Lidl Sverige

Lidl Sverige inleder samarbete med Vasamuseet för att bevara ett av Sveriges viktigaste kulturarv

Dela

Lidl Sverige lanserar fyra helt nya produkter i sitt Matriket-sortiment: skorpor, sirapslimpa, äppelmust och en ost. För varje såld produkt går en förbestämd summa, som framgår på förpackningen, direkt till bevarandearbetet av skeppet Vasa. Syftet är att engagera det svenska folket i att säkra en av landets viktigaste kulturskatter för framtiden.

Jakob Josefsson, vd Lidl Sverige och Jenny Lind, museichef på Vasamuseet. Foto: Denise Lissert.
Jakob Josefsson, vd Lidl Sverige och Jenny Lind, museichef på Vasamuseet. Foto: Denise Lissert.

Skeppet Vasa är en av Sveriges mest ikoniska symboler, men skeppets trä är försvagat och skeppet riskerar därför att sjunka av sin egen tyngd. Genom att samarbeta med Vasamuseet vill Lidl Sverige bidra till att bevara detta unika kulturarv och ge sina kunder en enkel möjlighet att hjälpa till att stötta.

- Vi är oerhört glada och tacksamma för samarbetet med Lidl. Arbetet med “Stötta Vasa” är museets största utmaning sedan bärgningen år 1961. Att få den nya, komplicerade och kostsamma stödstrukturen på plats till Vasas minnesår 2028 kräver betydande finansiering. Lidls stöd är viktigt och välkommet för att vi ska kunna bygga klart stödstrukturen och säkra skeppet för kommande generationer, säger Jenny Lind, museichef på Vasamuseet.

Samarbetet är ett uttryck för Lidl Sveriges engagemang i svensk historia och kultur. Genom att stötta Vasamuseet vill livsmedelskedjan bidra till att bevara ett unikt kulturarv och göra den gemensamma historien tillgänglig för alla.

- Vi ser det som vårt ansvar att bidra till samhället och värna om det svenska kulturarvet. Skeppet Vasa är en unik del av vår historia, och vi är stolta över att kunna bidra till dess bevarande. Genom att göra det möjligt för våra kunder att bidra direkt i våra butiker, kan vi tillsammans hjälpa till att säkra skeppets framtid, säger Jakob Josefsson, vd på Lidl Sverige.

De utvalda produkterna kommer från Lidls varumärke Matriket. Samtliga fyra produkter som ingår i kampanjen är helt nya i Lidl Sveriges sortiment. För varje såld produkt går en förbestämd summa, som framgår på förpackningen, direkt till Vasamuseet och projektet “Stötta Vasa”.

 

Om projekt "Stötta Vasa" 

Stödet som Vasa vilar på sedan 1960-talet måste bytas ut. Det nuvarande stödet skadar skeppet och orsakar deformationer i skrovet. Det i sin tur beror på att skeppets trä är försvagat. Hela stödsystemet ska successivt bytas ut. Arbetet påbörjades i april 2024 och planeras att vara färdigt till Vasas minnesår 2028, då det har gått 400 år sedan skeppet sjönk.

Stötta Vasa med svenska varor från Matriket

Mariket äppelmust, 26,90 kr (2 kr går till Stötta Vasa)
Matriket Svecia ost, 112,90 kr/kg (5 kr går till Stötta Vasa)
Matriket surdegsskorpor, 26,90 kr (2 kr går till Stötta Vasa)
Matriket sirapsbröd, 21,90 kr (2 kr går till Stötta Vasa)

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Foto: Lovisa Brämming
Foto: Lovisa Brämming
Ladda ned bild

Om oss

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 208 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

Lidl Sverige gör ”vardagshjälte” till insamlingsmotor för Sveriges Stadsmissioner1.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Liksom tidigare år fortsätter Lidl Sverige sitt julengagemang till förmån för Sveriges Stadsmissioner. Samarbetet, som har pågått sedan 2019, fokuserar på att stötta utsatta familjer i kampen mot matfattigdom genom ett direkt bidrag från försäljningen av en älskad vardagsprodukt: potatisen. Dessutom doneras biljetter till Melodifestivalturnén för att sprida glädje i hela landet.

Matriket är bäst i test i stort test av julskinka 2025!28.11.2025 07:00:00 CET | Nyheter

Matriket "Färdigkokt julskinka med svål" har utsetts till vinnare och fått toppbetyget 5 av 5 i Recept.se:s stora test av julskinkor 2025. Skinkan, som beskrivs som "näst intill perfekt", delar förstaplatsen med Dalsjöfors. I samma test fick även vår Julskinka Premium från Matriket ett mycket bra betyg med 4 av 5. Vi är stolta över att kunna erbjuda julbordets mittpunkt av högsta kvalitet till våra kunder.

Lidl lanserar internationell julkampanj: uppmanar till värme och omtanke – varje dag3.11.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Lidl inleder julen med en stor, internationell julkampanj som sträcker sig över samtliga 31 verksamhetsländer. Kampanjen utgör en strategisk fortsättning på Lidls övergripande varumärkeskampanj. Genom att koppla utbudet av prisvärda varor till ett bredare ansvar för människor och miljö, vill Lidl inspirera kunderna att låta julens budskap om generositet och omtanke även prägla resten av året.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye