Volkswagen avslutar nuvarande Touareg-generation med en ”Final Edition”
Produktionen av nuvarande generation av Touareg upphör 2026. För att markera detta lanserar Volkswagen nu ”Touareg Final Edition”. Specialmodellen kan nu beställas på den svenska marknaden i versionerna R-Line och laddhybriden R.

- Framgångsrik premium-SUV börjar sitt sista tillverkningsår med en specialmodell
- Touareg Final Edition kan beställas från och med nu i versionerna R-Line (diesel) och R (laddhybrid)
- Volkswagen lanserade Touareg på marknaden 2002 och har sedan dess haft en premiumstatus
- Över 1,2 miljoner sålda exemplar i tre generationer, varav nästan 9 000 i Sverige
Sedan 2002 fascinerar denna premium-SUV med sin självsäkra karaktär, utmärkta komfort och högteknologiska utrustning. Det var för 23 år sedan som Volkswagen gick in i premiumsegmentet för första gången med modellerna Touareg och Phaeton.
Den nya specialmodellen av Touareg kännetecknas av exklusiva designelement både invändigt och utvändigt. Final Edition-versionerna har texten ”FINAL EDITION” laseretsad på bakdörrarnas fönsterramar och även präglad i lädret överst på växelspaken. Texten syns även i instrumentpanelens belysta dekor och på de belysta instegslisterna. Flerfärgad stämningsbelysning är standard.
Touareg Final Edition går nu att beställa på den svenska marknaden i två versioner:
- Touareg R-Line Final Edition
3,0 V6 TDI (diesel)
4MOTION fyrhjulsdrift, 8-växlad Tiptronic
286 hk/600 Nm
Rekommenderat cirkapris: från 814 900 kronor - Touareg R Final Edition
3,0 TSI eHybrid (laddhybrid, bensin + el)
4MOTION fyrhjulsdrift, 8-växlad Tiptronic
462 hk/700 Nm (system)
Rekommenderat cirkapris: från 959 900 kronor
För mer information om standardutrustning, tillval, priser och tekniska data, se konfiguratorn "Bygg din bil" på volkswagen.se.
Produktionen av nuvarande generation av Touareg upphör 2026. Final Edition erbjuds under en begränsad tid, preliminärt fram till februari/mars 2026.
Teknikpionjär med en global framgångshistoria som sträcker sig över 20 år
Med sin första offroadmodell gick Volkswagen 2002 in i ett nytt fordonssegment och lyfte samtidigt märket till en högre nivå. Med sina mått, sin utrustning och sin teknik etablerade sig Touareg snabbt i lyxklassen. Trots sin storlek har den alltid utstrålat en tidlöst diskret design. Interiören har varit stilfull i alla generationer, med höga kvalitetsstandarder och komfort samt många nya tekniska funktioner. Dessa innovationer har gjort den till flaggskeppet i Volkswagens modellportfölj än idag. Många funktioner från Touareg fanns senare även i småbilssegmentet – teknik i lyxklassen blev tillgänglig för alla.
Medan Europa och framför allt Tyskland utgör en betydande försäljningsmarknad finns Touareg nu tillgänglig i 39 länder. Hittills har över 1,2 miljoner exemplar sålts – en imponerande siffra i SUV C-segmentet. I Sverige har hittills nästan 9 000 exemplar registrerats.
En tillbakablick på tre generationer
Touareg I / 2002
Tack vare sina många innovationer, som den elektromekaniska krängningshämmaren eller luftfjädringen med sex nivåer, blev Touareg en av de mest uppskattade SUV:arna i sin klass direkt efter lanseringen hösten 2002. Med denna utrustning kunde man köra genom vatten med ett djup på upp till 58 centimeter eller köra genom sluttningar med en lutning på upp till 45 grader.
Toppversionen i modellserien var Touareg V10 TDI som var utrustad med Volkswagens då mest kraftfulla dieselmotor. Den tiocylindriga 5-litersmotorn på 313 hk (230 kW) genererade ett maximalt vridmoment på 750 newtonmeter och accelererade den 2,5 ton tunga Touareg till 100 km/h på 7,8 sekunder. Den maximala hastigheten var 225 km/h. Tack vare detta flaggskepp har Volkswagen idag blivit en av världens ledande fullsortimentsleverantörer som framgångsrikt täcker alla viktiga segment från småbilar till premium-SUV:ar. Den första generationen av Touareg byggdes mellan 2002 och 2009 och var med över 471 000 sålda exemplar en av sin tids mest framgångsrika premium-SUV:ar.
Touareg II / 2010
Den andra generationen av Touareg växer både i bredd och längd och understryker därmed dess lyxiga komfort. Den första hybridbilen från Volkswagen lanserades på marknaden samtidigt som den andra generationen lanserades. Touareg 3,0 V6 TSI Hybrid drivs av en kombination av en turboladdad V6-bensinmotor på 333 hk (245 kW) och en elmotor på 46 hk (34,3 kW).
Elmotorn i denna hybrid återvann energi vid bromsning och matade in den i batteriet. Den kombinerade systemeffekten för hybriden uppgick till 380 hk (279 kW) med ett maximalt vridmoment på 580 Nm. Därmed accelererade Touareg II till 100 km/h på 6,5 sekunder och nådde en maxhastighet på 240 km/h. Genomsnittsförbrukningen var 8,2 liter bensin per 100 kilometer. Ett flertal nya assistanssystem gör körningen ännu säkrare och bekvämare, även på utmanande grusvägar. Volkswagen sålde mer än 483 000 exemplar av Touareg II under tillverkningsperioden 2010-2018.
Touareg III / 2018
Den tredje generationen av Touareg har en ännu mer dynamisk karaktär tack vare en modern och uttrycksfull design. En ny stål- och aluminiumkaross ger lägre vikt. Det attraktiva och sportiga utseendet förstärks ytterligare av att axelavståndet har ökats till 2,9 meter och bilens höjd har sänkts med sju millimeter. Den helt omarbetade förarplatsen med digitala innovationer, uppkopplingsmöjligheter och nya förarassistanssystem garanterar bekväm och säker körning.
Detta säkerställs även av den optimerade elektromekaniska aktiva stabiliseringen (tillval), vars assistanssystem kontinuerligt registrerar krängningsrörelser upp till 400 gånger per sekund för att säkerställa optimal anpassning och en säker körupplevelse på alla typer av vägar.
Sedan hösten 2020 är Touareg R eHybrid flaggskeppet i modellutbudet: en laddhybrid-SUV med en systemeffekt på 462 hk (340 kW), ett maximalt vridmoment på 700 Nm och en maxhastighet på 250 km/h. Sedan lanseringen 2018 har Touareg III sålts i över 265 000 exemplar över hela världen. Än idag erbjuder den högsta åkkomfort och bästa möjliga praktiska användbarhet – till exempel som dragbil med en maximal släpvagnsvikt på upp till 3,5 ton.
Tävlingar, rekord och svenskt specialbygge
Volkswagen Race Touareg – flerfaldige vinnaren
Även i offroad-racing har Touareg satt standarden. Med Race Touareg, som utvecklats och använts av Volkswagen Motorsport, blev Volkswagen ett av de dominerande teamen i Dakarrallyt. Det visar bland annat tre totalsegrar i rad: 2009 med Giniel de Villiers bakom ratten, 2010 med Carlos Sainz och 2011 med Nasser Al-Attiyah. De största fördelarna med dessa motorsportprototyper var deras robusta konstruktion, fyrhjulsdrift och enastående tillförlitlighet.
Touareg Stanley – vinnare av Grand Challenge för autonoma fordon
En av de första intelligenta bilarna i bilhistorien, Touareg Stanley, vann den prestigefyllda DARPA (Defence Advanced Research Projects Agency) Grand Challenge i Kalifornien, USA 2005. Totalt deltog 23 bilar i tävlingen om autonoma fordon genom Nevadaöknen – endast fyra nådde mållinjen. Touareg Stanley klarade den 212 kilometer långa sträckan på sex timmar, 53 minuter och 58 sekunder utan mänskligt ingripande – och var den första bilen som nådde mållinjen.
Stanley var ett gemensamt projekt mellan Volkswagen och andra forskningscentra. Utrustad med laserdetektorer, stereovisionsutrustning, kameror, GPS och specialutvecklad mjukvara navigerade Stanley exakt genom ojämn terräng. Segern markerade en milstolpe i utvecklingen av självkörande bilar och var början på delvis automatiserade hjälpsystem. I den tredje generationen av Touareg introducerades den adaptiva farthållaren ACC med förutseende farthållare, som – vidareutvecklad och nu kallad Travel Assist – är ett av de bästa förarassistanssystemen för delvis automatiserad körning som finns idag.
Touareg som drog en Boeing
2006 skapade Volkswagen världsomspännande uppmärksamhet och världsrekord: En serietillverkad Touareg V10 TDI bogserade en Boeing 747 som vägde cirka 155 ton på en flygplatsbana. Med ett kraftfullt vridmoment på 750 Nm och ett modifierat chassi förflyttade Touareg jumbojeten över 150 meter – och stannade den sedan säkert. För detta extraordinära experiment lastades Touareg med över fyra ton extra vikt för att överföra kraften optimalt till marken. Trots den enorma belastningen användes en standardmotor, standardväxellåda och standardluftfjädring – ett imponerande bevis på bilens prestanda och robusthet.
Touareg som specialist på långresor
2011 bevisade Touareg V6 TDI återigen sin uthållighet och tillförlitlighet på ett spektakulärt sätt: På bara 11 dagar, 17 timmar och 22 minuter slutförde långdistansexperten Rainer Zietlow och hans team den legendariska Panamericana – från Tierra del Fuego i Argentina ända till Alaska. Den 22 750 kilometer långa sträckan passerade 17 länder och nästan alla klimatzoner på jorden – från tropisk värme och sandstormar till snö och is. På den här resan slog Touareg det tidigare världsrekordet med fyra dagar och demonstrerade återigen sin robusthet, effektivitet och komfort på ett imponerande sätt.
”Snowareg” – svenskt specialbygge med larvfötter
En specialbyggd Touareg med larvfötter istället för hjul skapades 2012 av Volkswagen Sverige som eventbil i samband med partnerskapet med den svenska deltävlingen i rally-VM (Rally Sweden). Den kallades för ”Snowareg”. Bilen var utrustad med larvfötter och hade modifierad upphöjd fjädring för maximal framkomlighet i djup snö. Dekaleringen matchade de tävlande Polo-bilarna. Motorn var en kraftfull 4,2 liters V8 turbodiesel med 335 hk och 590 Nm vridmoment. Snowareg visades upp på diverse event under flera år.
Touareg R-Line Final Edition. Bränsleförbrukning, blandad körning: 8,6 l/100 km. CO2-utsläpp: 225 g/km.
Touareg R Final Edition. Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,3 l/100 km. CO2-utsläpp: 121 g/km.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkKommunikationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder
















Länkar
Om Volkswagen Personbilar
År 2024 levererade Volkswagen cirka 4,8 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. Volkswagen är ledande importmärke och det största elbilsmärket i Sverige. På den svenska marknaden inregistrerade Volkswagen totalt 29 156 nya personbilar under 2024, vilket gav en marknadsandel på 10,8 procent. Av dessa var 39 procent en helt eldriven bil. Bland elbilarna nådde Volkswagen en marknadsandel på 12 procent. Modellerna som marknadsförs täcker de flesta segment på bilmarknaden: ID.3, ID.4, ID.5, ID.7, ID.7 Tourer, ID. Buzz, T-Cross, Taigo, Golf, Golf Sportscombi, T-Roc, Tiguan, Tayron, Passat Sportscombi, Arteon Shooting Brake, Touran, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok. Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Volkswagen ökade nyregistreringarna i november1.12.2025 13:30:28 CET | Pressmeddelande
November blev ytterligare en stark månad för Volkswagen i Sverige. Märkets registreringar av nya personbilar ökade med 8,3 procent, medan totalmarknaden sjönk med 15 procent jämfört med samma månad förra året.
Volkswagen samlar skidskytte- och längdlandslagen i unik tävling – se Skidduellen14.11.2025 14:22:21 CET | Pressmeddelande
Vad händer när två av Sveriges mest folkkära landslag möts i en duell ingen riktigt kan träna på? Volkswagen tog reda på det genom att samla skidskyttar och längdåkare i tre oväntade grenar i Volkswagen Skidduellen på Östersunds skidstadion. Resultatet? En uppgörelse fylld av skratt och imponerande tävlingsinstinkt.
Volkswagen tar marknadsandelar i Sverige – elbilar och laddhybrider ökar kraftigt3.11.2025 15:52:46 CET | Pressmeddelande
Volkswagen är det bilmärke som har utvecklats bäst på den svenska personbilsmarknaden hittills i år sett till procentenheter. Till och med oktober har märkets marknadsandel ökat med 3,3 procentenheter till 13,9 procent. Det är Volkswagens elbilar och laddhybrider som står bakom det kraftiga lyftet.
Säljstart för nya Volkswagen Golf GTI Edition 50 – den mest kraftfulla serietillverkade GTI:n hittills31.10.2025 10:46:17 CET | Pressmeddelande
Nästa år firar Golf GTI sitt 50-årsjubileum. I tid för jubileet lanseras en exklusiv modell: Golf GTI Edition 50. Med en effekt på 325 hk (239 kW) och ett vridmoment på 420 Nm är jubileumsmodellen den mest kraftfulla serietillverkade GTI:n hittills. Den kompakta sportbilen når en topphastighet på 270 km/h och accelererar från 0 till 100 km/h på bara 5,3 sekunder. Jubileumsmodellen erbjuder enastående kördynamik och har exklusiva utrustningsdetaljer. Golf GTI Edition 50 går nu att beställa på den svenska marknaden. Det rekommenderade cirkapriset är från 509 900 kronor.
Volkswagens nya laddhybrider behåller den lägsta fordonsskatten efter årsskiftet15.10.2025 13:08:10 CEST | Pressmeddelande
Nya EU-regler för laddhybrider träder i kraft efter årsskiftet, vilket innebär ökade CO2-värden som i sin tur kan påverka den svenska fordonsskatten. De nya CO2-värdena för Volkswagens nya generation laddhybrider är nu fastställda. Laddhybridversionerna av Golf, Passat, Tiguan och Tayron klarar det svenska gränsvärdet med god marginal och får även fortsättningsvis den lägsta fordonsskatten på 360 kronor per år.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum