IKEA Sverige fortsätter att ta marknadsandelar och välkomnar fler kunder än tidigare
IKEA Sveriges försäljning för verksamhetsår 2025* uppgick till 18 miljarder kronor, en ökning med 1,7 procent jämfört med föregående år. Under året har IKEA Sverige fortsatt att växa på den svenska heminredningsmarknaden och antalet besökare till IKEA ökar. Under året har fler än 200 miljoner besökare välkomnats till våra svenska varuhus och digitala kanaler.

Verksamhetsåret 2025 har präglats av ekonomisk osäkerhet, men det var också ett år där vi återigen har upplevt kraften och styrkan i vår vision, vår gemenskap och vårt entreprenörskap. IKEA har fortsatt att ta marknadsandelar på en växande svensk heminredningsmarknad, tack vare ett mer tillgängligt sortiment, att IKEA har fortsatt att komma närmare kunderna och ett starkt gemensamt fokus från medarbetarna.
– Det här har varit ett år där vi hållit fast vid vårt löfte att alltid stå på de många människornas sida och stötta deras behov och drömmar, säger Emily Birkin, landschef för IKEA Sverige. Vi har fokuserat på att bli mer tillgängliga och förbli prisvärda och våra medarbetare har gjort ett fantastiskt jobb för att vi tillsammans ska kunna leva upp till vår vision att skapa en bättre vardag för de många människorna.

Allt fler besöker IKEA
Antalet besökare till IKEA fortsätter att växa. Under året välkomnade IKEA Sverige 36,5 miljoner besökare till varuhusen och 171,8 miljoner besökare online – sammanlagt 208,3 miljoner besökare. Även onlineförsäljningen ökar och står nu för 21,4 procent av den totala försäljningen.
Under året har IKEA Sverige öppnat ett nytt mindre varuhusformat i Mall of Scandinavia och tre Plan and Order points i Borås, Skövde och Östersund. Att komma närmare kunderna har också resulterat i att IKEA Sverige nu har en marknadsandel på 25 procent av den svenska heminredningsmarknaden.
– Vi kommer att fortsätta investera i Sverige för att komma närmare nya och befintliga kunder och för att utveckla detaljhandeln, säger Emily Birkin. Entreprenörskapet är inte bara en viktig del av vår kultur – det är också avgörande för vår framtida tillväxt. Vi vet att det som är bra för våra kunder också är bra för IKEA på lång sikt.
Marknaden vänder uppåt
Under det kommande verksamhetsåret räknar IKEA Sverige med att heminredningsmarknaden vänder uppåt och att konsumenterna blir mer positiva och får en ökad köpkraft, där både heminredningsprodukter och mer kapitalintensiva varor utvecklas positivt.
– Vi ser positivt på det kommande verksamhetsåret och vi vet att i tider av ekonomisk osäkerhet blir livet hemma viktigare än någonsin och det är då vi på IKEA är som bäst. IKEA har alltid stått på de många människornas sida och det kommer vi fortsätta att göra, säger Emily Birkin.
IKEA Sverige verksamhetsåret 2025
- Total försäljning: 18 miljarder SEK (jämfört med 17,7 miljarder SEK föregående år).
- Totalt antal besök: 208,3 miljoner (jämfört med 192,8 miljoner föregående år)
- Totalt antal fysiska besök: 36,5 miljoner (jämfört med 35,3 miljoner föregående år).
- Totalt antal besök online: 171,8 (jämfört med 157,5 miljoner föregående år).
- Onlineförsäljningen står för 21,4 procent av IKEA Sveriges försäljning (jämfört med 20,1 procent föregående år).
*1 september 2024 - 31 augusti 2025
Kontakter
Fredrik NorrlidPresschef IKEA Sverige
Tel:0729-850281fredrik.norrlid1@ingka.ikea.comBilder

Om oss
Vår vision på IKEA är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA produkter består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 22 IKEA varuhus, samt 12 planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 208 miljoner besök under verksamhetsåret 2025. I Sverige finns cirka 12 000 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 8 000 inom varuhusorganisationen.
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
Låt ditt hem komma ut och leka med den nya IKEA kollektionen GREJSIMOJS4.12.2025 15:00:21 CET | Pressmeddelande
IKEA lanserar GREJSIMOJS, en kollektion med 33 produkter, utformad för att hylla glädjen och vikten av lek för alla, i alla åldrar, i alla hem.
IKEA höjer priset på kaffe och introducerar kaffe med hopp4.12.2025 07:59:53 CET | Pressmeddelande
IKEA Sverige höjer priset på en kopp kaffe med fem kronor. Prishöjningen, som är tillfällig och frivillig, görs för att stötta det viktiga arbete som den ideella organisationen Mind gör för alla som kämpar med ensamhet, ångest och psykisk ohälsa.
Januarinyheter på IKEA1.12.2025 10:00:14 CET | Pressmeddelande
Januari- ett helt nytt år ligger framför dig! Låt dig inspireras av olika stilar, experimentera med kontraster och njut av ditt hem, det finns inget rätt eller fel.
IKEA bjuder in till långbordsfrukost för ökad gemenskap26.11.2025 13:22:28 CET | Pressmeddelande
För andra gången på kort tid dukar IKEA upp till långbord för 10 000 personer för att sätta köksbordet i fokus – som en plats för samtal, möten och gemenskap. Initiativet är en ännu ett sätt för att främja inkludering och gemenskap i en tid när många känner sig ensamma.
IKEA och Teklan förvandlar belysning och ljud till färgstarka objekt25.11.2025 12:59:58 CET | Pressmeddelande
IKEA och Tekla Evelina Severin (Teklan) presenterar en rad nya produkter som förenar teknik med personlig stil. Produkterna är resultatet av ett samarbete som sätter uttryck i första rummet. De högkvalitativa ljudprodukterna har djärva mönster och oväntade färgkombinationer som gör tekniken till en roligare och mer synlig del av hemmet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum