Arla

Arla vinner guld och silver i Swedish Content Awards

Dela

Arla Mat prisas dubbelt vid årets Swedish Content Awards. Kampanjen ”Arla Mat Swedish Taco” belönades med guld i kategorin Detaljhandel och silver i Always On.

Den guldvinnande kampanjen satte svensk taco på världskartan. Foto: Splay One
Den guldvinnande kampanjen satte svensk taco på världskartan. Foto: Splay One

Kampanjen lanserades för att ta ett tydligare ägandeskap kring svensk taco och samtidigt introducera Arlas nya produkter på TikTok via kontot Arla Mat. Tillsammans med karismatiska kreatörer och det populära formatet ”Swedish version” skapades både humor, stolthet och en känsla av gemenskap kring svensk taco.

Resultatet blev virala videos med över 4,9 miljoner visningar, tusentals kommentarer och sparningar – och ett globalt samtal om svensk taco, med Arla i centrum.

– Att vinna både guld och silver i Swedish Content Awards bekräftar att vår strategi fungerar. Genom att kombinera kreatörsdriven autenticitet med Arlas egna format kunde vi skapa något som verkligen engagerade. Kampanjen blev mer än en produktlansering och startade ett samtal som spred sig långt utanför Sveriges gränser, säger Frida Sääf, brand manager för Arla Mat.

Guldet i kategorin Detaljhandel uppmärksammar hur kampanjen bidrog till både försäljning och varumärkespositionering. Silvret i Always On bekräftar Arlas långsiktiga engagemang för att vara det varumärke som nu mer än någonsin förknippas med allas vår tacofredag.

Utöver framgångarna för Arla Mat hade Arla en stark närvaro på galan med flera nomineringar. ”Arla Mat Swedish Taco” var även nominerad i kategorin Sociala Medier, och kampanjen ”TikTok-lansering i Bregottfabriken” var nominerad i Sociala Medier och Always On.

Om Swedish Content Awards

Swedish Content Awards arrangeras av Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm) och uppmärksammar årets mest framgångsrika content marketing-produktioner. Priser delas ut i form av guld och silver för insatser som kombinerar kreativitet, kvalitet och tydlig effekt. Årets gala hölls den 21 oktober 2025 på Södra Teatern i Stockholm. Här kan du läsa om alla vinnarna!

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Frida Sääf, Brand Manager Arla Mat
Frida Sääf, Brand Manager Arla Mat
Ladda ned bild
Från vänster: Frida Sääf och Karolina Sparring från Arla, tillsammans med teamet från Splay One (byrån bakom kampanjen).
Från vänster: Frida Sääf och Karolina Sparring från Arla, tillsammans med teamet från Splay One (byrån bakom kampanjen).
Ladda ned bild

Om oss

Arla – böndernas eget mejeri 

Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 7 600 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 164 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

Följ Arla

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Arla

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye