Svenska Bandyförbundet

Svenska Bandyförbundet och FSE förstärker samarbetet inom marknad och partnerskap

Dela

Svenska Bandyförbundet (SBF) och Föreningen Svensk Elitbandy (FSE) fördjupar sitt samarbete och samordnar nu arbetet med marknadsföring, försäljning och partneraktivering. Syftet är att skapa en gemensam kommersiell plattform för hela bandyn och att stärka sportens attraktionskraft för både befintliga och nya partners.

Thomas Mårtens (FSE) och Daniel Andersson (SBF)
Thomas Mårtens (FSE) och Daniel Andersson (SBF) Foto: Therése Eriksson

Som en del av satsningen får Thomas Mårtens, affärsutvecklare på FSE, ett utökat uppdrag att under säsongen 2025/26 ansvara för sponsorförsäljning och partnerrelationer för både SBF och FSE. Arbetet genomförs i nära samarbete mellan SBF och FSE, med målet att samordna paketering, aktivering och förvaltning av partnerskap för hela svensk bandy.

– Vi vill samla kraften i hela sporten och bygga en starkare struktur för kommersiell utveckling. Genom att koordinera våra resurser och vår kompetens kan vi ta nästa steg i hur vi arbetar med försäljning, exponering och aktivering. Detta är något vi har funderat på under en längre tid och som nu känns som ett naturligt steg för båda parter, säger Daniel Andersson, generalsekreterare för Svenska Bandyförbundet. 

– Det här är en del av den nystart förbundet genomför, där samarbete och långsiktighet är ledord.

Samlad strategi

För FSE innebär satsningen att arbetet med elitklubbarnas partnerskap och det gemensamma ligapaketet nu vävs samman med förbundets nationella och internationella evenemang.

– Bandyn har ett starkt värdeerbjudande med engagerade supportrar, tydliga värderingar och attraktiva evenemang. Genom ett mer samordnat arbetssätt kan vi skapa helhetslösningar som gör det enklare för företag att investera i sporten och samtidigt få högre effekt i sina aktiveringar, säger Thomas Mårtens.

– Vi ser fram emot att utveckla bandyns kommersiella potential tillsammans, på ett sätt som stärker hela rörelsen.

Det gemensamma marknadsarbetet startar under hösten 2025 och omfattar både befintliga och nya partnerskap. En samlad struktur för försäljning, rättighetspaketering och uppföljning etableras under säsongen, med målet att öka bandyns kommersiella genomslag inför kommande säsonger och evenemang som Bandyfinalen, Distriktslagsturneringen, Svenska Cupen och ungdoms-VM i Uppsala 2026 för att nämna några.

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Om Svensk bandy

Svenska Bandyförbundet är ett oberoende specialförbund inom Riksidrottsförbundet och har till uppgift att främja och administrera den organiserade bandyn i Sverige, och att företräda den internationellt. Svensk bandy har 53 000 medlemmar i 157 föreningar. Svensk bandy är förebilder på den internationella spelplanen - vi har sex landslag varav fem är regerande världsmästare. Nya stjärnor tänds varje dag, samtidigt som alla är välkomna inom svensk bandy.

Följ Svenska Bandyförbundet

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svenska Bandyförbundet

Truppen uttagen till 3 Nations Cup – herrlandslaget möter Norge och Finland10.11.2025 13:42:59 CET | Pressmeddelande

Sveriges herrlandslag är uttaget till 3 Nations Cup som spelas på klassiska Studenternas IP i Uppsala den 21–23 november. Där väntar matcher mot Finland och Norge. Ett viktigt genrep inför vinterns VM i Finland. Turneringen spelas utomhus, precis som mästerskapet, och blir ett värdefullt test både för laget och förbundskapten Mattias Sjöholm, som nu tar ut en trupp där konkurrensen är hårdare än på länge.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye