Ny oberoende jämförelse: Så skiljer sig hemförsäkringarnas skydd
Hemförsäkringar skiljer sig åt i både innehåll och omfattning. Det visar Konsumenternas Försäkringsbyrås senaste jämförelse av 23 hemförsäkringar från 11 försäkringsbolag.

– Vårt mål är att ge en heltäckande bild av försäkringsmarknaden.Vi har granskat villkoren i många hemförsäkringar och bedömt innehållet ur ett konsumentperspektiv, säger Peter Stark, jurist och specialist på boendeförsäkringar på Konsumenternas Försäkringsbyrå.
Resultat – tydliga skillnader mellan försäkringarna
Försäkringarna i jämförelsen får mellan 2,8 och 4,5 i poäng på en femgradig skala. De försäkringsbolag som placerar sig i toppen är:
|
Placering |
Bolag |
Poäng |
|
1 |
ICA Försäkring, Swedbank och Sparbankerna |
4,5 |
|
2 |
Hedvig |
4,4 |
|
3 |
Dina, Folksam, If, Trygg-Hansa |
4,3 |
– Både innehållet och omfattningen i hemförsäkringar varierar. Det är därför viktigt att förstå vad försäkringen faktiskt täcker och inte enbart fokusera på priset. Även kundnöjdhet kan vara relevant när man väljer hemförsäkring, säger Peter Stark.
Nyheter i jämförelsen
I den nya jämförelsen finns nu även information om
- Vilka försäkringar som ger ersättning vid våld i nära relation
- Hur smycken, kläder och skor värderas
Utöver detta är kriterier för poängsättningen förändrade. En nyhet är att evakuering vid pandemi och epidemi nu poängsätts.
Välj hemförsäkring efter behov
– Alla behöver en hemförsäkring, men den mest omfattande försäkringen är inte alltid nödvändig. En basförsäkring, som ofta är billigare, ger ändå ett bra grundskydd och kan räcka för många hushåll. Det viktigaste är att välja en försäkring som passar ens livssituation och behov, säger Camilla Kågström, jurist och specialist på boendeförsäkringar.
Att titta på när du jämför hemförsäkringar:
- Värdesaker: Maxbelopp och självrisker varierar mellan försäkringsbolag. Kontrollera till exempel vad som gäller för smycken och cyklar.
- Allrisk/drulle: Ingår i vissa basförsäkringar men främst i stor- och tilläggsprodukter. Den ger ersättning för plötsliga och oförutsedda händelser. Täcker alla saker, till skillnad från en produktförsäkring som endast omfattar en specifik produkt.
- Reseskydd: Ingår i alla hemförsäkringar men i stor- och tilläggsprodukter finns ofta ett mer omfattande skydd som kan ge ersättning för avbeställning och ersättningsresa.
- Rättsskydd: Ingår i alla hemförsäkringar men maxbelopp och självrisk kan variera.
- ID-skydd: Ingår i de flesta hemförsäkringar. Därför behövs sällan ett separat ID-skydd.
Så har jämförelsen gjorts
Konsumenternas Försäkringsbyrå har jämfört både basförsäkringar (grundprodukter) och mer omfattande försäkringar (stor- eller tilläggsprodukter) från 11 försäkringsbolag. Varje försäkring har fått en sammanvägd totalpoäng mellan 1 och 5, där 5 är högsta möjliga. Vi utgår från vad som är viktigt för en genomsnittlig konsument och bedömer till exempel vilken ekonomisk konsekvens en stor skada kan få. Bedömningen baseras på försäkringens innehåll – inte på pris eller kundnöjdhet.
Till hela jämförelsen av hemförsäkringar på konsumenternas.se
Nyckelord
Kontakter
Peter StarkJurist och hållbarhetsansvarig, boendeförsäkringar
Tel:070-799 64 64peter.stark@konsumenternas.seCamilla KågströmJurist, boendeförsäkringar
Tel:079-143 59 49camilla.kagstrom@konsumenternas.seAnna RudérusKommunikationsansvarig, försäkring
Tel:076-100 16 52anna.ruderus@konsumenternas.seOm Konsumenternas Försäkringsbyrå
Konsumenternas Försäkringsbyrå ger oberoende och kostnadsfri vägledning inom försäkring och pension. Vi har hjälpt konsumenter sedan 1979. Vi är en stiftelse som har Konsumentverket, Finansinspektionen och Svensk Försäkring i vår styrelse. Välkommen till konsumenternas.se. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter.
Följ Konsumenternas
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumenternas
Trygg utlandsresa – se till att försäkringen räcker hela vägen24.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Många planerar vinterresor just nu. Ett bra försäkringsskydd kan göra stor skillnad om något oväntat händer under resan. Konsumenternas Försäkringsbyrå tipsar om vad som är bra att ha koll på före och under resan.
Ny kartläggning av försäkringsbolagens hållbarhetsarbete6.10.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Kan en försäkring vara hållbar? Är det något som konsumenter kan ta hänsyn till när de köper försäkring? Konsumenternas Försäkringsbyrå har granskat hur försäkringsbolag som erbjuder hem- och bilförsäkringar arbetar med hållbarhet.
Så gäller försäkringen vid översvämningar9.9.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Allvarliga översvämningar drabbar stora delar av Västernorrland och många hushåll vittnar om vattenfyllda källare. Konsumenternas Försäkringsbyrå förklarar hur försäkringen gäller och ger skadeförebyggande tips.
Försäkringsexperten varnar: Trygghetsförsäkringar ger inte alltid trygghet8.9.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Det blir allt vanligare med försäkringar som ska ge ekonomiskt stöd vid arbetslöshet och sjukskrivning. Men många konsumenter tecknar försäkringar som de i praktiken inte kan använda – eller som de kanske inte behöver. Konsumenternas Försäkringsbyrå uppmärksammar vanliga fallgropar.
Inför studiestarten: Försäkringarna som studenter behöver13.8.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Många unga tror felaktigt att de fortfarande omfattas av sina föräldrars hemförsäkring när de lämnar föräldrahemmet. Konsumenternas Försäkringsbyrå tipsar om vilket försäkringsskydd som studenter behöver.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum