Sverige behåller topposition i global rankning – starkt internationellt anseende enligt Nation Brands Index 2025
Sveriges internationella anseende står sig starkt. I årets upplaga av Anholt Nation Brands Index (NBI), ett index som undersöker världens främsta nationsvarumärken rankas Sverige på plats 9 av 50 länder – en fortsatt topposition som en världens mest respekterade nationer.
NBI 2025 visar bland annat att:
-
Sverige står stabilt, USA sjunker: Nio av tio länder i toppen är desamma som tidigare år. Sverige håller sin plats bland de länder med världens främsta renommé, medan USA för första gången faller utanför topp 10. Japan behåller förstaplatsen för tredje året i rad.
-
Sverige – en pålitlig och attraktiv aktör för internationell handel och investeringar: Sverige uppfattas som pålitligt, konkurrenskraftigt och innovativt. Vårt starka renommé inom vetenskap, teknik och innovation gör att svenska produkter och lösningar är efterfrågade – inte bara i västvärlden, utan även i Brics+länderna där flera ser en stark ekonomisk tillväxt.
-
Bilden av Sverige varierar, återhämtning i vissa regioner: Sverige tappar något i anseende i bland annat Frankrike, Storbritannien och Sydkorea jämfört med 2024. Förklaringen ligger delvis i att andra länder förbättrat sina positioner. I länder som Turkiet och Saudiarabien är bilden av Sverige nu stabil och återhämtad från tidigare nedgångar kopplade till koranbränningar och LVU-kampanjen.
– I en tid av desinformation och ökade geopolitiska spänningar är det viktigare än någonsin att förstå hur Sverige uppfattas i omvärlden, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet.
– Att det finns en positiv uppfattning av Sverige är inte bara viktigt för svensk export och förmåga att attrahera talang och investeringar det är också en strategisk resurs för vår säkerhet. Att ha god kännedom om hur andra länder ser på Sverige stärker vår förmåga att både försvara och främja svenska intressen, avslutar Madeleine Sjöstedt.
Med en ny varumärkesstrategi för Sverige samlar Svenska institutet aktörer från näringsliv, akademi, offentliga organisationer och civilsamhället för att föra ut en positiv och faktabaserad bild av Sverige till internationella målgrupper. Genom att lyssna till hur omvärlden ser på oss, kommunicera våra styrkor och visa på vår beredskap, bygger vi gemensamt en starkare Sverigebild och motståndskraft mot negativa bilder om Sverige.
Kontakter
Hanna HesslingPressansvarig/Press Officer
Tel:08 410 186 72hanna.hessling@si.seBilder

Dokument
Svenska institutet
Vi visar Sveriges möjligheter för världen. Vårt uppdrag är att stärka, skydda och bevaka
uppfattningen om Sverige utomlands.
www.si.se.
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Ny nationell satsning med näringsliv och offentliga aktörer ska attrahera internationell spetskompetens29.9.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
För att möta det växande behovet av kvalificerad arbetskraft instiftar Svenska institutet i dag nätverket Team Sweden Talent Attraction med en rådgivande grupp med representanter från näringsliv, regioner och myndigheter. Syftet är att stärka Sveriges position som karriärdestination för internationella talanger och därmed öka vår globala konkurrenskraft.
SI i Almedalen 202523.6.2025 11:22:47 CEST | Pressmeddelande
Talangattraktion och den nya strategin för en starkare Sverigebild i utlandet är fokus för SIs seminarier i Almedalen 2025.
GreenIron tilldelas Pioneer Prize 202514.5.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
I dag, under Sveriges nationella dag på världsutställningen Expo 2025 i Osaka, tillkännagavs vinnaren av det nyinstiftade innovationspriset Pioneer Prize – the beauty of Swedish innovation.
Svensk tech fortsätter trotsa lågkonjunkturen6.5.2025 11:00:00 CEST | Pressmeddelande
Trots fortsatt global ekonomisk osäkerhet visar svenska startups fortsatt styrka – och investeringsviljan består. Under 2024 reste svenska startups sammanlagt 2,4 miljarder euro i riskkapital, och Sverige fortsätter att ligga i topp för riskkapitalinvesteringar per capita i Europa. Idag lanseras den nya rapporten State of the Swedish Tech Ecosystem 2025, framtagen av Dealroom tillsammans med Business Sweden, Energimyndigheten, Svenska institutet, Tillväxtverket, Vinnova och SISP.
Ny strategi för en starkare Sverigebild i utlandet – resultatet av nationell kraftsamling29.4.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska institutet (SI) presenterar i dag en ny strategi för en starkare Sverigebild i utlandet. Strategin är resultatet av ett regeringsuppdrag från april 2024, med syftet att stärka Sveriges internationella konkurrenskraft, skapa förtroende och öka motståndskraften mot vilseledande information om Sverige i utlandet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum