Svensk Handel

Modehandeln ökade i september – ”tydlig plånbokseffekt”

Dela

September blev en stark månad för såväl klädhandeln som skohandeln. För fjärde månaden i rad uppvisades positiva siffror, och det är framför allt e-handeln som driver på utvecklingen. Men stora utmaningar kvarstår för en bransch som fortsatt har det tufft, enligt Stilindex från Svensk Handel.

Försäljningen av kläder ökade i september med 6,4 procent jämfört med samma månad föregående år. Även skoförsäljningen höll jämna steg, med en ökning på 6,1 procent.
Försäljningen av kläder ökade i september med 6,4 procent jämfört med samma månad föregående år. Även skoförsäljningen höll jämna steg, med en ökning på 6,1 procent.

Försäljningen av kläder ökade i september med 6,4 procent jämfört med samma månad föregående år. Även skoförsäljningen höll jämna steg, med en ökning på 6,1 procent. Månadens siffror innebär att modehandeln har uppvisat en positiv utveckling fyra månader i rad.

– Modehandeln anar ett ljus i slutet av tunneln. Det är uppenbart att vi har att göra med en tydlig plånbokseffekt. Medlemsföretagen vittnar om en stark månad inom samtliga segment. En stor andel av försäljningen skedde också till ordinarie pris, vilket visar att konsumtionen nu på allvar börjar ta fart igen. Det är välbehövligt för Handelslandet Sveriges återhämtning, säger Sofia Larsen, vd för Svensk Handel.

Var femte svensk handlar från Temu eller Shein

Men fortfarande finns stora utmaningar för branschen. Den osunda konkurrensen från onlineplattformar som kinesiska Shein innebär stora utmaningar för både stora och små modeföretag. Svensk Handel kunde nyligen visa att nästan var femte svensk handlar från Shein eller Temu en genomsnittlig månad.

– På sikt är situationen vi befinner oss i ohållbar. Det är inte en fråga om, utan när svenska företag och jobb försvinner till följd av masskonsumtion av tveksamma och ibland farliga produkter från aktörer inom ultra fast fashion. Svenska modeföretag lever mer än gärna upp till de hårda, men fullt rimliga krav som ställs på dem ur ett produkt­säkerhets- och hållbarhetsperspektiv. Det är hög tid att begära samma ansvar från de kinesiska onlinegiganterna, säger Sofia Larsen.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Sofia Larsen är vd på Svensk Handel.
Sofia Larsen är vd på Svensk Handel.
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

Om Svensk Handel

Svensk Handels uppdrag är att stärka handelns konkurrenskraft och synliggöra branschens innovationskraft och bidrag till samhällets utveckling. Svensk Handel förhandlar och sluter kollektivavtal, påverkar politiker och stöttar medlemmarna i en rad olika frågor.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye