Skuggundervisning ökar i Ryssland – samma mönster som under Sovjettiden
En ny studie visar hur privatundervisning – så kallad skuggundervisning – växte fram i det tysta under Sovjettiden.
Forskaren Tatiana Mikhaylova vid Högskolan i Gävle ser nu hur samma mönster upprepas i dagens Ryssland: staten ser privat utbildning som ett hot för att den riskerar att sprida oönskade idéer.

– Vi tänker ofta att offentliga skolor står för demokrati, men i auktoritära regimer är det tvärtom. I vissa fall är det just i den informella eller privata undervisningen som kritiskt tänkande får plats, säger Tatiana Mikhaylova, universitetslektor i pedagogik.
Studien av Tatiana Mikhaylova och Mark Bray (University of Hong Kong) är publicerad i den vetenskapliga tidskriften European Journal of Education och bygger på en historisk analys av skuggundervisning i Ryssland och Sovjetunionen och tiden efter dess fall. Tatiana Mikhaylova påbörjade arbetet som doktorand 2017, med ett särskilt intresse för hur staten hanterar utbildning som den inte kontrollerar.
Genom att undersöka annonsering om privatundervisning i tidningar, den offentliga debatten kring utbildning, och policydokument i Ryssland under 1700-talet och framåt växer bilden av statens syn på privatundervisning och dess utbredning fram.
Resultaten blev än mer aktuella när Rysslands anfallskrig mot Ukraina inleddes.
– Det är skrämmande hur likt det låter när man jämför dagens ryska retorik om privatundervisning med retoriken under 1800-talet. Det handlar om misstänksamhet mot utländska idéer, om kontroll över historieskrivningen, och om att begränsa oliktänkande.
Undervisningens skuggor döljer motstånd
Mikhaylovas forskning visar att privatundervisning har existerat i stor omfattning även när den varit formellt förbjuden. Under Sovjettiden förekom privatlärare inom både natur- och samhällsvetenskap, ofta informellt och dolt för myndigheterna. I dagens Ryssland är fokus mer på oro för undervisningens innehåll än för den privata finansieringen som var förbjuden under Sovjettiden.
– I dag är det inte pengarna främst som oroar makten, utan idéerna. Det handlar om ämnen som historia och samhällskunskap, där privata aktörer kan välja att kalla kriget i Ukraina för ett krig snarare än en militär specialoperation, vilket är förbjudet i den statliga skolan. Uppenbarligen oroar sig staten för det, säger Tatiana Mikhaylova.
Enligt henne finns det i många fall en tyst överenskommelse mellan lärare, föräldrar och barn i privatundervisning om att undvika propaganda, till skillnad från den statliga skolan där ”samtal om viktiga frågor”, som i stort sett är ren propaganda, blivit ett obligatoriskt inslag i schemat varje vecka.
"Ett tyst motstånd"
Efter presidentvalet i Belarus 2020 såg man försök att begränsa privatundervisning även där. Diskussioner har förts om att förbjuda grupper större än fem personer, eller distansundervisning som inte följer den statliga läroplanen.
– Staten försöker kontrollera utbildningens innehåll genom att förbjuda ”spridning av destruktiv information” som omfattar kunskap som regimen anser står i strid med det belarusiska folkets traditionella värderingar – i praktiken västerländska idéer. Men det pågår ett slags tyst motstånd i privatundervisningen, säger Tatiana Mikhaylova.
Tatiana Mikhaylova är tydlig med att hon i dag inte vet i exakt hur utbredd skuggundervisningen är i Ryssland – det finns ingen tillförlitlig statistik. Men enligt hennes forskning har privatundervisningen ökat igen sedan anfallskriget mot Ukraina inleddes.
– När jag växte upp i Ryssland på 1990-talet hade nästan alla någon form av privatlärare. Det var inget märkvärdigt, det var normen. Men i dag är klimatet mycket mer kontrollerat. Vissa föräldrar betalar för privatundervisning för att öka sina barns chanser att kunna läsa vidare och därmed slippa militärtjänstgöring – andra för att undvika att barnen hjärntvättas.
Läs hela studien här: Shadow Education in the Soviet and Post‐Soviet Eras: A Political‐Economic Analysis of Changing Tides. Wiley, European Journal of Education
Nyckelord
Kontakter
Tatiana Mikhaylovauniversitetslektor i pedagogikHögskolan i Gävle
tatiana.mikhaylova@hig.seAnders MunckPressansvarigHögskolan i Gävle
Tel:070-794 65 23anders.munck@hig.seUtbildning och forskning i naturskönt campus
Högskolan i Gävle har cirka 19 000 studenter och erbjuder ett sextiotal utbildningsprogram och påbyggnadsutbildningar, 330 fristående kurser inom humaniora, samhälls- och naturvetenskap samt teknik.
Följ Högskolan i Gävle
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Högskolan i Gävle
Digitala tvillingar ska minska föroreningar1.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Högskolan i Gävle deltar i ett nytt och omfattande europeiskt forskningsprojekt som ska hjälpa städer att minska luft- och bullerföroreningar och bättre förstå deras påverkan på människors hälsa. Projektet omfattar totalt 19 partners från åtta länder. Gävle är en av fem pilotstäder där tekniken ska testas i verkligheten.
Högskolan i satsning mot det tysta våldet24.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Psykiskt och ekonomiskt våld i nära relationer påverkar tusentals människors liv varje år. Det kan handla om hot, kontroll, isolering och ekonomisk utsatthet. Nu leder Högskolan i Gävle en kraftsamling för att lyfta frågan om det tysta våldet och öka kunskapen genom forskning.
Nytt projekt: Bilar blir batteribank åt elnätet18.11.2025 09:30:21 CET | Pressmeddelande
Kan parkerade elbilar vara reserv när elnätet är hårt belastat? Med 6,2 miljoner i projektmedel från Energimyndigheten ska Högskolan i Gävle nu leda en storskalig studie där lokala elbolag testar ny teknik där elbilars batterier används som stöd till det lokala elnätet.
Pressinbjudan: 1600 elever till Högskolans Teknikmässa13.11.2025 14:25:03 CET | Pressinbjudan
Under två intensiva dagar 18-19 november samlas 1 600 elever på Högskolan i Gävle för årets Teknikmässa, som bjuder på möten med forskare, företag och studenter - med humorprofilen DeBilalo som programledare.
Vetenskapsrådet satsar på Högskolans nätverk för algebralärande10.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Vetenskapsrådet har beviljat 1,2 miljoner kronor till Kristina Palm Kaplan, lektor i matematikdidaktik vid Högskolan i Gävle, för att vidareutveckla det nordiska forskningsnätverket Nordic Network for Algebra Learning (N2AL).
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum