Arla vinner guld och silver i Swedish Content Awards
Arla Mat prisas dubbelt vid årets Swedish Content Awards. Kampanjen ”Arla Mat Swedish Taco” belönades med guld i kategorin Detaljhandel och silver i Always On.

Kampanjen lanserades för att ta ett tydligare ägandeskap kring svensk taco och samtidigt introducera Arlas nya produkter på TikTok via kontot Arla Mat. Tillsammans med karismatiska kreatörer och det populära formatet ”Swedish version” skapades både humor, stolthet och en känsla av gemenskap kring svensk taco.
Resultatet blev virala videos med över 4,9 miljoner visningar, tusentals kommentarer och sparningar – och ett globalt samtal om svensk taco, med Arla i centrum.
– Att vinna både guld och silver i Swedish Content Awards bekräftar att vår strategi fungerar. Genom att kombinera kreatörsdriven autenticitet med Arlas egna format kunde vi skapa något som verkligen engagerade. Kampanjen blev mer än en produktlansering och startade ett samtal som spred sig långt utanför Sveriges gränser, säger Frida Sääf, brand manager för Arla Mat.
Guldet i kategorin Detaljhandel uppmärksammar hur kampanjen bidrog till både försäljning och varumärkespositionering. Silvret i Always On bekräftar Arlas långsiktiga engagemang för att vara det varumärke som nu mer än någonsin förknippas med allas vår tacofredag.
Utöver framgångarna för Arla Mat hade Arla en stark närvaro på galan med flera nomineringar. ”Arla Mat Swedish Taco” var även nominerad i kategorin Sociala Medier, och kampanjen ”TikTok-lansering i Bregottfabriken” var nominerad i Sociala Medier och Always On.
Om Swedish Content Awards
Swedish Content Awards arrangeras av Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm) och uppmärksammar årets mest framgångsrika content marketing-produktioner. Priser delas ut i form av guld och silver för insatser som kombinerar kreativitet, kvalitet och tydlig effekt. Årets gala hölls den 21 oktober 2025 på Södra Teatern i Stockholm. Här kan du läsa om alla vinnarna!
Nyckelord
Kontakter
Arla Sveriges presstjänst
Tel:070-884 42 90SEpress@arlafoods.comBilder


Om oss
Arla – böndernas eget mejeri
Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 7 600 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 164 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Arla på Di Debatt: Satsa på gratis frukost i skolan5.12.2025 11:36:22 CET | Pressmeddelande
Arla lyfter i dag behovet av en nationell satsning på skolfrukost på Dagens industris debattsida. Gratis frukost i landets skolor är en enkel men kraftfull reform som kan bidra till bättre hälsa, ökad jämlikhet och starkare skolresultat, skriver Sverigechefen Cecilia Kocken. Artikeln återges i sin helhet nedan.
Miljonsatsning i Falkenberg för att möta cottage cheese-boomen2.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Bondeägda Arla satsar nästan 70 miljoner kronor (6 miljoner euro) i mejeriet i Falkenberg för att tillgodose konsumenternas ökande aptit på KESO® cottage cheese. Investeringen stärker svensk matproduktion och bidrar till ökad livsmedelsberedskap, samtidigt som den ger Europas största cottage cheese-anläggning möjlighet att fortsätta växa.
Mjölkpriset till bönderna sänks i december28.11.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Arla justerar mjölkpriset till bönderna nedåt i december, till följd av snabbt ökande mjölkvolymer globalt och pressade råvarupriser. Ersättningen för ekologisk mjölk ligger kvar på samma nivå.
Arla växlar upp med fyra nya ellastbilar20.11.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Bondeägda Arla fortsätter elektrifieringen av sina tunga transporter. Fyra nya eldrivna distributionsbilar – två från Scania och två från Volvo – sätts i trafik för leveranser från mejeriet i Kallhäll i nordvästra Stockholm. Samtidigt har mejeriföretaget investerat i snabbladdare som gör det möjligt att köra fler eldrivna turer varje dag.
Hon blir ny marknadsdirektör för Arla Sverige11.11.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Kristina Hammerö tillträder den 1 januari 2026 som ny marknadsdirektör för Arla Sverige. Hon tar över efter Matthew Walker, som återvänder till Storbritannien för att leda Arlas Foodservice-verksamhet där.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum