Zeta Pinsa är Årets Dagligvara 2025
Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft en särskilt framgångsrik och innovativ lansering i dagligvaruhandeln. Årets vinnare är Zeta Pinsa från Di Luca & Di Luca. Förutom äran får vinnaren Handelns pris, exponering i dagligvaruhandelns egna kanaler, och ett presentkort hos samarbetspartnern NIQ.

- Zeta har med sin Pinsa skapat en efterfrågan som tidigare inte fanns och satt en ny trend i sitt segment. Det är precis vad Årets Dagligvara handlar om – att skapa nytt värde, driva utvecklingen framåt och möta nya konsumentbehov. Årets Dagligvara är ett viktigt pris som premierar de aktörer som vågar satsa och förnya dagligvarubranschen. Jag tycker också att Pinsa, tillsammans med de två andra finalisterna, tydligt visar hur internationella influenser inspirerar och breddar utbudet i svenska matbutiker, säger Karin Brynell, juryns ordförande och VD på Svensk Dagligvaruhandel.
Förutom äran kommer dagligvaruhandelsaktörerna ge Zeta Pinsa exponering i de egna kanalerna genom Handelns pris. Dessutom får Di Luca & Di Luca en check på 400 000 kronor att använda hos samarbetspartnern NIQ.
- Vi älskar att vinna och det här är en riktig succé, säger Di Lucas koncern-vd, Christian Di Luca direkt efter prisutdelningen. Pinsan är en av våra mest framgångsrika lanseringar någonsin samt verkligen en högkvalitativ produkt som smakar underbart. Utöver det så driver den många andra kategorier, något både vi och handeln uppskattar.
Priset Årets Dagligvara delas ut till den produkt som haft en särskilt framgångsrik lansering, bidragit till utveckling i sin kategori och fyllt ett nytt konsumentbehov. Priset delas ut av branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel, samarbetspartner är NIQ som bistår med försäljningsdata till juryns nomineringsarbete. Juryn består av representanter för dagligvaruhandeln, NIQ och en student från Handelshögskolan i Stockholm. Juryn ansvarar för att nominera de tre produkter som presterat bäst sedan lansering under 2023. Därefter har en digital omröstning genomförts där medlemmar hos DLF och Svensk Dagligvaruhandel deltagit. Priset har delats ut sedan 2006.
För ytterligare frågor kontakta:
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel
Cecilia.anneling@svdh.se, 070 840 52 63
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seSvensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Volymtillväxt i dagligvaruhandeln i oktober19.11.2025 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,5 procent i oktober 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Här växer dagligvaruhandeln mest – nya butiker skapar lokala jobb17.10.2025 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
Dagligvaruhandeln är en av Sveriges största arbetsgivare och spelar en central roll för sysselsättningen i hela landet. Många tar sina första steg in på arbetsmarknaden i en dagligvarubutik och för nyanlända fungerar handeln ofta som en viktig väg in i arbetslivet.
Tillväxt i både fysisk butik och e-handeln under september månad16.10.2025 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,3 procent under september 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
FAKTA OM MATEN: Grannar runt matbordet – en nordisk utblick över dagligvaruhandeln19.9.2025 09:59:00 CEST | Pressmeddelande
Sverige har de lägsta matpriserna i Norden. Idag presenterar Svensk Dagligvaruhandel en ny rapport som visar att den svenska dagligvaruhandelns struktur i hög grad speglar våra nordiska grannländers – präglad av ett fåtal större aktörer, storskalig och effektiv logistik samt höga kostnader och tydliga regleringar.
Stabil volymutveckling i dagligvaruhandeln i augusti19.9.2025 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 4,6 procent i augusti 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum