Ny Blenda-podd: ”Berättelsen om Rednex har verkligen allt”
Hätska konflikter och bisarra turer. I en ny serie berättar SvD:s podd Blenda den osannolika historien om countrytechnobandet Rednex, om varför vi aldrig blir av med låten ”Cotton eye Joe” och om den överraskande vändningen i striden som pågått i 18 år.

Rednex låt ”Cotton eye Joe” från 1994 har visat sig vara en odödlig megahit. Senast förra året blev den viral igen och streamades hela tre miljarder gånger på under en månad.
Skaparen av Rednex, den egensinnige producenten Ranis Edenberg, har levt gott på intäkterna från ”Cotton Eye Joe” i mer än 30 år. För sångerskan Annika Ljungberg har det varit desto tuffare. Hon har blivit stämd tre gånger av Edenberg, för att hon använt sig av namnet Rednex på olika sätt, och dömts att betala miljonbelopp i skadestånd. Hon säger själv att hon är utsatt för en häxjakt.
I den nya serien ”Om det inte vore för Cotton eye Joe” berättar SvD:s dokumentärpodd Blenda i fem avsnitt hela historien om det okonventionella musikprojektet Rednex, om den odödliga hitlåten och om konflikten mellan Ljungberg och Edenberg.
– Den här berättelsen har verkligen allt. Den är knasig, sorglig, dramatisk och överraskande på en och samma gång, säger Adam Svanell som är reporter och producent för serien.
Svanell har tidigare bland annat jobbat med SvD:s uppmärksammade granskning av Pontus Rasmusson och med Dynastin, succépodden om finansfamiljen Stenbeck som han tilldelades Stora Journalistpriset för. I höstas var han med och vann Guldörat för årets dokumentär med serien Mannen med revolvern.
– Ett av mina allra första reportage som journalist, för 16 år sedan, handlade faktiskt om Rednex. Ända sedan dess har jag vetat att jag någon gång vill återvända till bandets story, som innefattar några av de märkligaste turerna i svensk musikhistoria. Jag tror inte att folk i allmänhet har förstått vilket unikt musikprojekt det är, säger Adam Svanell.
Redaktör för serien är Daniel Persson Mora.
Under Rednex mer än 30-åriga historia har Ranis Edenberg gjort en lång rad anmärkningsvärda saker med bandet. Exempelvis har han två gånger sparkat samtliga medlemmar på en och samma gång, och vid ett annat tillfälle försökte han sälja hela musikprojektet till högstbjudande på Ebay, utan att informera de som var med i bandet.
I poddserien berättas också om när en av bandmedlemmarna blev så arg på Edenberg att han kissade på hans tandborste, när Edenberg inbillade sig att Ljungberg hade beställt en skjutning mot hans advokats hus och när Ljungberg blev erbjuden att spela in låten ”I want it that way” men hennes skivbolag tackade nej. (Låten istället blev en världshit med Backstreet Boys.)
I det sista avsnittet sker dessutom något unikt. Efter nästan två decennier av infekterad juridisk strid sammanför SvD Annika Ljungberg och Ranis Edenberg. De har inte pratat utan att ha advokater närvarande på 18 år. Och samtalet blir inte som någon av dem hade väntat sig.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Adam Svanell, producent: Telefon: 0702-51 05 72. E-post: adam.svanell@svd.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Schibsted är ägare av redaktionella medier och den största nyhetsförmedlaren i Norden. Med varumärken som VG, Aftonbladet, TV4, MTV, Aftenposten, Svenska Dagbladet och Podme informerar, engagerar och underhåller vi varje dag miljoner människor i Sverige, Norge och Finland.
Tillit har varit en grundsten sedan 1839, när Christian Schibsted startade ett litet tryckeri i Oslo. I nästan tvåhundra år har vår journalistik gett människor insikt och inflytande, byggt gemenskaper, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier.
Från allra första början har vi omfamnat innovation och utmanat givna normer. Vi tror att kreativitet och nyfikenhet, och att utforska nya lösningar och teknologier, är avgörande för vår mission:
Our democracies depend on independent journalism. That’s our business.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
Så fick 1 000 säljare Schibsted på rätt kurs17.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted firar 20 år med Sales Academy – en utbildningssatsning som format bolagets säljkultur och fram till idag utvecklat över 1 000 medarbetare i Sverige och Norge. Det som började som en säljutbildning 2005 har vuxit till en del av Schibsteds DNA – och en viktig framgångsfaktor i en marknad som aldrig står still.
Ebba Bonde blir visuell redaktionschef på SvD12.11.2025 11:10:02 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet stärker sin satsning på visuell journalistik och inrättar en ny tjänst som visuell redaktionschef med övergripande ansvar för SvD:s visuella journalistik och uttryck. Tjänsten tillsätts av Ebba Bonde, som tillträder den 5 januari 2026.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum