Modebranschens monster i mobilen
Samtliga undersökta modeföretag använder manipulerande köptriggers på sina webbsidor för att hetsa kunderna till merköp. Det är dock skillnader i frekvens och kategori hos de olika företagen. Det visar Naturskyddsföreningens kartläggning. Flest av alla har Shein följt av Ellos. En ytterligare undersökning visar att 17-åriga flickor lever i ett ständigt flöde av köptriggers i sina mobiler.

– Det är skrämmande att samtliga stora modeföretag som vi tittat på använder så många köptriggers för att få oss att handla mer och mer. Dessa triggers bygger på psykologiska genvägar, som gör att vi agerar på våra köpimpulser och väcker vårt ha-begär, vilket i sin tur leder till ett osunt konsumtionsmönster. Detta drabbar både miljön och klimatet och även vårt välmående, säger Beatrice Rindevall, ordförande Naturskyddsföreningen.
Naturskyddsföreningens har kartlagt förekomsten av köptriggers på nio stora modeföretags sajter. Resultatet visar att samtliga granskade sajter använder en rad manipulerande köptriggers, men i olika omfattning och med olika intensitet. Vissa sajter som Nelly, Boozt, Zalando och Shein, använder nästan undersökta alla triggers, medan andra, som H&M, använder ett mer begränsat antal. Hur påträngande shoppingupplevelsen blir beror dock inte bara på antal triggers, utan också på andra element som placering av triggers och visuell utformning.
Alla de elva köptriggers som kartlagts i undersökningen syftar till att öka konsumtionen genom att utnyttja psykologiska och kognitiva svagheter hos konsumenter. Det handlar om att utnyttja våra känslor, som rädsla för att missa något, vår vilja att göra en bra affär eller följa vad andra gör. Målet är att få oss att klicka, köpa eller ge ifrån oss data ofta utan att vi riktigt hinner reflektera eller förstå konsekvenserna. Många gånger används flera triggers tillsammans, vilket förstärker vårt behov av att agera på köpimpulser och ha-begär.
Naturskyddsföreningen har även låtit Ungdomsbarometern undersöka hur åtta unga modeintresserade tjejer i åldern 16–17 år utsätts för köptriggers. Tjejerna har under några dagar observerat och tagit skärmdumpar samt svarat på frågor hur de agerat på det som dyker i mobilen i sociala medier och inkorgen. Resultatet visar att de lever i ett ständigt flöde av köptriggers i sina mobiler. De konfronteras dagligen med stora mängder innehåll som triggar till köp och uppmuntrar till konsumtion. Deras liv i mobilen domineras av en konstant cykel av att bygga ha-begär och trigga till köp.
– Jag är djupt oroad över hur våra ungdomar dagligen utsätts för manipulerande köptriggers från både företag och influencers, som alla uppmuntrar till konsumtion. Det borde inte heta sociala medier längre, utan mer korrekt kommersiella medier. Det är hög tid att politikerna inser hur utsatta ungdomarna är och att det införs striktare regleringar för hur digitala konsumtionsmiljöer får utformas, säger Beatrice Rindevall.
Nuvarande lagstiftningen fokuserar på det som leder till ett direkt köp, exempelvis falska prisuppgifter, osanna lagerstatusar eller dolda avtalsvillkor. Det innebär att nuvarande lagstiftning främst reglerar vad som får sägas vid köptillfället, snarare än hur digitala miljöer och designval systematiskt kan driva konsumtionsbeteende. För modebranschen, där konsumtionen i hög grad triggas av sociala normer, inspiration och känslomässig påverkan, skapar detta enligt Naturskyddsföreningen en tydlig lucka i konsumentskyddet.
Om undersökningarna:
Vår undersökning om köptriggers "Monstret i mobilen", genomförd av Kind Commerce, omfattade nio av de största onlinebutikerna för mode i Sverige: H&M, Lindex, KappAhl, NA-KD, Nelly, Boozt, Zalando, Ellos och Shein, för att ge en överblick över vilka köptriggers svenska konsumenter är mest utsatta för.
De olika köptriggers som identifierats är:
- Brådska/Tidsbrist
- Brist
- Popularitet
- Exklusivitet
- Inspiration
- Låg risk
- Incitament/erbjudanden
- Genvägar
- Lock-in/Inlåsningar
- Bra affär
- Användargenererat innehåll
Enligt undersökningen är vart tredje inlägg i Instagramflödet och Reels sponsrat och har en ’Köp nu’-knapp (genväg) strategiskt placerad för att användaren snabbt och enkelt ska kunna öppna shoppingsidan.
Den kvalitativa undersökningen med ungdomar är gjord av Ungdomsbarometern.
Kontakter
Petra HolgerssonPressekreterare
Tel:072-565 44 05petra.holgersson@naturskyddsforeningen.seBilder
Naturskyddsföreningen är Sveriges största miljöorganisation och en folkrörelse som sedan 1909 står upp för naturen.
Vi sprider kunskap, bildar opinion och påverkar beslutsfattare – lokalt, nationellt och globalt.
Klimat, skog, jordbruk, miljögifter, vatten, hav och hållbar konsumtion är våra viktigaste arbetsområden. Bra Miljöval är vår miljömärkning och Sveriges Natur vår medlemstidning.
Följ Naturskyddsföreningen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Naturskyddsföreningen
Rättegång om motortrafikleden Tvärförbindelse Södertörn4.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Onsdagen den 10 december hålls muntlig förhandling i målet om motortrafikleden ”Tvärförbindelse Södertörn” i Högsta förvaltningsdomstolen. Naturskyddsföreningen har begärt rättsprövning av regeringens besked att tillåta bygget. Under förhandlingen kommer Naturskyddsföreningens jurister närmare förklara grunderna till varför regeringens tillstånd till Tvärförbindelse Södertörn i Stockholm inte är förenlig med lagstiftningen.
Inför julen: 7 av 10 o-ekologiska russin innehåller bekämpningsmedelsrester28.11.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
KRAV och Naturskyddsföreningen har gjort en sammanställning av Livsmedelsverkets bekämpningsmedelsanalyser i russin. I 71 procent av de o-ekologiska russinen fanns bekämpningsmedelsrester, och i 8 procent fanns så höga halter att de överskrider gränsvärdena för vad som får finnas i russin. För ekologiska russin förekom bekämpningsmedelsrester i fyra procent av proven, och inget var över gränsvärdet.
COP30: Stor besvikelse – besluten vänder inte kursen mot tre grader22.11.2025 17:35:01 CET | Pressmeddelande
Klimattoppmötet COP30 i Belém avslutas utan de beslut som krävs för vända kursen mot en tre grader varmare värld. Trots tydliga vetenskapliga varningar och starka krav från människor över hela världen, lyckades världens ledare inte enas om en färdplan för att fasa ut fossila bränslen eller konkreta mål för att höja sina klimatambitioner.
Efter skarpa EU-kritiken: Vargjakten i januari måste stoppas21.11.2025 11:32:36 CET | Pressmeddelande
Naturskyddsföreningen kräver att licensjakten på varg i januari stoppas. Anledningen är den mycket skarpa kritik som EU-kommissionen riktar mot Sverige, där EU menar att referensvärdet på 170 vargar strider mot EU-rätten. Referensvärdet anger det minsta antal vargar som måste finnas för att arten ska kunna vara livskraftig på lång sikt.
EU måste driva på – världens länder kräver fossil utfasning på COP3020.11.2025 14:53:46 CET | Pressmeddelande
På klimattoppmötet COP30 i Brasilien kräver mer än 80 länder nu en global färdplan för att fasa ut fossila bränslen. Men en liten grupp oljeberoende länder försöker stoppa processen. Naturskyddsföreningen uppmanar nu EU att kliva fram och ta ett tydligt ledarskap för att säkerställa att en handlingsplan blir verklighet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
