Svenska kyrkan

Rekordhög kännedom för kyrkovalet

Dela

Under sensommaren ökade svenskarnas kännedom om det kommande kyrkovalet. Från 34% i början av augusti till 96% i slutet av september. Bland kyrkans medlemmar var kännedomen ännu högre.

Två personer pratar med varandra i en livlig inomhusmiljö. En av dem bär en väst med texten kyrkoval
Gemensamma insatser bidrog till att 96% av alla kände till att det var kyrkoval. Foto: Kristin Lidell /Ikon

Enligt en mätning gjord av Verian visste 96 procent av allmänheten och 99 procent av Svenska kyrkans medlemmar att valet ägde rum – en stor förändring jämfört med mätningen i början av augusti, då siffrorna låg på 34 respektive 38 procent.

Svenska kyrkans kommunikationsmål var att nå en 96-procentig kännedom bland alla röstberättigade. Detta kunde nås genom ett brett och samordnat kommunikationsarbete där kyrkovalskampanjen var en viktig del.

– Summan av alla insatser gjorde skillnad. Förutom kampanjen bidrog församlingar, stift, biskopar, förtroendevalda och ett aktivt pressarbete i hela landet till att sätta kyrkovalet på agendan, säger Pia Dahlén, kommunikationschef på Svenska kyrkan.

Även uppmärksamhet i sociala medier samt nyhetsrapportering, insändare och debattinlägg i både lokal och nationell press spelade roll för kännedomen.

Hög synlighet bland unga
Kyrkovalskampanjen i sig nådde brett med sitt budskap om att Rösta för en ljusare framtid. En av tre i allmänheten och 38 procent av medlemmarna uppger att de sett kampanjen. Synligheten var särskilt hög bland unga (16–23 år), där 39 procent hade uppmärksammat kampanjen. Offentlig miljö, YouTube och TikTok var de viktigaste kanalerna för yngre målgrupper.

Budskapet om att rösta, för gemenskap och hopp gick fram. 57 procent tyckte att budskapet var lätt att uppfatta, och bland dem som sett kampanjen tidigare var siffran ännu högre (65 procent). Värdeord som “aktuell”, “trovärdig” och ”känslosam” återkommer ofta när kampanjen beskrivs. Bland unga stickar ordet “engagerande” särskilt ut.

Demokrati viktigt skäl att rösta
Kampanjen tycks också ha påverkat beteendet. Bland medlemmar som sett kampanjen uppger 59 procent att de röstade, jämfört med 39 procent bland dem som inte sett den. Det faktiska valdeltagandet landade dock på 18,84 procent, vilket visar att självrapporterade siffror är högre än verkligheten.

– Jag tror att siffrorna speglar hur viktigt människor tycker det är att rösta i demokratiska val, säger Pia Dahlén. Man vill vara en sådan person som röstar helt enkelt.   

De främsta skälen till att rösta var att värna demokratiska rättigheter och att kyrkan har en viktig roll i samhället. Bland dem som avstod var bristande intresse och låg kunskap om valet de vanligaste orsakerna.

Kyrkovalet 2025 visar att riktad kommunikation, i kombination med lokalt engagemang och stark närvaro i traditionell och social media, kan göra stor skillnad för kännedomen.

Nyckelord

Kontakter

Lina BeutlerPressekreterareSvenska kyrkan

Presskontakt för kyrkomöte, kyrkoval, kyrkorätt, Jourhavande präst, barn/unga, diakoni, Svenska kyrkan i utlandet, Act Svenska kyrkan, minoritetsspråk.

Tel:072-543 89 09lina.beutler@svenskakyrkan.se

Bilder

Svenska kyrkan
Ladda ned bild
Svenska kyrkan
Ladda ned bild
Två personer pratar med varandra i en livlig inomhusmiljö. En av dem bär en väst med texten kyrkoval
Gemensamma insatser bidrog till att 96% av alla kände till att det var kyrkoval.
Foto: Kristin Lidell /Ikon
Ladda ned bild

Om Svenska kyrkan

Drygt 5,4 miljoner människor är med i Svenska kyrkan vilket gör oss till Sveriges största medlemsorganisation.

Svenska kyrkan har verksamhet i nära 1 300 församlingar i Sverige och 26 församlingar utomlands och är en viktig mötesplats för många. Runt 3 miljoner vuxna och 1,2 miljoner barn och unga deltar i olika öppna verksamheter.

Svenska kyrkan ansvarar för att hålla ett omfattande och tusenårigt kulturarv vid liv. Det handlar bland annat om cirka 3 400 kyrkobyggnader med inventarier och 3 300 begravningsplatser.

Statistik i korthet

  • Drygt 290 000 gudstjänster
  • 10,5 miljoner deltagare på gudstjänster
  • Över 1,4 miljoner konsertbesök
  • 47 500 hembesök av präst eller diakon
  • 48 500 besök på sjukhus och andra institutioner 
  • 59 300 kyrkliga begravningar
  • 96 000 körsångare i alla åldrar
  • Sveriges femte största skogsförvaltare

Följ Svenska kyrkan

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svenska kyrkan

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye