Agria

Sällskapsdjurens lyxliv – från ladugården till Instagram

Dela

Trenden är tydlig - yngre djurägare förmänskligar och skämmer bort sina sällskapsdjur, även kallade för svansbarn, allra mest. Medan den äldre målgruppen fortfarande har en mer traditionell relation till sina katter och hundar. Djurägare i åldern 18–39 år är mest benägna att förmänskliga sina husdjur – till exempel genom att låta dem sitta vid matbordet, bära med dem i väska eller skapa egna konton åt dem på sociala medier.

– Våra husdjur har gått från ladugården till Instagram. Det är ett statusskifte som säger mycket om vår samtid, om hur vi ser på djur, på relationer och gemenskap, säger Patrik Olsson, Sverigechef på Agria.
– Våra husdjur har gått från ladugården till Instagram. Det är ett statusskifte som säger mycket om vår samtid, om hur vi ser på djur, på relationer och gemenskap, säger Patrik Olsson, Sverigechef på Agria.

En ny undersökning från Agria visar också att en klar majoritet av landets kattägare (79%) och hundägare (69%) låter sina husdjur sova i sängen. Många har dessutom skapat egna sociala mediekonton åt sina fyrbenta vänner – ibland med fler följare än matte och husse. Det visar sig också fler katter än hundar som får sitta med vid matbordet under middagen.

Identitetsskapare och statussymboler
Relationen mellan människa och djur har förändrats i rasande takt – från nyttodjur till närmaste familjemedlem. Där hundar och katter tidigare hade praktiska roller som vallhundar, jakthundar eller råttfångare, är de idag värdefulla familjemedlemmar, identitetsskapare och till och med statussymboler.

Stora generationsskillnader
Undersökningen visar tydliga generationsskillnader. Unga djurägare bygger ofta sina livsstilar kring sina sällskapsdjur, medan äldre tenderar att visa sin kärlek genom att bjuda på något gott mellan måltiderna. Yngre djurägare (18–39 år) är mest benägna att förmänskliga sina husdjur och låter dem sitta vid matbordet, bär med sig djuret i en väska eller ha egna konton i sociala medier.

Hela 11 procent av hundägarna och 7 procent av kattägarna uppger att deras djur har ett eget konto på sociala medier. Samtidigt berättar djurägarna att katten (13 procent) och hunden (11 procent) får sitta med vid matbordet. En mindre, men tydlig, andel bär sina djur i väska, klär dem i kläder eller låter dem åka i barnvagn.

Det finns dock ett motperspektiv: ungefär var femte äldre hund- och kattägare uppger att deras djur inte gör något av det listade – vilket tyder på ett mer traditionellt djurhållande. Samtidigt menar flera kattägare att de skämmer bort sina djur på andra sätt, till exempel genom att bjuda på extra godsaker mellan måltiderna. De är också mindre benägna att klä sina djur, bära dem i väska eller ta med dem överallt.

– Oavsett hur relationen ser ut är våra husdjur idag en del av ett större socialt och känslomässigt system. Många ser dem som livskamrater och fullvärdiga familjemedlemmar, säger Patrik Olsson.

Undersökningen genomfördes av Xtreme på uppdrag av Agria. 611 svenska hund- och kattägare deltog.

Kontakter

Bilder

Agria

Agria startade redan 1890 och är Länsförsäkringars specialistbolag för djur- och grödaförsäkringar. Vi är marknadsledande på djurförsäkringar i Sverige med erbjudanden för hund, katt, häst och övriga smådjur samt lantbruksdjur och gröda. Agrias starka varumärke byggs bland annat genom ett stort engagemang i djurens hälsa, samarbeten med djurägarorganisationer samt med stöd till veterinärmedicinsk forskning. Vi har verksamhet i Sverige, Danmark, Norge, Storbritannien, Finland, Frankrike, Tyskland och i Irland.

Följ Agria

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Agria

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye