Halloween väntas slå nytt försäljningsrekord
Färre svenskar planerar att fira Halloween i år, men de som gör det spenderar mer pengar än tidigare. Enligt en ny undersökning väntas Halloween generera en försäljning på omkring 1,9 miljarder kronor, en ökning med 20 procent jämfört med 2024.

– Halloween har etablerat sig som en viktig konsumtionshögtid i Sverige. Även om färre planerar att fira i år är engagemanget fortsatt starkt. I ett ekonomiskt läge där många hushåll är mer försiktiga med sina utgifter visar det här att människor gärna prioriterar högtider. Därutöver ser de ekonomiska framtidsutsikterna något ljusare ut nu, vilket kan innebära att vi unnar oss lite extra, säger Brill Ivarsson, gåvoexpert på Svensk Handel.
Barnfamiljer firar mest
Sex av tio svenskar planerar att uppmärksamma Halloween i år. Det är en liten minskning från förra årets rekordnivå på 64 procent. Framför allt är det barnfamiljer som håller traditionen vid liv, 82 procent av hushållen med barn firar, jämfört med 50 procent bland hushåll utan barn.
Fler väljer godis än bus
Godis är, precis som tidigare år, det vanligaste att inhandla inför Halloween. Bland dem som handlar godis uppger 64 procent att de köper lite extra för att ha hemma till barn som går "bus eller godis", medan drygt var femte inte gör det – ett riskabelt val för den som vill undvika bus.
För första gången är det i lågprisbutiker som flest planerar att handla sina Halloween-varor i, 54 procent, tätt följt av livsmedelsbutiker på 53 procent. Även inköp inom e-handeln, varuhus, klädbutiker och second hand ökar i popularitet inför årets Halloweenfirande.
Ökad konsumtion trots färre firare
Trots att något färre firar i år ökar de planerade utgifterna. Störst ökning syns bland personer i åldern 25 till 56 år. Den totala konsumtionen väntas därmed stiga till 1,9 miljarder kronor, jämfört med 1,6 miljarder i fjol. Det blir därmed det tredje året i rad med ökad försäljning kopplad till Halloween.
Halloweens betydelse för handeln ökar också. 35 procent av dagligvaruhandlarna och 17 procent av sällanköpshandlarna ser högtiden som viktig för försäljningen vilket är en uppgång från förra året. Andelen som planerar särskilda kampanjer minskar något, men ligger kvar på en hög nivå inom dagligvaruhandeln.
– Högtider som Halloween spelar en viktig roll för att driva försäljning och skapa rörelse i handeln. Att både dagligvaru- och sällanköpshandeln ser en ökad betydelse visar att Halloween i år, och även fortsättningsvis, kommer att förbli en viktig handelshögtid, både vad gäller godis men också andra gåvor säger Brill Ivarsson.
Årets Halloweenfirande väntas alltså bli en ljuspunkt för handeln. Godis, pumpor och allt annat som hör till Halloween ser ut att bidra till att årets försäljningssiffror blir skrämmande bra.
Kontakter
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder

Dokument
Länkar
Om Svensk Handel
Svensk Handels uppdrag är att stärka handelns konkurrenskraft och synliggöra branschens innovationskraft och bidrag till samhällets utveckling. Svensk Handel förhandlar och sluter kollektivavtal, påverkar politiker och stöttar medlemmarna i en rad olika frågor.

Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Lyft för modehandeln i november12.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter en svagare utveckling i oktober fick modehandeln ny fart under november. Både kläd- och skohandeln visade positiva siffror inför julhandelsperioden. Försäljningen av kläder ökade med 7,5 procent och skoförsäljningen steg med 1 procent jämfört med samma månad föregående år.
Julklappar för 24,5 miljarder kronor under granen11.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
En av årets viktigaste försäljningsperioder är i full gång. Enligt Svensk Handels prognos kommer julklappsförsäljningen att öka jämfört med föregående år med en total omsättning på 24,5 miljarder kronor. Men fortsatt köps många julklappar från Temu och Shein.
Svenskt Mode 2025: En bransch i omställning – men fortsatt motor för tillväxt och export9.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Den svenska modebranschen spelar en central roll för Sveriges ekonomi, både som kreativ kraft och som exportdriven miljardindustri. Enligt rapporten Svenskt Mode 2025 uppgick modebranschens omsättning år 2023 till 178 miljarder kronor, samtidigt som den genererade 22 miljarder kronor i skatteintäkter, vilket motsvarar var hundrade skattekrona i Sverige.
Partyplagget årets modejulklapp 20258.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter flera år präglade av kris och oro är det viktigt att hitta tillfällen för glädje, gemenskap och fest. Därför har Svensk Handel utsett partyplagget till årets modejulklapp 2025, ett plagg som symboliserar just glädje, gemenskap och en efterlängtad känsla av fest.
Tillträdesförbud till butik – en svag lag med potential4.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Fler ansöker om tillträdesförbud och antalet beviljade ansökningar ökar. Men fortsatt avslås nästan hälften av alla ansökningar. Svensk Handel är kritiska och menar på att lagen om tillträdesförbud till butik inte ger handlarna det skydd som utlovats.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum