarna att lära ser olika ut för elever med olika socioekonomiska bakgrunder.
Elever med mindre gynnsam bakgrund upplever dessutom mobbning i något större utsträckning och har en svagare känsla av tillhörighet till skolan. Därtill är det vanligare att dessa elever oftare upplever störningar i klassrummet från andra elever.
Elevers inställning till matematik påverkar också resultaten
Studien ger dock en mer fördjupad bild. Om man tar elevers självförtroende, intresse och motivation i beaktande så kan det förklara en stor del av resultatskillnaderna – och självförtroende och intresset för att lära sig matematik är starkare hos vissa elevgrupper än andra.
– Elevers bild av sin egen förmåga har också stor betydelse för deras resultat. Det sambandet går antagligen åt båda håll, och dåliga tidigare resultat kan prägla elevers självförtroende framöver. Om eleven har lågt självförtroende i matematik så påverkar det deras resultat oavsett kön, socioekonomisk tillhörighet eller vilket land man kommer ifrån, säger Jenny Kallstenius.
Matematiklärare ser också arbetet med att öka elevers intresse som en stor utmaning i sin undervisning. Både för elever som är högpresterande och för elever som är i behov av stöd.
Stor variation i elevers kunskapsnivåer utmanar undervisningen
Lärare i matematik behöver även hantera stora kunskapsskillnader i sina klassrum. Detta kan i praktiken medföra att lärare lägger mycket undervisningstid på att hjälpa eleverna med lägst kunskaper att nå godkända betyg.
– Vissa elever får inte tillräckliga förutsättningar för att nå så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling. Elever i behov av stöd måste få stöd tidigt och högpresterande elever som är bra på matematik behöver utmanas för att fortsätta att utvecklas, säger Jenny Kallstenius, enhetschef på Skolverket.
Om rapporten
Det övergripande syftet med rapporten är att belysa möjliga orsaker till att så många elever inte lyckas med matematiken i grundskolan. Studien bygger på intervjuer och bearbetningar av data från den internationella undersökningen Timss.
Rapport: Matematikundervisning i grundskolan - Om förutsättningar för elevers lärande
Relaterat (skolverket.se)
Oroande trend i skolan: Flickors skolresultat sjunker
Ingen förbättring av likvärdigheten i grundskolan
Många elever med F i matematik har inte fått det stöd de har rätt till
Elevers attityder till Stem-ämnena
Undervisning i Stem
Nyckelord
Bilder

Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Förskolepersonalen trivs med sitt yrke men många upplever hög stress2.12.2025 11:10:00 CET | Pressmeddelande
Nio av tio som jobbar i förskolan i Sverige är nöjda med sitt arbete. Det visar den internationella undersökningen Talis förskolan 2024 som Sverige deltog i för första gången 2024. Men många uppger även att de är stressade i sitt arbete. Det som stressar mest är att ha för många barn i barngruppen.
Resultaten av Talis förskola presenteras imorgon kl. 111.12.2025 07:35:05 CET | Pressinbjudan
Hur trivs förskollärare, barnskötare och rektorer i den svenska förskolan? Hur ser de på sin yrkesvardag och hur skiljer sig deras upplevelse från förskolepersonal i andra länder?
Omtag kring digitala nationella prov28.11.2025 12:14:46 CET | Pressmeddelande
Regeringen har i dialog med Skolverket kommit fram till att det behövs ett omtag i arbetet med digitala nationella prov. Dels har Skolverket inte lyckats ta fram en tillräckligt bra provplattform, dels är ett antal stora reformer på gång. Digitaliseringen av de nationella proven behöver ske i takt med kommande reformer. Eleverna kommer därför att genomföra nationella prov på papper de närmaste åren.
Fler elever tar gymnasieexamen inom tre år27.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år ökar på både högskoleförberedande program och yrkesprogram. I våras var det 82,6 respektive och 75,9 procent av eleverna som tog examen. Det är en ökning på 1,2 procentenheter sedan förra året. Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år är den högsta sedan Gy11 infördes.
Pressinbjudan: resultaten av Talis förskola 202424.11.2025 16:00:25 CET | Pressinbjudan
Hur trivs förskollärare, barnskötare och rektorer i den svenska förskolan? Hur ser de på sin yrkesvardag och hur skiljer sig deras upplevelse från förskolepersonal i andra länder?
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum